کد خبر: 416439
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۲ ۱۲:۲۴:۱۷
| |

14 هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی

وزیر نیرو از سرمایه‌گذاری 14 هزار و 300 میلیارد تومانی بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در کشور خبر داد.

14 هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی
کد خبر: 416439
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۲ ۱۲:۲۴:۱۷

اعتمادآنلاین| رضا اردکانیان امروز در آیین بهره‌برداری همزمان از 10 پروژه صنعت آب و برق که در نهمین هفته از پویش #هرهفته الف _ب_ایران به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: نتیجه این سرمایه‌گذاری، 834 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مدار است و 95 درصد اقدام‌های دولت در این بخش تاکنون محقق شده است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از 6 پروژه نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در روز جاری در استان فارس گفت: تاکنون در چارچوب پویش سه نیروگاه خورشیدی به بهره‌برداری رسیده که با طرح‌های امروز به 9 نیروگاه می‌رسد. اردکانیان گفت: در زمان حاضر 160 شرکت خصوصی برای ساخت تجهیزات و بهره‌برداری نیروگاه‌های خورشیدی در کشور فعالیت دارند.

با دستور رییس جمهور 10 پروژه صنعت آب و برق در استان‌های فارس و کرمانشاه با ارزش سرمایه گذاری 1900 میلیارد تومان افتتاح شد. طرح‌های آب منطقه‌ای کرمانشاه شامل سد شرفشاه قصر شیرین با اعتبار 500 میلیارد تومان، طرح های آبفا شیراز شامل واحد اول و دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شماره 2 شیراز با اعتبار 537 میلیارد تومان، طرح‌های آب منطقه‌ای فارس با جمعیت تحت پوشش 434 هزار نفر و اعتبار 599 میلیارد تومان و طرح های ساتبا شامل نیروگاه لارستان، دارندگان، اقلید، ترکان، لامرد و نی ریز از جمله طرح های افتتاح شده امروز بود.

سد شرفشاه شهرستان قصر شیرین که با 58 میلیارد تومان اعتبار دولتی و 442 میلیارد تومان دیگر از محل منابع صندوق توسعه ملی از سال 88 آغاز شده، امروز با ارائه گزارش محمد حاج رسولی‌ها - مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران - از محل پروژه به رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری ‌رسید. اجرای این پروژه برای 764 نفر به‌طور مستقیم و 382 نفر دیگر به‌طور غیرمستقیم اشتغالزایی داشته است.

سد شرفشاه با حجم مخزن 101 میلیون مترمکعب از نوع خاکی با هسته رسی است که حجم بدنه آن 4.4 میلیون مترمکعب و ارتفاع از پی سد 83 متر است. سد شرفشاه با هدف تامین آب کشاورزی، شرب و صنعت منطقه، تامین آب زراعی 3055 هکتار دشت‌های سومار و نفت شهر و تامین آب شرب بلندمدت شهر سومار، نفت شهر و بازارچه مرزی سومار وارد مدار بهره‌برداری شد.

عملیات اجرایی مرحله نخست طرح آبرسانی به کلان‌شهر شیراز آغاز شد

عملیات اجرایی مرحله نخست طرح آبرسانی به کلان‌شهر شیراز شامل خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه بزرگ آب شیراز با جمعیت زیرپوشش 324 هزار نفر، با دستور رئیس جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانسی به بهره‌برداری رسید. این پروژه که با 463 میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار بخش دولتی و 96 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار بخش خصوصی از سال 95 آغاز شده است، صبح امروز با ارئه گزارش "قاسم تقی‌زاده خامسی" معاون آب و آبفای وزیر نیرو از محل پروژه به رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از این پروژه برای 500 نفر به‌طور مستقیم و 1000 نفر به‌طور غیرمستقیم فرصت اشتغال ایجاد می‌شود. در این آیین، فاز نخست طرح آبرسانی به سعادت‌شهر و ارسنجان نیز با 39 میلیارد تومان اعتبار بخش دولتی به بهره‌برداری رسید. این پروژه از سال 95 آغاز شده و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به ترتیب برای 65 و 130 نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

بنا بر این گزارش، این مرحله از تصفیه‌خانه با ظرفیت 64 لیتر برثانیه اجرا شده و ظرفیت نهایی طرح 220 لیتر برثانیه است. در این مرحله خط انتقالی به‌طول 15 کیلومتر و قطر 450 میلی‌متر احداث شده که با نهایی شدن آن به 48 کیلومتر می‌رسد.

در این پروژه 2 باب مخزن به ظرفیت 6000 متر مکعب احداث شده که این ظرفیت در زمان اتمام طرح به 13 هزار و 300 متر مکعب می‌رسد. همچنین در این پروژه با جمعیت زیر پوشش 110 هزار نفر در سعادت‌شهر همچنین یک باب ایستگاه پمپاژ و دو حلقه چاه احداث شده است.

2 واحد تصفیه‌خانه فاضلاب شماره 2 شیراز به بهره‌برداری رسید

واحدهای نخست و دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شماره 2 شیراز نیز به بهره‌برداری رسید، پروژه‌های احداث واحدهای نخست و دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شماره 2 شیراز که با 537 میلیارد تومان اعتبار دولتی در سال 88 آغاز شده، امروز با حضور حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، استاندار و جمعی از مسئولان استان فارس در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

طبق اعلام وزارت نیرو، با بهره‌برداری از این پروژه برای 250 نفر به‌طور مستقیم و 500 نفر دیگر به‌صورت غیرمستقیم فرصت اشتغال ایجاد می‌شود. این پروژه شامل تصفیه‌خانه‌ای با ظرفیت 100 هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت زیرپوشش 570 هزار نفری با فرآیند لجن فعال(کاروسل) است که در آن 724 کیلومتر خط انتقال و شبکه جمع‌آوری احداث شده است.

همچنین رئیس جمهور در نهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، 6 نیروگاه خورشیدی در استان فارس را به طور هم‌زمان و از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد. این پروژه‌ها شامل نیروگاه‌های خورشیدی 10 مگاواتی لارستان، 10 مگاواتی دارندگان، 500 کیلوواتی اقلید، 2 مگاواتی ترکان، 10 مگاواتی لامرد و نیروگاه خورشیدی 500 کیلوواتی شهرک صنعتی نی‌ریز، پیش از ظهر امروز با ارئه گزارش "محمد ساتکین" معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌­های تجدید­پذیر و بهره‌­وری انرژی برق (ساتبا) از محل پروژه به رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

احداث این پروژه‌ها که عملیات اجرایی همگی آنها در سال 97 آغاز شده به ترتیب 80، 80، 4، 16، 80 و 4 میلیارد تومان با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هزینه در برداشته است. این پروژه‌ها در مجموع برای 62 نفر به‌طور مستقیم و 295 نفر دیگر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

نیروگاه‌های خورشیدی 10 مگاواتی لارستان و 10 مگاواتی دارندگان هر دو با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت سالانه هر کدام معادل 5.7 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و صرفه‌جویی در مصرف آب در سال معادل 84 مترمکعب اجرا شده‌اند که با این پروژه‌ها از انتشار گاز دی‌اکسید کربن در سال به میزان 68 تن جلوگیری می‌شود.

نیروگاه خورشیدی 500 کیلوواتی اقلید هم با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت در سال معادل 0.3 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و صرفه‌جویی در مصرف آب در سال معادل 426 مترمکعب اجرا شده که از انتشار گاز دی‌اکسید کربن در سال به میزان 733 تن جلوگیری می‌کند.

همچنین نیروگاه خورشیدی 2 مگاواتی ترکان با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت در سال به میزان یک میلیون مترمکعب گاز طبیعی و صرفه‌جویی در مصرف آب سالانه به حجم 874 مترمکعب اجرا شده و اجرای آن منجر به عدم انتشار گاز دی‌اکسید کربن در سال به میزان 2742 تن می‌شود.

نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی لامرد نیز با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت در سال به میزان 5.7 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و صرفه‌جویی در مصرف آب در سال به میزان 4372 مترمکعب و برای عدم انتشار گاز دی‌اکسید کربن در سال به میزان 13 هزار و 711 تن اجرا شده است.

این گزارش حاکی است، نیروگاه خورشیدی 500 کیلوواتی شهرک صنعتی نی‌ریز با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت در سال به میزان 0.3 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و صرفه‌جویی در مصرف آب در سال به میزان 245 مترمکعب اجرا شده و با این کار از انتشار گاز دی‌اکسید کربن در سال به میزان 773 تن جلوگیری می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها