رامین مهمان‌پرست:

ترامپ می‌خواهد از تحت فشار قراردادن ایران بهره‌برداری انتخاباتی کند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: پیشنهاد آمریکا در تناقض با قطعنامه2231 است که متعاقب انعقاد برجام صادر شد؛ یعنی اگر قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا با یک قطعنامه دیگر شورای امنیت در تعارض خواهد بود.

ترامپ می‌خواهد از تحت فشار قراردادن ایران بهره‌برداری انتخاباتی کند
کد خبر: 416554
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۳ ۱۰:۲۳:۴۱

اعتمادآنلاین| سه‌شنبه شب بود که جلسه شورای امنیت سازمان ملل به صورت آنلاین برگزار شد تا در آن جلسه وزیر امور خارجه آمریکا همه تلاشش را برای قانع‌کردن دیگر اعضا به منظور عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران به‌کار گیرد؛ زیرا بر اساس توافق‌نامه برجام بعد از گذشت پنج‌سال باید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران لغو شود.

اما آمریکا تاچه حد می‌تواند با چنین فضاسازی‌هایی کشورهای مختلف را علیه ایران همراه کند و اساسا آمریکا دوران ترامپ تا حد در جامعه بین‌المللی نفوذ کلام دارد؟

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه درباره این موضوع گفت: «جلسه سه‌شنبه شب شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه‌ پیشنهادی آمریکا بازمی‌گشت زیرا بر اساس معاهده برجام بعد از پنج‌سال از امضای آن در ماه اکتبر تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو می‌شود.

برای آمریکایی‌ها مهم است که اگر برجام هنوز ویژگی‌هایی برای رفع محدودیت‌ها علیه ایران دارد، جلوی آنها گرفته شود. ترامپ در سال‌های اخیر هر تلاشی کرد و هر امتیازی به کشورهای مختلف، از جمله کشورهای اروپایی داد تا ویژگی‌های رفع‌کننده محدودیت‌ها از ایران را که در برجام پیش‌بینی شده بود، بی‌اثر کند».

او ادامه داد: «آمریکا با دانستن جایگاه ایران در منطقه و توان نظامی‌اش می‌کوشد ایران را تحت فشار شدید قرار دهد و در همین راستا سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه بانی قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران شدند که نقش آمریکا در آن قطعنامه به‌شدت محسوس است. حالا هم در شورای امنیت پیشنهاد قطعنامه‌ جدیدی را داده است.

مقامات آمریکایی تصور می‌کنند که با اِعمال فشار می‌توانند ایران را پای میز مذاکره بنشانند تا به خصوص در شرایط فعلی ترامپ از مذاکره با ایران به عنوان یک ابزار انتخاباتی برای پیروزی‌اش استفاده کند. واقعیت این است که ترامپ شرایط بسیار نامناسبی در میان افکار عمومی دارد؛ خاصه آنکه بعد از دو اتفاق مهم شیوع ویروس کرونا و ناکارآمدی دولت آمریکا در مقابله با این ویروس و کشته‌شدن یک سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس آمریکا و مواضع خشونت‌بار ترامپ در مواجهه با معترضان، افکار عمومی دیگر او را بر نمی‌تابد و جایگاهش به شدت متزلزل شده است؛ به همین دلیل او سعی می‌کند با طرح موضوعات جدید ناکارآمدی‌های گذشته خود را به دست فراموشی بسپارد و یکی از این موضوعات تحت فشار قراردادن ایران است».

مهمان‌پرست درباره میزان پذیرش مواضع آمریکا در قبال ایران نزد کشورهای مختلف اظهار کرد: «آمریکا دو موضوع را پیگیری می‌کند؛ نخست آنکه از طریق چارچوب‌های برجام و مکانیزم برجام تلاش می‌کند تا تحریم‌ها ادامه یابد که بر این اساس پمپئو و ترامپ ادعاهایی را مطرح کردند.

این خواسته آمریکا مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد زیرا آمریکا از برجام خارج شده است و نمی‌تواند به معاهده‌ای که دیگر در آن حضور ندارد استناد کند.

از سوی دیگر پیشنهاد آمریکا در تناقض با قطعنامه2231 است که متعاقب انعقاد برجام صادر شد؛ یعنی اگر قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا با یک قطعنامه دیگر شورای امنیت در تعارض خواهد بود؛ به خصوص آنکه قطعنامه 2231 متعاقب برجامی صادر شده که هنوز کشورهای اروپایی ادعا می‌کنند به آن پایبندند و برای آنها جنبه حیثیتی دارد. خودِ آمریکایی‌ها هم می‌دانند که تصویب قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران عملا ممکن نیست زیرا علاوه بر آنکه روسیه و چین به عنوان مخالفان اقدامات اینچنینی آمریکا می‌توانند از حق وتوی خود استفاده کنند، 9کشور از 15کشور حاضر در شورای امنیت باید رأی مثبت بدهند. یعنی به فرض اینکه حق وتویی هم وجود نداشت بازهم آمریکا نمی‌توانست نظر 9کشور را برای صدور قطعنامه علیه ایران جلب کند. افزون بر این‌ها اقدامات نسنجیده متعدد مقامات آمریکا اعتبار دولت این کشور را زیر سوال برده است و تصور نمی‌کنم که کشورهای مختلف بخواهند با موضاع ایشان همراهی کنند».

او درباره سخنان محمدجواد ظریف در جلسه شورای امنیت گفت: «مطالبی که آقای ظریف به عنوان نماینده ایران عنوان کرد بر اساس دفاع از حقوق مردم و کشورمان بود. اعضای شورای امنیت هم می‌دانند که ناقض برجام آمریکاست و ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است. مقامات آمریکایی روزگاری شعار اول آمریکا را سر می‌دادند اما باتوجه به اقدامات قانون‌شکنانه‌ای که دولت این کشور انجام داده است، امروز بیش از هر زمان در تنهایی به سر می‌برند و شاید بتوان گفت که اکنون در پی تحقق تنهایی آمریکا هستند».

او در پاسخ به این پرسش که در صورت روی کار آمدن دموکرات‌ها در آمریکا چه قدر می‌توان انتظار داشت که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران رفع شود، تصریح کرد: «احتمال اینکه فشارها کاهش یابد وجود دارد اما فراموش نکنیم که چه در دوران دموکرات‌ها و چه در دوران جمهوری‌خواهان تلاش برای فشار بر ایران و در نهایت تغییر رژیم سیاسی وجود داشته است؛ شاید روش‌های سیاست‌مداران این دو جناح تفاوت‌ داشته باشد اما نتیجه واحد است؛ شمن اینکه در سال‌های گذشته دیده‌ایم که بیشترین فشار بر ایران در دوران دموکرات‌ها بوده است».

او در پایان درخصوص احتمال تصمیم ترامپ به اقدام نظامی در صورت پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوی آمریکا گفت: «تراپ و دوستانش به دلیل آنکه معمولا عقلایی تصمیم نمی‌گیرند ممکن است چنین تصمیمی بگیرند اما در شرایطی که عقلی بر سیاست‌ورزی آمریکا حاکم باشد، چنین تصمیمی گرفته نمی‌شود زیرا همه نشانه‌ها گویای عدم توانایی آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران است.

اگر آمریکا وارد یک مناقشه نظامی با ایران شود، باید هزینه‌هایش را بپردازد و به دلیل آنکه قدرت نظامی ایران در سطح مناسبی قرار دارد، آمریکا می‌داند که اگر وارد جنگ شود، بسیار متضرر خواهد شد. برخی می‌گویند که بالابردن توان نظامی باعث ایجاد حساسیت بین کشورها می‌شود درصورتی که واقعیت این است که هر کشوری توان نظامی بالایی دارد کمتر مورد حمله قرار می‌گیرد و معمولا کشورهایی مثل آمریکا به کشورهایی حمله می‌کنند که توان نظامی بالایی ندارند».

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها