علی آقامحمدی:

ضعف روابط با شرق کار اشتباهی بوده است

عضو مجمع تشخیص درباره سند همکاری های 25ساله ایران و چین گفت: چین در سال های گذشته در ایجاد زیرساخت ها برای ما کوتاهی نکرده و حتی در تحریم ها کانالی برای جلوگیری از قطع شدن روابط ایجاد کرد.

ضعف روابط با شرق کار اشتباهی بوده است
کد خبر: 416702
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۴ ۰۸:۲۳:۴۰

اعتمادآنلاین| علی آقامحمدی درباره سند همکاری‌های 25 ساله ایران و چین در گفتگو با بخش خبری 21 شبکه یک سیما افزود: در 15 سال آینده چین از نظر اقتصاد و برخی فناوری‌ها رتبه نخست جهان را خواهد داشت و در سال‌های گذشته در ایجاد زیرساخت‌ها برای ما کوتاهی نکرده است و حتی در تحریم‌ها کانالی برای جلوگیری از قطع شدن روابط ایجاد کرد.

وی گفت: برای سرمایه گذاری و افزایش نرخ رشد کشور نیازمند سرمایه گذاری ازجمله سرمایه گذاری خارجی هستیم و چون چین مازاد منابع دارد از این جهت برای ما مهم است.

آقای آقامحمدی با بیان اینکه بازار چین برای ما اهمیت دارد و 10 درصد مردم چین سرمایه‌ای بیش از اروپایی‌ها دارند، افزود: کالاهایی که در گذشته به اروپا صادر می‌شد باید این کالاها به بازار چین ارسال شود.

وی گفت: سند همکاری اقتصادی ایران و چین در همه حوزه‌های برنامه ریزی اقتصادی ما ازجمله نفت و گاز، صنایع الکترونیک، حوزه‌های دانش بنیان و … است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید ظرفیت تولید نفت کشور را برای حذف نشدن از بازار نفت به حدود 10 میلیون بشکه برسانیم و در این زمینه به مشتری راهبردی نیاز داریم، افزود: چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت و از مشتری‌های راهبردی ما در این زمینه است.

آقای آقامحمدی گفت: البته در روابط اقتصادی، توافقات و همه برنامه ریزی ها؛ راهبرد ما خام فروشی نیست.

وی درباره دلایل تأخیر اجرایی شدن سند همکاری‌های 25 ساله ایران و چین افزود: عده‌ای چشمشان به غرب بود و گمان می‌کردند غربی‌ها راه را باز می‌کنند اما متوجه شدند این نگاه اشتباه است و عملکرد غرب نیز این را ثابت کرد.

آقای آقامحمدی گفت: اکنون کسانی که می‌گویند با غرب و ترامپ حرف بزنیم؛ کم فروغ و کم تعداد شده اند.

وی افزود: در مقطعی برای اجرای این سند پیش رفتیم اما در حالی که بسیاری از زیرساخت‌ها طراحی شده و ساز و کارها آماده بود، عده زیادی مانع شدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در آن زمان قرار بود موضوع سایناشور منابعی در حدود 200 میلیارد دلار را در خود داشته باشد اما جلوی کار را گرفتند.

آقای آقامحمدی افزود: در سال 89 همه کارها در این زمینه انجام شد اما دولت وقت با برداشت اشتباهی که داشت مانع اجرای آن شد.

وی گفت: البته غربی‌ها و انگلیسی‌ها و برخی هم در داخل بسیار فعالند که این میدان باز نشود.

آقای آقامحمدی با بیان اینکه روسیه و چین محورهای کلیدی برای روابط هستند، افزود: اکنون همه متوجه شده اند ضعف روابط با شرق کار اشتباهی بوده است و به این نتیجه رسیده اند که باید با کشورهای این منطقه کار جدی انجام دهیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها