سفارت روسیه در لیبی بازگشایی می شود

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، این کشور سفارتش را در لیبی بازگشایی می‌کند، اما به صورت موقت مقر این سفارت در تونس خواهد بود.

سفارت روسیه در لیبی بازگشایی می شود
کد خبر: 416733
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۴ ۰۹:۱۷:۵۱

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری اینترفکس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: مایلم به اطلاع برسانم که روسیه تصمیم گرفته تا سفارتش در لیبی را بار دیگر باز کند و کاردار این سفارت جمشید بولتائف خواهد بود. او به صورت موقت در تونس مستقر می‌شود. باید این نکته را نیز متذکر شوم که فعالیت و عملکرد او شامل نمایندگی روسیه در سراسر قلمروی لیبی است.

برنامه گشایش مجدد سفارت روسیه در لیبی در بحبوحه آغاز درگیری‌ها بین دولت توافق ملی لیبی و ارتس ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر مستقر در شرق لیبی مطرح شده است.

روسیه حامی نیروهای حفتر در مبارزه با دولت توافق ملی لیبی است.

آژانس‌های خبری گزارش کرده بودند که ممکن است هزاران مزدور روسی در سراسر لیبی مستقر شده باشند اما دولت مسکو این اتهامات و دخالت در امور داخلی لیبی و چنین گزارش‌هایی را رد کرده است.

طرابلس که پیشتر محل استقرار سفارت روسیه بود، در حال حاضر تحت کنترل نیروهای دولت توافق ملی است. در حالیکه تصمیم روسیه برای استقرار موقت سفارتش در تونس سوالاتی را درباره مکان بعدی و دائمی آن به وجود آورده، این احتمال وجود دارد که مسکو با این تصمیم تمایلش را برای ایجاد سفارتی در جایی با نفوذ ارتش ملی لیبی به رهبری حفتر نشان داده باشد.

لاوروف همچنین گفت، آتش بس در لیبی در راستای یک اجماع نظر است که در کنفرانس بین المللی برلین و با توجه به اوضاع در این کشور شمال آفریقا به دست آمد.

روسیه در اکتبر 2013 و زمانی سفارتش در طرابلس را تخلیه کرد که گروهی از مردم تلاش کردند تا وارد آن شوند. این حمله توسط گارد امنیتی که به سوی جمعیت شلیک و آنها را متفرق کردند، خنثی شد. اگرچه هیچ یک از اعضای سفارت روسیه در این درگیری زخمی نشدند، اما مقام‌های لیبی بعدا اذعان داشتند که نمی‌توانند امنیت دیپلمات‌ها را تضمین کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها