رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

لایحه مکمل قانون حمایت از محیط‌بانان به دولت تحویل داده می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که پس از چندین سال تلاش بالاخره موفق شدیم که لایحه حمایت از محیط بانان را تصویب کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر این قانون نقص‌هایی دارد بنابراین مابه زودی لایحه مکمل را به دولت تقدیم می‌کنیم.

لایحه مکمل قانون حمایت از محیط‌بانان به دولت تحویل داده می‌شود
کد خبر: 416764
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۴ ۱۰:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| عیسی کلانتری درجلسه روز ملی محیط بان و تقدیر از محیط بانان نمونه که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: حدود 50 درصد کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست محیط بانان هستند و مسئولیت بزرگی برای حفظ حقوق نسل‌های بعد دارند.

وی ادامه داد: یکی از اصول چهارگانه توسعه پایدار حفظ حقوق نسل‌های آینده و حفظ منابع ژنتیکی و سازمان ملل تصویب کرده است که حداقل 17 درصد از اراضی کشورها برای حفظ منابع ژنتیکی دست نخورده باقی بماند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه در اوج درآمدهای نفتی صد دلاری محیط زیست و محیط بانی در کشور مورد ظلم واقع شد. طی دهه 80 و اوایل دهه 90 که درآمدهای فراوان نفتی کشور با بشکه‌ای حدود 100 دلار بود، محیط زیست مورد بی‌مهری قرار گرفت و فکر می کردند که محیط زیست مانع است وباید از سر راه برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه زمانی که توجه دولت به محیط زیست بیشتر شد، منابع دولت به خشکسالی برخورد، تصریح کرد: محیط بانان پیش از این جزو پایین‌ترین حقوق‌بگیرهای دولتی بودند و متوسط دریافتی آنان زیر یک میلیون و 200 هزار تومان بود در حالی که ماهانه 440 ساعت در پاسگاه‌های محیط بانی زندگی می‌کردند. توجه دولت دوازدهم به محیط بانان ومحیط زیست سبب شد که درآمد آنان اکنون از متوسط کارکنان دولت بیشتر باشد. ما سعی کردیم ساعات کاری محیط بانان را متعادل کنیم ولی به دلیل کمبود نیرو هنوز نتوانست به این هدف دست پیدا کنیم.

معاون رئیس جمهوری در ادامه تصریح کرد: حدود 4 درصد پرسنل محیط بانی کشور شهید و 7 درصد آنها جانباز شده‌اند. این رقم با توجه به نسبت جمعیتی محیط‌بانان، از نیروهای مسلح چه در زمان جنگ تحمیلی و چه پس از آن بیشتر است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: در حال حاضر پنج نفر از همیاران طبیعت جان خود را برای کمک به اطفای حریق از دست داده‌اند. حدود 3 سال گذشته نیز 4 فرد دیگراز همیاران طبیعت در جنگلهای مریوان جان خودرا از دست دادند و به‌طور کلی طی 10 سال ما 14 نفر از همیاران طبیعت را از دست داده ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم حق و حقوق این افراد را بپردازیم ودرقانون حمایت از حقوق محیط بانان به آن اشاره کنیم گفت: طی سه سال گذشته 70 میلیارد تومان در راستای تقویت تجهیزات محیط بانی صرف شد متاسفانه تمام تلاش ما این بود که محیط بانان ما در جایی به غیر از پاسگاههای محیط بانی مشغول به فعالیت نباشند. برخی از مدیران اداره دوست داشتندکه ازمحیط بانان در کنار خودشان استفاده کنند اما تاکید ما این است که اگر محیط بانان در قسمتهای دیگر بهعنوان راننده، آبدارچی یا کارمند ساده مشغول به فعالیت شوند با مدیران کل برخورد خواهیم کرد.

کلانتری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست تا 10 سال آینده مجوز استخدام سالانه 300 محیط بان را از دولت گرفته است. متاسفانه محیط بانان پیش از شروع به فعالیت دوره آموزشی ندیده بودند که ما پیگیر شدیم تمام این محیط بانان در دوره‌های آموزشی شرکت کنند. محیط بانان قادر به نوشتن صورت جلسه در دادگاه نبودند و همین موضوع سبب محکومیت آنها در دادگاه‌ها می‌شد که این به نوعی ضعف در سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شد.

وی در پایان با بیان این که سازمان محیط زیست نباید وارد مسائل سیاسی کشور شود، تصریح کرد: ای کاش ما توان آن را داشتیم که تنها 50 درصد از فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست را اجرایی می کردیم. باید خود را برای عملی کردن این فرمایشات آماده کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها