بیژن عبدالکریمی، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با «اعتماد‌آنلاین»:

فضای مجازی| هیچ قدرت سیاسی نمی‌تواند در برابر تکنولوژی مقاومت کند

بیژن عبدالکریمی گفت: فکر بستن فضای مجازی و مقابله با تکنولوژی متعلق به افراد کوتاه‌قامت است؛ یعنی کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند با اتوریته سیاسی و امنیتی هر کاری که دل‌شان می‌خواهد انجام دهند.

فضای مجازی| هیچ قدرت سیاسی نمی‌تواند در برابر تکنولوژی مقاومت کند
کد خبر: 416905
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- فضای مجازی به قدری گستردگی یافته که می‌توان گفت جانشین رسانه‌های عریض و طویل رسمی شده است.‌ با این حال گروهی همچنان ساز مخالفت و البته مقابله با فضای مجازی را کوک می‌کنند تا به زعم خودشان از شر هزینه‌هایش رهایی یابند.‌ آیا قدرت سیاسی می‌تواند فضای مجازی را محدود کند یا فضای مجازی پدیده‌ای است که همه باید با موجودیت آن کنار بیایند؟

بیژن عبدالکریمی، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین در این‌ باره اظهار داشت: تکنولوژی در روزگار ما یک نیروی تاریخی است و به همین دلیل هیچ قدرت سیاسی، نظامی و امنیتی‌ای نمی‌تواند در برابر قدرت تاریخی تکنولوژی مقاومت کند. البته ممکن است حرکت‌هایی ایذایی برای محدود کردن تکنولوژی انجام گیرد، اما نهایتاً نمی‌توانند به هدف‌شان برسند.‌

این استاد دانشگاه با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی بشر به سفر با هواپیما و کشتی عادت کرده است،‌ امکان ندارد به دوران پیشین برگردد و مسیر را با اسب و شتر و قاطر طی کند.‌ وقتی تلفن اختراع شده و بشر چند دهه است به راحتی به وسیله آن با دیگران ارتباط می‌گیرد، امکان ندارد مردم برای مراوده‌هایشان حتماً به دیدار هم بروند.‌ تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی هم دقیقاً بر همین منوال است و راه‌شان بی‌برگشت است.‌

او توضیح داد: پس به همه آنهایی که به هر دلیلی در صدد بستن فضای مجازی هستند و فکر می‌کنند می‌توانند این کار انجام دهند باید گفت، تکنولوژی چنان با سرعت چشمگیری در حال تحول است که از قدرت‌ سیاسی خیلی پیشی گرفته است. همچنین باید به آنها گفت،‌ اگر توانستید ماهواره‌ها را جمع کنید،‌ در بستن فضای مجازی هم می‌توانید به موفقیت برسید.

این جامعه‌شناس اضافه کرد: همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که تکنولوژی کارکردی دوگانه دارد و این‌طور نیست که بخشی، بخش دیگر را از فضای مجازی محروم کند. پس قدرت سیاسی اگر مردم را از فضای مجازی محروم کند، خودش هم از این امکان همه‌گیر محروم خواهد شد و این سیستم بوروکراتیک با این همه دستگاه‌های عریض و طویل به سیستم‌های جدید آلوده شده است.

بیژن عبدالکریمی در پایان گفت‌: در پایان تاکید می‌کنم، فکر بستن فضای مجازی و مقابله با تکنولوژی متعلق به افراد کوتاه‌قامت است؛ یعنی کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند با اتوریته سیاسی و امنیتی هر کاری که دل‌شان می‌خواهد انجام دهند.

چکیده گفت‌وگو با بیژن عبدالکریمی

-تکنولوژی یک نیروی تاریخی است

-تکنولوژی از قدرت‌ سیاسی خیلی جلوتر است

-تکنولوژی کارکردی دوگانه دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها