مقام سابق اروپایی:

آینده برجام به عزم بین‌المللی برای حفظ آن بستگی دارد

مقام سابق اروپایی آینده برجام را در گرو عزم بین‌المللی برای حفظ آن دانست و تاکید کرد: چین و روسیه در حال رایزنی با اروپایی‌ها در مورد ایران و لغو تحریم‌های تسلیحاتی هستند و در این رابطه نقش اساسی دارند.

آینده برجام به عزم بین‌المللی برای حفظ آن بستگی دارد
کد خبر: 416971
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۵ ۰۸:۵۸:۳۷

اعتمادآنلاین| مارک اوته یک دیپلمات بلژیکی است که پیش از این نماینده ویژه اتحادیه اروپا در روند صلح خاورمیانه بوده است. او در حال حاضر به عنوان مدیرکل انستیتوی اگمونت خدمت می‌کند.

مارک اوته در گفت‌و‌گو با ایلنا نظرات خود در مورد تنش‌های اخیر بیان کرده است.

آمریکا تضعیف موقعیت بین‌المللی ایران را می‌خواهد

وی در ابتدا گفت: توجیه خروج از برجام و برقراری تحریم‌های شدید سیاست «فشار حداکثری» ایالات متحده است. آمریکا فقط تضعیف موقعیت بین‌المللی ایران را می‌خواهد و تحریم این کشور به بهانه چیزی که آمریکا آن را رفتار خرابکارانه می‌داند سیاست آمریکاست. همچنین هدف آمریکا تضعیف حضور ایران در عرصه بین‌المللی است.

این دیپلمات بلژیکی یادآور شد: به نظر من، بسیاری از محافظه‌کاران در آمریکا هدفشان تغییر رژیم در تهران است و خواهان جلب رضایت اسرائیل و شاید برخی از کشورهای عربی هستند. در این زمینه به یاد داشته باشید که ترامپ همیشه گفته بود که اگر منتخب شود، برجام را ترک می‌کند زیرا به ادعای او توافق بدی بود و توسط اوباما منعقد شده بود.

اتحادیه اروپا تلاش می‌کند آمریکا را به تغییر مسیر در مورد ایران ترغیب کند

وی در ادامه افزود: اتحادیه اروپا با ایالات متحده مقابله می‌کند. سؤال این است که آیا این ابزارها و عزم سیاسی موثر است؟ به خصوص با توجه به تحریم‌های ثانویه احتمالی آمریکا علیه صادرکنندگان اروپایی. به همین دلیل است که آنها اینستکس را ایجاد کرده‌اند. در عین حال، اتحادیه اروپا هم تلاش می‌کند که آمریکا را به تغییر مسیر در مورد ایران ترغیب کند.

رایزنی چین و روسیه با اروپا برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی

مارک اوته در ادامه به نقش چین و روسیه در مقابله با آمریکا اشاره کرد و گفت: چین و روسیه نقش اساسی دارند. سؤال این است که استراتژی در فضای کنونی در تقابل بین سه قدرت چه خواهد بود؟ چین و روسیه نیز در حال رایزنی با اروپایی‌ها در مورد ایران و لغو تحریم‌های تسلیحاتی هستند.

وی در ادامه اشاره کرد: آژانس تاکید می‌کند و هشدار می‌دهد که ایران طی سال گذشته اورانیوم غنی شده خود را افزایش داده است، سطح غنی‌سازی را افزایش داده و ظرفیت‌های سانتریفیوژهای خود را ارتقا داده است. همچنین می‌گوید تجمع اورانیوم تقریباً 8 برابر حداکثر مجاز است همه این‌ها به دلیل این است که توقعات ایران در برجام عملی نشده است.

آینده برجام به عزم بین‌المللی برای حفظ آن بستگی دارد

این استاد دانشگاه افزود: آینده برجام به عزم بین‌المللی برای حفظ آن و شفافیت در مورد فعالیت‌های هسته‌ای آن توسط ایران بستگی دارد. حسن نیت متقابل همه طرفین و همچنین اقدامات اعتمادسازی تنها راه پیش‌رو برای حل بحران است.

وی گفت: من نمی‌دانم که آیا ترامپ مجدداً انتخاب خواهد شد، زیرا هنوز مشخص نیست که سیاست ایالات متحده تغییر خواهد کرد یا خیر فعلا چیزی قابل پیش‌بینی نیست.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها