آیا الان زمان خوبی برای تقابل با دولت است؟

قرار بود مجلس یازدهم با داعیه انقلابی‌گری خود کمکی باشد برای به دولت برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی اما به نظر می‌رسد سروصدا و جار و جنحال جای ارایه برنامه‌های سازنده را گرفته است.

آیا الان زمان خوبی برای تقابل با دولت است؟
کد خبر: 417102
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۵ ۱۵:۰۵:۳۲

اعتمادآنلاین| قرار بود مجلس یازدهم با داعیه انقلابی‌گری خود کمکی باشد برای به دولت برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی اما به نظر می‌رسد سروصدا و جار و جنحال جای ارایه برنامه‌های سازنده را گرفته است.

جناح پیروز در انتخابات مجلس یازدهم شعار «نجات اقتصاد ایران» را برای خود انتخاب کرده بود و قرار بود با کنار رفتن مجلس دهم، آنها اقتصاد ایران را نجات دهند. آنها مدعی بودند قصد مقابله با دولت را نداشته و هم و غم‌شان حل مشکلات اقتصادی مردم است‌. دولت هم این رویکرد مجلس را به فال نیک گرفت و از کمک آنها استقبال کرد. حسن روحانی در جلسه افتتاحیه مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت همکاری دولت و مجلس اظهار کرد که «دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند؛ ما از مجلس اخوت را می‌خواهیم، همانطور که همه ما از رهبری بزرگوارمان ابوت را می‌خواهیم. مطمئنم هستم که در این سال سخت به مردم امید بیشتر و یأس بزرگی به دشمنان می‌دهیم و پیشرفت کشور را ادامه خواهیم داد.»

جامعه هم امیدوار بود که با همکاری دولت و مجلس شاهد کاهش مشکلات معیشتی خود باشد. با این حال مجلس در روزهای گذشته اقداماتی داشت که این امیدواری را کاهش داد. با آغاز مجلس به جای ارایه طرح‌های سازنده، به تدریج خط و نشان کشیدن برای دولت آغاز شد. در نامه روسای کمیسیون‌های مجلس به رییس‌جمهور آمد که«مجلس یازدهم با هدف احیای انقلابی‌گری پا به میدان گذاشته و بر سر آرمان‌های خود خواهد ایستاد پس بنای آنچه سابقا با مجلس داشته‌اید را کنار بگذارید و بدانید نمایندگان مردم در مجلس یازدهم در مقابل حقوق مردمی که در طول تاریخ بی نظیرند، سکوت نخواهند کرد.»

سخنگوی دولت متن این نامه را غیرسازنده و چالش‌برانگیز دانست و پاسخ داد که «ظرفیت طرح مسأله و حرکت به سمت تدوین راه‌‌حل‌ها از نقطه‌ای آغاز می‌شود که همه، مسئولانه سهم خود را در پیدایش این وضعیت بپذیرند نه آن که سنگر بگیرند و شلیک به دیگری را مهم‌ترین وظیفه خود بشمارند و به گونه‌ای سخن بگویند که گویی سیاستگذاری و سیاست در ایران تاریخ ندارد و از روز اول مجلس یازدهم آغاز شده است.»

بدیهی است که نظارت، تذکر، سوال واستیضاح از وظایف مجلس است اما در شرایطی که تحریم‌ها و کرونا، گلوی اقتصاد ایران را می‌فشارد، قوا باید کنار هم قرار بگیرند نه در مقابل هم. سوال از رییس‌جمهور حق مجلس است اما برداشت جامعه از این سوال، تقابل دو قوا خواهد بود و این تقابل علامت مثبتی برای بازار نخواهد داشت. آیا سوال از رییس‌جمهور تاثیری بر کاهش قیمت ارز و سکه و سایر اجناس خواهد داشت یا برگزاری جلسات کارشناسی دولت و مجلس برای اتخاذ تصمیمات فوری و کارآمد؟

نباید فقط شعار حل مشکلات داد اما تنها راه حل، کشاندن رییس‌جمهور به مجلس باشد. آیا الان زمان فحاشی به وزیر خارجه است؟ قطع سخنان ظریف در مجلس و دروغگو خواندن او مشکلات را از بین می‌برد؟

دولت در سال پایانی خود است و روحانی هم دیگر نمی تواند نامزد انتخابات باشد بنابراین نیاز نیست که مجلس برخورد جناحی با دولت داشته باشد. مردم همانطور که امروز به کارنامه دولت نگاه می‌کنند، کارنامه مجلس یازدهم را هم ارزیابی خواهند کرد. جامعه دنبال هیاهو، جار و جنحال، خط و نشان کشیدن و فحاشی‌کردن نیست، بلکه خواهان اجرای برنامه‌هایی برای کم کردن دغدغه‌های اقتصادی خود است. مجلس انقلابی یازدهم هم برنامه کاربردی ارائه کند. زیرا الان با این همه مشکلات، زمان خوبی برای تقابل نیست.تا انتخابات هم زمان زیادی باقی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها