جلوگیری از ورود افراد غیرحرفه‌ای به مشاوره ازدواج و خانواده

 اعظم کریمی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان، با اشاره به حوزه فعالیت مراکز مشاوره ازدواج گفت: مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده توسط بخش خصوصی و با مجوز رسمی وزارت ورزش و جوانان به ارائه خدمات تخصصی مشاوره، سنجش، ارزیابی و آموزش مسائل مرتبط با حوزه ازدواج و خانواده می پردازد.

جلوگیری از ورود افراد غیرحرفه‌ای به مشاوره ازدواج و خانواده
کد خبر: 417239
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۶ ۰۹:۳۳:۵۹

اعتمادآنلاین| او به اهداف و خدمات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده اشاره کرد و افزود: کمک به جوانان و خانواده‌ها برای شناخت بهتر از خود و از یکدیگر و کسب مهارت‌های لازم جهت ساختن زندگی سالم، موثر و تقویت بنیان خانواده، ارائه خدمات تخصصی مشـاوره و آمـوزش ازدواج و خـانواده بـه جوانان و خانواده‌ها در کلیـه سـطوح سـه‌گانـه، پیشگیری، راهنمایی و مشاوره و پیگیری به شکل فردی، زوجی و گروهی، ارائه خدمات تخصصی مشاوره خانواده برای کمک به شکل‌گیری خانواده‌های سالم و توانمند جهت مواجه شدن کارآمد با مسائل، مشکلات و بحران‌های زندگی از جمله اهداف و خدمات مراکز مشاور ماست.

کریمی تصریح کرد: در این مراکز، تیمی متشکل از روان شناسان و مشاوران متخصص، متعهد، مشاور دینی به جوانان و خانواده‌ها در خصوص یادگیری مهارتهای زندگی مشترک، توانمندی در زندگی و پیشگیری از طلاق، مشاوره‌های پیش از طلاق، یاری می‌رسانند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به دیگر خدمات این مراکز افزود: مراکز مشاوره و آموزش ازدواج و خانواده علاوه بر ارائه خدمات به‌صورت تلفنی، حضوری و مجازی، کلیپ‌ها، موشن گرافی‌ها، مصاحبه‌ها، فیلم‌ها، پوسترها و لایوهایی نیز تهیه و در بسترهای مجازی در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.


کریمی درخصوص نحوه جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص در این مراکز گفت: برای جلوگیری از ورود افراد غیرحرفه‌ای، غیر متخصص و فاقد صلاحیت به امر مشاوره ازدواج و خانواده، شرایط متقاضیان دریافت مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته روان‌شناسی و مشاوره با گرایش‌های مرتبط با ازدواج و خانواده، پروانه تخصصی از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و دارای بودن حداقل 5 سال تجربه کاری در حوزه ازدواج و خانواده تعیین شده است.

او افزود: روند دریافت مجوز مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده به شکلی طراحی و تدوین شده که تنها افراد صاحب صلاحیت و متخصص بتوانند مجوز مرکز دریافت کنند.

کریمی عنوان کرد: متقاضیان ابتدا باید در سایت ثبت‌نام کرده و پس از بررسی و تائید مدارک کارشناسی و احراز صلاحیت‌های اخلاقی توسط واحد گزینش و حراست مورد مصاحبه علمی توسط کمیته علمی مراکز قرار ‌گیرند و اگر متقاضیان در مصاحبه‌ها حداقل‌ها را کسب کنند به دوره آموزشی 16 ساعته وحدت رویه معرفی می‌شوند و پس از آن پروانه مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده برای متقاضیان صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان به فعالیت این مراکز در زمان شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا، مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در صف اول خدمات‌رسانی برای رفع نگرانی‌ها و مشکلات ناشی از ویروس کرونا قرار گرفتند.

او افزود: آنها با خدمات گسترده‌ اما با امکانات محدود و رایگان به صورت تلفنی، مجازی و حضوری به فعالیت خود ادامه دادند و نقش بسیار فعالی در کاهش و کنترل اضطراب و کاهش تبعات ناشی از وسواس های فکری و عملی داشته و دارند.

کریمی به تعداد مراکز استان‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 315 مرکز تخصصی در کشور درحال فعالیت هستند که 19 مرکز در آذربایجان شرقی، 11 فارس، 11 آذربایجان غربی، 2 قزوین، 5 اردبیل، 8 قم، 12 اصفهان، 6 کردستان، 8 البرز، 3 کرمان، 4 ایلام، 5 کرمانشاه، 2 بوشهر، 2 کهگیلویه و بویراحمد، 122 تهران، 5 گلستان، 2 چهارمحال و بختیاری، 10 گیلان، 2 خراسان جنوبی، 2 لرستان، 15خراسان رضوی، 11 مازندران، 4 خراسان شمالی، 4 مرکزی، 10 خوزستان، 3 هرمزگان، 6 زنجان، 3 همدان، 4 سمنان، 2 یزد و 5 سیستان و بلوچستان قرار دارد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها