کد خبر: 417361
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۶ ۱۵:۱۹:۵۲
| |

سفر الکاظمی به اروپا

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق پس از سفر به واشنگتن برای انجام گفت و گوی راهبردی با آمریکا، راهی کشورهای اروپایی خواهد شد.

سفر الکاظمی به اروپا
کد خبر: 417361
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۶ ۱۵:۱۹:۵۲

اعتمادآنلاین| عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق امروز (دوشنبه) در سخنانی این موضوع را فاش کرد و گفت که سفر آتی الکاظمی به کشورهای اروپایی پس از دیدار وی از واشنگتن برنامه ریزی شده است.

«عامر الفایز» یادآور شد: نخست وزیر در راس یک هیات بلندپایه به منظور تکمیل گفت و گوی راهبردی و برنامه ریزی برای خروج ارتش آمریکا از خاک عراق به واشنگتن سفر می کند.

الفایز افزود: زمان سفر به واشنگتن هنوز مشخص نشده اما در برنامه نخست وزیر گنجانده شده است، الکاظمی پس از این سفر برای اعتماد سازی و همکاری های اقتصادی و امنیتی بغداد از کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی دیدن خواهد کرد.

«فواد حسین»، وزیر امور خارجه پیشتر اعلام کرد که نخست وزیر عراق اواخر ژوئیه برای تکمیل گفت و گوی راهبردی بین عراق و آمریکا به واشنگتن سفر خواهد کرد.

گفت وگوی راهبردی بغداد و واشنگتن (11 ژوئن/22 خرداد 99) با حضور نمایندگان دو کشور از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در نخستین کنفرانس خبری متعاقب این نشست گفت که عراق در این گفت و گو تحقق حاکمیت ملی را در اولویت خود قرار داده و سه بار تکرار کرد که هدف این گفت وگو ها با آمریکا اول حاکمیت، دوم حاکمیت و سوم حاکمیت ملی عراق است.

وی افزود که دیدگاه های «پارلمان»، «مرجعیت عالی دینی»، «جریان های سیاسی» به علاوه «توافق ملی و مصلحت عراق» را در این نشست مد نظر قرار می دهد.

وزارت امور خارجه عراق نیز یک روز بعد با تایید نخستین دور گفت و گوی راهبردی بغداد - واشنگتن اعلام کرد که این امر زمینه را برای برگزاری سایر نشست های مستقیم در آینده فراهم می کند.

«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه ای گفت که هیات عراقی به سرپرستی معاون ارشد وزیر، «عبدالکریم هاشم» در چارچوب توافق راهبردی سال 2008 از طریق ویدیو کنفرانس با هیات آمریکایی گفت و گو کرد.


وی افزود: "نخستین دور گفت و گوی راهبردی بین عراق و آمریکا شاهد مباحث در باره روابط اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی بین دو کشور بود."


سخنگوی وزارت امور خارجه عراق ادامه داد: " دو طرف بر تحکیم روابط عراق و آمریکا در دولت جدید به ریاست مصطفی الکاظمی تأکید کردند."


الصحاف بیان کرد که این گفت و گو سرآغاز مجموعه گفت و گوهای راهبردی دیگر با این امید است که در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، نشست بعدی به طور مستقیم در واشنگتن برگزار شود.


در همین حال دو دولت عراق و آمریکا با انتشار بیانیه مشترکی درباره گفت‌ وگوهای راهبردی میان دو کشور، بر کاهش نیروهای آمریکایی از عراق تأکید کردند.


در متن این بیانیه مشترک آمده است: بر اساس توافق‌نامه چارچوب راهبردی روابط دوستی و همکاری سال 2008 منعقده میان جمهوری عراق و ایالات متحده آمریکا، بحث‌های این نشست از طریق جلسات ویدئو کنفرانس میان دو طرف به نمایندگی از عبدالکریم هاشم مصطفی معاون وزیر امور خارجه عراق و دیوید هیل به نمایندگی از دولت ایالات متحده آمریکا برگزار شد و موضوعاتی از قبیل امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، موضوعات سیاسی و روابط فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


بیانیه می افزاید: دو کشور بار دیگر بر اصول توافق‌نامه چارچوب راهبردی سال 2008 تأکید کردند. همچنین ایالات متحده آمریکا بار دیگر بر احترام خود به حاکمیت عراق، تمامیت ارضی و تصمیمات صادره از سوی مقامات قانونی و اجرایی این کشور تأکید کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها