کد خبر: 417408
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

جهانبخش ‌خانجانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتماد‌آنلاین»:

اصلاح‌طلبان باید با بخشی از حاکمیت تعامل کنند

جهانبخش ‌خانجانی گفت: اصلاح‌طلبان باید به خودشان بیایند و در زمین بازی رقیب قرار نگیرند تا هم موفق به بازگردان پایگاه اجتماعی‌شان شوند و هم ‌بتوانند برای آینده حیات خود طرح و برنامه‌ بریزند.

اصلاح‌طلبان باید با بخشی از حاکمیت تعامل کنند
کد خبر: 417408
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اصلاح‌طلبان شرایط پیچیده‌ای پیدا کرده‌اند. در واقع انتخابات مجلس یازدهم پیام حاشیه‌نشینی به اصلاح‌طلبان داد. به همین دلیل سرنوشت اصلاح‌طلبان در آینده سیاسی ایران و مشخصاً انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

جهانبخش ‌خانجانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین در این ‌باره اظهار داشت: اصلاح‌طلبان در حالی که گرفتار وضعیتی پیچیده و مبهم‌اند به جای پرداختن به ملزومات آینده و نگاهی عبرت‌گونه به گذشته،‌ بیشتر مشغول گفت‌وگو در مسیر تخطئه و تخریب رقیب هستند که باید گفت، چنین روشی به مثابه آفتی ضربه‌رسان است.

عضو حزب کارگزاران سازندگی در ادامه گفت: نکته بعدی هم این است که آنها باید به پایگاه اجتماعی‌شان رجوع کنند و در اظهارات‌شان به تشریح برنامه‌هایی که به آنها باور دارند، بپردازند. اما اصلاح‌طلبان به مسائل کشور نگاهی رویاوار دارند، به طوری که بعضی از اصلاح‌طلبان وارد مسیر رادیکالیسم شده‌اند که همه می‌دانند مبنای رادیکالیسم رویاپردازی است، رویاپردازی‌ای که با واقعیت‌های موجود منطبق نیست. در نتیجه اصلاح‌طلبان باید سعی کنند با واقع‌گرایی و نگاهی منطقی به پیرامون، از انسداد اجتماعی ایجادشده عبور کنند. در واقع اصلاح‌طلبان باید در نظر بگیرند که مردم به سمت گروهی جلب می‌شوند که برای آینده‌شان طرح و برنامه‌های عملی داشته باشند.

او توضیح داد: همچنین باید دقت کرد، مردم شاید به طور مقطعی به شعارهای شورشی علاقه نشان دهند و به سمت آنهایی بروند که شعارهایی حماسی می‌دهند؛ اما واقعیت این است که در زمان معین پشیمان می‌شوند و از گروه‌های برنامه‌دار تبعیت خواهند کرد. به همین دلیل اصلاح‌طلبان باید به خودشان بیایند و در زمین بازی رقیب قرار نگیرند تا هم موفق به بازگردان پایگاه اجتماعی‌شان شوند و هم بتوانند برای آینده حیات خود طرح و برنامه‌ بریزند.

خانجانی ادامه داد:‌ همچنین عیب بزرگ اصلاح‌طلبان این است که قدردان پیروزی‌ها و دستاوردهایشان نیستند. در واقع اگر آنها بعد از توفیق‌هایی که در سال‌های 92، 94 و 96 به دست آوردند واقع‌گراتر بودند،‌ شاید الان شرایط جریان اصلاحات خیلی بهتر از وضعیت کنونی بود. همچنین اصلاح‌طلبان بر حسب شرایطی که در کشور حاکم است برای بهتر کردن وضعیت زندگی مردم ناگزیرند با بخش‌هایی از حاکمیت تعامل کنند. یعنی با پیش گرفتن مسیر تضاد بی‌پایان، هیچ دستاوردی نخواهند داشت و هر چقدر فاصله‌ با حاکمیت بیشتر شود امکان تاثیرگذاری کمتر خواهد شد.

او اضافه کرد: بنابراین ضمن پایبندی به اصول و بیان دیدگاه‌ها، باید با بخشی از حاکمیت همکاری کنیم تا بتوانیم برنامه‌های مد نظرمان را به مرحله اجرایی شدن برسانیم. شرط مهم تحقق این امر آن است که به جای تمرکز بر ایرادهای رقیب، به خودمان بپردازیم تا بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم و در نتیجه امکان اجرای برنامه‌هایمان را پیدا کنیم.

جهانبخش ‌خانجانی در پایان صحبت‌هایش گفت‌: ‌اصلاح‌طلبان در نهایت باید همچنین در نظر داشته باشند که محبوبیت ناشی از نگاهی انتقادآمیز به حاکمیت موقتی خواهد بود.

چکیده گفت‌وگو با جهانبخش ‌خانجانی

-محبوبیت ناشی از نگاهی انتقادآمیز به حاکمیت موقتی خواهد بود

-اصلاح‌طلبان باید به پایگاه اجتماعی‌شان رجوع کنند

-اصلاح‌طلبان قدردان پیروزی‌ها و دستاوردهایشان نیستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها