چرا رهبری از ظریف حمایت می‌کنند؟

در دوره سوم مجلس شورای اسلامی نیز حدود 100 نفر از نمایندگان سوالی را از وزیر امور خارجه مطرح کردند که مقام معظم رهبری تذکر دادند و قرار شد سوال به گونه ای مطرح شود که پیام آن تضعیف وزارت امور خارجه نباشد.

چرا رهبری از ظریف حمایت می‌کنند؟
کد خبر: 417413
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۶ ۲۰:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| اسحاق جهانگیری عصر امروز(دوشنبه) در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه افزود: مقام معظم رهبری در دوره گفتگوها و مذاکرات با کشورهای 1+5 نیز مکرر از آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان تعریف کردند چرا که می خواستند این علامت را به دنیا بدهند که ایشان مورد تایید کامل مجموعه نظام و رهبری هستند.

وی تصریح کرد: امروز نیز مجموعه وزارت امور خارجه به پشتیبانی داخلی نیازمند است و تجربه های گذشته نیز نشان می دهد که دستگاه دیپلماسی کشورمان همواره مورد حمایت عالی ترین مسئولان نظام بوده است که نمونه مشخص آن در دوره دوم مجلس شورای اسلامی بود که تعدادی از نمایندگان از وزیر امور خارجه وقت سوالی را مطرح کرده بودند و امام خمینی(ره) با عبارت " این تذهبون " آنها را مورد خطاب قرار داد و شرایط تغییر کرد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در دوره سوم مجلس شورای اسلامی نیز حدود 100 نفر از نمایندگان سوالی را از وزیر امور خارجه مطرح کردند که مقام معظم رهبری تذکر دادند و قرار شد سوال به گونه ای مطرح شود که پیام آن تضعیف وزارت امور خارجه نباشد.

جهانگیری در ادامه با اشاره به جایگاه و شرایط متفاوت وزارت امور خارجه به خصوص در رویارویی با تحریم ها و بیماری کرونا خاطر نشان کرد: فعالیت اصلی مسئولین وزارت امورخارجه معمولا در خارج از کشور است و باید در شرایط فعلی تدابیری اندیشیده شود که به دلیل محدودیت های ارتباطی ناشی از کرونا، آسیبی به روند فعالیت های این وزارتخانه وارد نشود و بتوانند مثل گذشته مسائل بین المللی را با قوت دنبال کنند.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: برای وزارت امور خارجه سال پایانی دولت معنایی ندارد زیرا فعالیت ها و وظایف این دستگاه تاثیر گذار به قدری مهم و تعیین کننده است که حتی ساعت آخر فعالیت دولت نیز می تواند بسیار تعیین کننده باشد به همین دلیل باید با تمام ظرفیت خود پای کار باشند چرا که مسئولیت بسیار مهمی را بر دوش دارند.

معاون اول رییس جمهور گفتمان سیاست خارجی در دولت تدبیر و امید را تعامل سازنده با جهان عنوان کرد و افزود: دولت تدبیر و امید در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با تحریم های شورای امنیت و فشار سنگین بر اقتصاد کشور و زندگی مردم مواجه بودیم و دولت اولویت خود را در سیاست خارجی بر رفع تحریم ها و کاستن فشارها از زندگی مردم قرار داد.

معاون اول رییس جمهور گفت: پیش از دستیابی به برجام و لغو تحریم ها و قطعنامه های شورای امنیت،‌ برخی دوستان صاحب نظر می گفتند که اگر در دو دوره هشت ساله ریاست جمهوری فعالیت مستمر داشته باشیم بعید است که بتوانیم قطعنامه های شورای امنیت را لغو کنیم اما دستگاه دیپلماسی کشورمان توانست این دستاورد را طی یک دوره به سرانجام برساند و گفتمان تعامل سازنده به نتیجه خوبی رسید.

وی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه برای پیشبرد برنامه های خود و مقابله با راهبرد فشار حداکثری آمریکا نیازمند برخورداری از پشتوانه قوی در داخل کشور است،‌ گفت: به فضل الهی و با برنامه های دستگاه دیپلماسی کشور، آمریکا موفق به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل نخواهد شد. همان طور که در جلسه اخیر این شورا بعد از سخنان وزرای خارجه ایران و آمریکا، 14 عضو دیگر شورا در مجموع در جهت مخالفت با سیاست های آمریکا موضع گیری کردند و علیه ایران اجماعی شکل نگرفت.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به روابط عاطفی و دیدارهای مکرر خود با سردار شهید قاسم سلیمانی در سالهای گذشته خاطر نشان ساخت: از گفتگو با وی احساس می کردم که اقداماتش در منطقه در هماهنگی کامل با وزیر امور خارجه است و این هماهنگی منجر به پیشرفت برنامه های کشور شد.

جهانگیری ادامه داد: ما حتماً در سیاست بازدارندگی نیازمند اقدامات و توانمندی های نیروهای مسلح هستیم. ساقط کردن پهباد پیشرفته آمریکایی و هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد در انتقام از ترور شهید سلیمانی توانمندی است که جلوی هر گونه تجاوز به کشور را می گیرد اما این توانمندی باید مکمل دیپلماسی و سیاست خارجی کشور باشد.

جهانگیری ضمن حمایت از دیپلماسی اقتصادی در مقطع کنونی گفت: خوشبختانه اقتصاد کشور در سال گذشته براساس آمارهای رسمی از رشد مثبت برخوردار بوده است و در صادرات غیرنفتی،‌ کشاورزی،‌ صنعت و خدمات با وجود تحریم های گسترده رشد مثبت داشته ایم و اقتصاد از حالت رکود بیرون آمده است و ان شاءالله با سیاست های اتخاذ شده در سال 99 روند تورم کاهشی خواهد بود و اشتغال و رشد اقتصادی با وجود پیامدهای منفی کرونا و تحریم افزایش خواهد یافت.

معاون اول رییس جمهور در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که با تقویت اقتصاد کشور پشتوانه خوبی برای دستگاه خارجی به منظور دفاع از حقوق ملت ایجاد شود.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها