کد خبر: 417416
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۹ ۱۴:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

افشاگری‌ای که کار دست سایت اسرائیلی داد/ نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر چقدر پول گرفته است؟

یک پایگاه اطلاع‌رسانی اسرائیلی بعد از افشای اطلاعات مالی بنیامین نتانیاهو، از جمله موارد اختلاس او، به کلی از صحنه اینترنت محو شد.

افشاگری‌ای که کار دست سایت اسرائیلی داد/ نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر چقدر پول گرفته است؟
کد خبر: 417416
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۹ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک پایگاه اطلاع‌رسانی اسرائیلی بعد از افشای اطلاعات مالی بنیامین نتانیاهو، از جمله موارد اختلاس او، به کلی از صحنه اینترنت محو شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، پایگاه اطلاع‌رسانی amitit در گزارشی به میزان دریافتی‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی سال‌های حضورش در رأس قوه مجریه این رژیم پرداخت.

«عایران هادیسهایم» نویسنده این گزارش که تحت عنوان «راز بزرگ: نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر چقدر پول گرفته است» به اقدامات و رفتارهای بنیامین نتانیاهو در دور زدن قانون برای جمع‌آوری بیش از 55 میلیون شیکل (بیش از یک میلیون دلار) درآمد از پست نخست‌وزیری‌اش پرداخته است.

در این گزارش که چهارم جولای 2020 در این سایت بارگذاری شد، اما از پنجم جولای دیگر غیرقابل دسترسی است آمده:

«تصمیم روز پنجشنبه کمیته مجوزها در مورد رد پنجمین درخواست نخست‌وزیر برای تامین هزینه وکلای دادگاه‌هایش از سوی حامیان مالی به هر شکل نمادی از گسستی دارد که امروز ما در ساختار حاکمیت خود شاهد هستیم.

نتانیاهو 11 سال است که در قدرت حضور دارد و حداقل طی 2 سال گذشته که او از کمیسیون مالی برای دریافت معافیت‌های مالیاتی استفاده می‌کند با کمیسیون اعطای مجوزها بر سر دریافت کمک‌های مالی برای تامین هزینه وکلای مدافعش از سرمایه‌داران، درگیر جنگ بزرگی است.

در حالی نخست‌وزیر اسرائیل وقت خود را صرف این کار کرده که ما در بدترین وضعیت اقتصادی‌مان به سر می‌بریم.

در اینجا جالب است که به بخش‌هایی از ثروت نتانیاهو بپردازیم و ببینیم آیا او واقعاً از لحاظ مالی ناتوان است و قادر به پرداخت مالیات نیست.

باید اعتراف کرد که رقم درآمد نتانیاهو یکی از بزرگ‌ترین رازهای ساختار سیاسی محسوب می‌شود.

یکی از معدود مسائلی که نتانیاهو با طیب خاطر و داوطلبانه با افکار عمومی در میان گذاشت سقف حقوقش در سال 2016 بود، اما این مساله هم چندان مهم نیست چون از آن روز به بعد حقوق او افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

معمولاً کسانی که دست‌به‌کار جمع‌آوری اطلاعات راجع به میزان حقوق و درآمدهای نتانیاهو شدند یک صفحه سیاه بزرگ پیش رویشان قرار گرفت! یا مجبور شدند مدت‌های طولانی در راهروهای دادگاه‌ها پاسخگوی شکایت‌های صورت‌گرفته علیه خود شوند، در حالی که بسیاری از آنها حتی در این کار موفقیتی کسب نکردند.

در واقع از سال 2015 نتانیاهو دیگر اجازه نداد میزان هزینه محل‌های اقامتش که طبیعتاً‌ ارقام بسیار بالایی را هم به خود اختصاص می‌دهند علنی شود.

برای گشودن این راز تلاش کردم اطلاعات منتشرشده از میزان دریافتی‌های نتانیاهو را به علاوه سود آن در زمانی که او در جایگاه نخست‌وزیری بود گرد آورم و در چارچوب صحیح‌ترین سناریوهای اقتصادی مربوط به او تخمین‌هایی بزنم، تا اینکه در نهایت به مبلغ غیرقابل تصور بالغ بر 55 میلیون شیکل رسیدم که شرح آن به این ترتیب است:

- 6 میلیون شیکل مجموع دریافتی نتانیاهو طی 11 سال حضور در نخست‌وزیری با توجه به رسیدن سقف حقوقش به 15 هزار شیکل که از سال 2009 اعمال شده است.

- تخمین زده می‌شود 36 میلیون شیکل از خزانه بابت تامین هزینه محل‌های اقامت نخست‌وزیر خرج شده باشد. این تخمین البته با توجه به حداقل‌ها صورت گرفته است زیرا بر اساس هزینه‌های اعلام‌شده طی سال‌های 2009 تا 2015، بابت بالاترین مخارج در سال 2012، 5.4 میلیون شیکل خرج شده بود، حال به طور تخمینی و غیردقیق می‌توان برای مدت 11 سال به رقم 36 میلیون شیکل رسید.

همچنین گفته می‌شود سالانه ده‌ها هزار شیکل نیز بابت گل‌آرایی محل اقامت و خرید لباس سارا نتانیاهو هزینه شده است.

گفته می‌شود سارا نتانیاهو فقط برای لوازم آرایش خود 94 هزار شیکل پول دریافت کرده است و 350 هزار شیکل نیز بابت هزینه نظافت، برق، آب، باغبانی و خرید غذا جدای از تنخواه برای مقر اصلی اقامت نخست‌وزیر در خیابان بالفور خرج شده است.

علاوه بر این گویا 250 هزار دلار نیز برای بازسازی مقر اقامت نتانیاهو در قیساریه (نزدیک قدس) هزینه شده است تا خانواده تعطیلات آخر هفته را در آنجا سپری کنند.

- نتانیاهو با استفاده از مصوباتی که کنست برایش در سال 2019 دست‌وپا کرد از بیش از یک میلیون شیکل معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شده است.

- نتانیاهو 12 میلیون شیکل از یک معامله خرید و فروش سهام که پسرعمویش انجام داده و هنوز در مورد صحت معامله شک و تردیدهای زیادی وجود دارد درآمد کسب کرده است.

- نتانیاهو هدایایی به ارزش یک میلیون شیکل دریافت کرده که اتفاقاً این مورد در پرونده‌های اتهامی او ذکر شده است.»

به نوشته این پایگاه عبری‌زبان، در حالی که میلیون‌ها نفر در انتظار کمک کمیسیون‌های مالی و صدور مجوز به سر می‌برند، این کمیسیون‌ها کار خود را منحصر به یک فرد کرده‌اند تا او از دست مردم عصبانی نباشد و بعدها باز هم در تبلیغات انتخاباتی بگوید «فقط نتانیاهو».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها