مسئله صلح یمن یک مسئله بین‌المللی و منطقه‌ای است

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: زمانی جنگ یمن می‌تواند به پایان برسد که عوامل مداخله‌گر خارجی توافق کنند که در کوتاه مدت چنین چشم‌اندازی وجود ندارد.

مسئله صلح یمن یک مسئله بین‌المللی و منطقه‌ای است
کد خبر: 417444
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۰۷:۴۳:۵۷

اعتمادآنلاین| محمدعلی بصیری در مورد تحولات یمن و چشم‌انداز صلح در این کشور، اظهار کرد: جنگ داخلی یمن مورد جدید و تجربه اول نیست، یمن بعد از جنگ جهانی دوم و حاکم شدن نظام دو قطبی به دلیل نفوذ ایدئولوژی‌های چپ و راست و اختلافات قومی که بسترساز بود، درگیر جنگ‌های داخلی شد و به جمهوری شمالی و جنوبی تقسیم شد. بعد از جنگ سرد در اوایل دهه 90 میلادی، یمن متحد شد، اما هیچ‌گاه این اتحاد پایدار و مستحکم نبود.

وی افزود: در چند سال اخیر نیز با همان سابقه دخالت قدرت‌های فرا منطقه‌ای و منطقه‌ای، تنش‌ها و جنگ‌های جدیدی به شکل دیگری در یمن شکل گرفت و چشم‌اندازی که از طریق داخلی بین گروه‌های درگیر به صلح منجر شود در افق کوتاه مدت وجود ندارد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: زمانی جنگ یمن می‌تواند به پایان برسد که عوامل مداخله‌گر خارجی توافق کنند و این توافق به داخل منتقل شود و ظاهراً این توافق بین قدرت‌های مداخله‌گر وجود ندارد، به علاوه اینکه در اثر نبود توافق بین قدرت‌ها در کشورهای دیگری هم درگیری وجود دارد، مانند لیبی و سوریه که مسائل این کشورها هم حل و فصل نشده است.

بصیری تصریح کرد: بنابراین مسئله صلح یمن یک مسئله بین‌المللی و منطقه‌ای است و اگر اراده این بازیگران به خاتمه جنگ تعلق بگیرد احتمال صلح وجود دارد. رهبر حوثی‌ها هم به درستی اعلام کرده که چشم‌انداز صلحی در یمن وجود ندارد و چون بازیگران خارجی آن به توافق نمی‌رسند، به همین دلیل بحرانِ یمن، آینده صلح‌آمیزی به این زودی‌ها نخواهد داشت.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در یمن قدرت متغیر است و گاهی حوثی‌ها دست بالا را دارند و گاهی وابستگان دولت مورد حمایت عربستان. یمن، هم‌اکنون وضعیت تثبیت شده‌ای ندارد و همین که هیچ یک از طرف‌های درگیری به یکدیگر امتیاز نمی‌دهند نشان می‌دهد که به نوعی قدرت، متوازن بین طرف‌های درگیر تقسیم شده است، اما اگر یک طرف دست بالا را بگیرد و این برتری را استمرار دهد طرف دیگر کوتاه می‌آید و از طریق مذاکره وارد می‌شود و هم‌اکنون چنین موردی را در یمن نمی‌بینیم.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: نه موشک باران حوثی‌ها، عربستان را وادار به کوتاه آمدن کرده است و نه بمباران‌های عربستان توانسته حوثی را به عقب‌نشینی وادار کند. این توازن در زدو خوردهای یمن وجود دارد و فعلاً تداوم دارد.

بصیری گفت: هم‌اکنون جنگ سرد جدیدی آغاز شده است که تنش و گُسل آن را در یمن، عراق، سوریه و در لیبی مشاهده می‌کنیم و همان‌طور که در جنگ سردِ گذشته این گسل‌ها را در ویتنام، شبه‌جزیره کره و کشورهای آفریقایی مشاهده می‌کردیم، هم‌اکنون هم‌چنین وضعیتی داریم و تنش میان دو جبهه این گسل‌ها را نمایان می‌کند که نتیجه آن فشار مضاعف بر ملت‌های این کشورها است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها