کد خبر: 417622
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۱۵:۰۲:۲۱
| |

2 میلیون و 700 هزار آواره افغان

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل خواستار همبستگی و حمایت جهانی با افراد آواره و بی‌خانمان در افغانستان و دو کشور ایران و پاکستان به‌ عنوان میزبانان اصلی این پناهجویان شد.

2 میلیون و 700 هزار آواره افغان
کد خبر: 417622
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ۱۵:۰۲:۲۱

اعتمادآنلاین| به گزارش روز سه شنبه تارنمای خبری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، این نهاد به همراه نمایندگانی از افغانستان، ایران و پاکستان خواستار شراکت تجدیدپذیر، سرمایه گذاری هدفمند و همبستگی بین المللی بیشتر برای توجه به یکی از قدیمی ترین مشکلات بی خانمانی و آوارگی در جهان شدند.

بحران افغانستان درحالی وارد پنجمین دهه خود می شود که حدود 2 میلیون و 700 هزار آواره افغان هنوز خارج از این کشور زندگی می کنند و 2 میلیون و 600 هزار نفر نیز در داخل افغانستان بی خانمان هستند.

افغان ها از سال گذشته نیز بزرگترین گروه آوارگان و مهاجران ورودی به اروپا از مسیرهای مدیترانه ای را تشکیل داده اند. این مساله به طور فزاینده ای زنان افغان را نیز دربرمی گیرد که با خانواده های خود مهاجرت می کنند و می تواند نشان از بحرانی جاری باشد.

به گفته «فیلیپو گراندی» کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، بحران بی خانمانی افغانستانی ها، یکی از بزرگترین و طولانی ترین بحران ها در تاریخ هفت دهه فعالیت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل است.

وی افزود: در حال حاضر شاهد تولد نسل سوم کودکان افغانستان در تبعید هستیم.

وی خواستار حمایت بین المللی از ایران و پاکستان به خاطر کمک به ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی به آوارگان افغان و بازگشت داوطلبانه آنها به کشورشان شد.

گراندی گفت: باید از فرصت برای تجدید همبستگی و پیشرفت به سوی راهکارها استفاده کنیم.

وی افزود: بهای انفعال، محکوم کردن افغان ها به یک زندگی نامطمئن و چشم اندازی اندک برای بازسای زندگی آنها خواهد بود.

گراندی تاکید کرد: افغان ها و میزبانانشان درطول 40 سال گذشته با غلبه بر چالش های بی شمار، مقاومت بالایی را به نمایش گذاشته اند.

کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل بر نقش ایران در زمینه سرمایه گذاری در بخش آموزش و بهداشت مهاجران خارجی تاکید کرد که زمینه رشد میزان سواد کودکان افغان از 6 درصد به 68 درصد را فراهم کرده است.

طبق این گزارش در پاکستان نیز برنامه مربوط به پناهندگان و مناطق میزبان، زیرساخت های جامعه و اشکال دیگر حمایت از بیش از 12 میلیون آواره و محلی ها را فراهم کرده است. مهاجران در حال حاضر از امکان گشایش حساب های بانکی و دسترسی به موسسات مالی برخوردار هستند.

گراندی با اشاره به اینکه این گونه تمهیدات باید تقویت و حمایت شود، تاکید کرد این امور به ویژه درپی شیوع کرونا و تعمیق بحران اجتماعی - اقتصادی منطقه، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: از سال 2012، افغانستان، ایران و پاکستان تحت نظارت این کمیساریا رویکرد منطقه ای تحت عنوان «راهبرد راه حل برای مهاجران افغان» را دنبال کرده اند تا فضای لازم برای بازگشت داوطلبانه افغان ها و کاهش فشار بر کشورهای میزبان پناهندگان به وجود آید. با کمک کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، حدود پنج میلیون و 300 هزار مهاجر موفق به بازگشت به وطن خود در 18 سال گذشته شده اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل دسامبر 2019 در حاشیه مراسم افتتاحیه مجمع جهانی مهاجران، با کمک شرکای خود یک فضای حمایتی برای دستیابی به تقسیم عادلانه تر بار مهاجران و ایجاد راهکارهای واقعی برای افغان های بی خانمان به وجود آورد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و سه دولت یاد شده در تلاشند از طریق یک پاسخ منسجم و پیشرفته با محوریت بهداشت، آموزش، مهارت و اشتغال، شرایط بهتری برای افغان ها در سراسر منطقه مهیا کنند و در نهایت زمینه بازگشت داوطلبانه مهاجران افغان به کشورشان را هنگامی که شرایط مناسب است، به وجود آورند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها