کد خبر: 417673
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۴ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

غلام‌حیدر بای‌سلامی، نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگو با «اعتماد‌آنلاین»:

افزایش قیمت ارز| هجوم برای خرید دلار نشانه‌ بی‌اعتمادی است

غلام‌حیدر بای‌سلامی گفت:‌ سوءمدیریت حتماً در به وجود آمدن نابسامانی‌ها نقش دارد اما مشکل اصلی ما این است که با دنیا تعامل نداریم و تا زمانی که با نظام بین‌الملل در حالتی چالشی باشیم، روال همین‌طور خواهد ماند.

افزایش قیمت ارز| هجوم برای خرید دلار نشانه‌ بی‌اعتمادی است
کد خبر: 417673
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۴ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| افزایش قیمت ارز و رسیدن نرخ دلار به بالای 20 هزارتومان، وسوسه مردم را برای خرید ارز کم نکرده است. حالا این سوال پیش آمده که ‌عجله برای خرید ارزهایی چون دلار، در شرایط بی سابقه افزایش قیمت ارز ، ریشه در چه می‌تواند داشته باشد؟ افزایش قیمت ارز شرایطی را به وجود آورده که دیگر رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم به درستی قابل بررسی نیست.


غلام‌حیدر بای‌سلامی، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین در این‌ باره اظهار داشت: اینکه مردم برای خریدن دلار آن هم به قیمت بیش از 20 هزار تومان با هم رقابت می‌کنند، نشان از آن دارد که نسبت به مسئولان بی‌اعتماد شده‌اند و برای اینکه به سبب کاهش ارزش پول ملی متضرر نشوند، به ارز خارجی پناه می‌برند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: در واقع وقتی نقدینگی در کشور اوج می‌گیرد و از طرف دیگر بی‌ثباتی اقتصادی کشور ملموس می‌شود،‌ معلوم است که مردم در پی این می‌روند که حتی‌المقدور از به ‌هم ریختن وضعیت‌شان جلوگیری کنند. باید گفت‌ افکار عمومی در ایران همواره نگران وضعیت‌ مالی خود هستند و به همین خاطر،‌ به طور احساسی و با موج‌سواری به کارهایی نظیر انباشت دلار در خانه‌هایشان روی می‌آورند.

او همچنین تصریح کرد: نگاه کارشناسی در چنین حالتی به بی‌اعتمادی مردم نسبت به سیستم و همچنین شرایط رأی می‌دهد. با این توضیح که جامعه‌ای که خودش را در آستانه بحران می‌بیند، فقط دنبال مُسکن است و به عواقب تصمیم‌هایی که برای فرار از بحران می‌گیرد، اعتنایی نمی‌کند.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: بی‌ثباتی در اقتصاد و کاهش ارزش ریال، مردم را به سمت کالاهای دیگری می‌کشد. در واقع در جامعه ایران، خودرو، دلار، سکه، ارز، بورس و... برای مردم حُکم پول را دارد تا بتوانند از طریق خریداری این اقلام خود را از ورطه ورشکستگی نجات دهند.

او توضیح داد: این شلختگی در شرایطی است که متاسفانه سیستم نسبت به مسائل پیرامون حساسیت کافی ندارد. البته برای بهتر شدن وضعیت، کاری از دست دولت برنمی‌آید چون مشکل اصلی تحریم‌ها هستند که دولت به معنی قوای سه‌گانه نمی‌توانند در سیاست‌ها تغییری صورت دهند. به همین دلیل است که آقای ظریف گفته‌ است،‌ کشورهای همسایه آن‌طور که باید روی او به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی حساب نمی‌کنند.

غلام‌حیدر بای‌سلامی در پایان گفت‌: سوءمدیریت حتماً در به وجود آمدن نابسامانی‌ها نقش دارد اما مشکل اصلی ما این است که با دنیا تعامل نداریم و تا زمانی که با نظام بین‌الملل در حالتی چالشی باشیم روال همین‌طور خواهد ماند.

چکیده گفت‌وگو با غلام‌حیدر بای‌سلامی

-سیستم نسبت به مسائل پیرامون حساسیت کافی ندارد

-مشکل اصلی ایران عدم تعامل با دنیاست

-مردم همواره نگران وضعیت‌ مالی خود هستند

-بی‌ثباتی در اقتصاد و کاهش ارزش ریال، مردم را به سمت کالاهای دیگری می‌کشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها