استاد علوم سیاسی دانشگاه هاملین:

اروپا پشت ایالات متحده نیست و نمی‌خواهد از برجام خارج شود

استاد علوم سیاسی دانشگاه هاملین تاکید کرد: اروپا تلاش خواهد کرد تا ایالات متحده را تحت فشار قرار دهد تا نظر خود را در رابطه با ایران تغییر دهد اما در دوران ترامپ این اتفاق نخواهد افتاد. عملکرد اروپا با همه‌گیری کرونا و رکود اقتصادی تضعیف شده است.

اروپا پشت ایالات متحده نیست و نمی‌خواهد از برجام خارج شود
کد خبر: 417751
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ۱۰:۰۲:۲۱

اعتمادآنلاین| دیوید شولتز در ابتدا تاکید کرد که ترامپ خواهان نابودی برجام است و از نظر خودش دلایل زیادی برای نابودی برجام وجود دارد؛ نکته اول این است که ترامپ نسبت به هر چیزی که رئیس‌جمهور پیشین باراک اوباما از آن پشتیبانی کرده، متنفر است. از آنجا که اوباما از برجام حمایت می‌کرد، ترامپ با آن مخالفت می‌کند و هیچ دلیل منطقی برای آن وجود ندارد، ترامپ ریاست‌جمهوری خود را بر مخالفت با هر کاری که اوباما انجام داده، تعریف کرده است و او می‌خواهد همه دستاوردهای اخیر را سرنگون کند. شاید این رویکرد هم نژادپرستانه باشد چراکه اوباما سفیدپوست نبود.

وی افزود: نکته دوم این است که، پایگاه سیاسی ترامپ با این توافق مخالف است و او قصد دارد مواضعی را اتخاذ کند که طرفداران سیاسی وی آن را تأیید کنند.

ترامپ و جمهوری‌خواهان خود را بیش از حد طرفدار اسرائیل تعریف کرده‌اند

استاد علوم سیاسی دانشگاه هاملین یادآور شد: ترامپ و جمهوری‌خواهان خود را بیش از حد طرفدار اسرائیل تعریف کرده‌اند. از سویی اسرائیل ایران را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند، بنابراین ایالات متحده ایران را تهدید تلقی می‌کند. ایالات متحده به منافع اسرائیل در خاورمیانه، در کنار عربستان سعودی (که ایران را رقیب خود می‌داند) اهمیت می‌دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، ایالات متحده شاهد تهدید کره شمالی با سلاح‌های هسته‌ای بوده است و نمی‌خواهد ایران این توانایی‌ها را داشته باشد.

هدف واقعی از تحریم‌های تسلیحاتی تحمیل تغییر نظام یا تضعیف ایران است

شولتز در ادامه در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: این ادعا وجود دارد که ایالات متحده می‌تواند از قدرت اقتصادی و سایر ابزارهای خود برای فشار آوردن به ایران استفاده کند. ادعای آنها بر این است که اگر ایران به اندازه کافی از مشکلات اقتصادی و با تحریم‌های تسلیحاتی تحت فشار قرار بگیرد، از نظر مالی و نظامی فروپاشی خواهد کرد یا برای تغییر وضعیت تحت فشار قرار می‌گیرد. من گمان می‌کنم هدف واقعی از تحریم‌های تسلیحاتی تحمیل تغییر نظام در ایران یا تضعیف آن است.

عملکرد اروپا در قبال ایران با شیوع کرونا و رکود اقتصادی، تضعیف شده است

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد تلاش اروپا برای مقابله با آمریکا گفت: اروپا پشت ایالات متحده نیست و نمی‌خواهد از برجام خارج شود، اروپا می‌تواند از تحریم‌ها سرپیچی کند اما انتقام‌جویی آمریکا آنها را نگران می‌کند. اروپا تلاش خواهد کرد تا ایالات متحده را تحت فشار قرار دهد تا نظر خود را تغییر دهد اما در دوران ترامپ این اتفاق نخواهد افتاد. عملکرد اروپا با همه‌گیری کرونا و رکود اقتصادی تضعیف شده است.

روسیه و چین با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی مقابله می‌کنند

شولتز هم چنین تاکید کرد که روسیه و چین با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی مقابله می‌کنند و از حق وتوی خود استفاده خواهند کرد.

وی همچنین در مورد اقدامات آژانس گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برجام را به عنوان بهترین گزینه برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌داند. پیش از خروج آمریکا از برجام، به نظر می‌رسید ایران طبق مقررات عمل می‌کرد.

دولت پس از ترامپ باید روابط بهتری با ایران داشته باشد

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: شک دارم که بازگشت ساده به برجام برای آمریکا وجود داشته باشد. سیاست داخلی در ایران و آمریکا تغییر کرده است و توافق اصلاح شده لازم خواهد بود. در هر دو کشور منافع سیاسی وجود دارد که برجام را دوست ندارند، دولت پس از ترامپ باید روابط بهتری با ایران داشته باشد.

شولتز گفت: در حال حاضر نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که ترامپ بازنده است. اما هنوز چهار ماه قبل از انتخابات است و همه چیز بی‌ثبات است.

بعید است افزایش فشار نتیجه‌ای را که ترامپ می‌خواهد، حاصل کند

وی همچنین افزود: افزایش فشار به افزایش تنش‌ها منجر می‌شود. بعید است افزایش فشار نتیجه‌ای را که ترامپ می‌خواهد، حاصل کند. تغییر سیاسی مدنظر تیم ترامپ، در داخل ایران دور از ذهن خواهد بود. جنگ بین دو کشور برای هر دو فاجعه خواهد بود. راه حل باید یک رویکرد چند ملیتی‌تر در مورد منافع و نیازهای امنیتی منطقه‌ای در خاورمیانه باشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها