عضو کمیسیون اقتصادی:

بانک مرکزی سیاست هایش را تغییر دهد

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه اشتباهات فاحشی را آقای همتی در بانک مرکزی دارد انجام می دهد، اظهار کرد: اگر بانک مرکزی از قدبازی های خودش دست بردارد و سیاست هایش را متناسب با شرایط روز اصلاح کند، کمبود ارز حاصل از درآمدهای نفتی جبران می شود.

بانک مرکزی سیاست هایش را تغییر دهد
کد خبر: 417804
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ۱۲:۰۵:۵۹

اعتمادآنلاین| جعفر قادری، عضو کمیسیون اقتصادی درباره چرایی ناتوان شدن همتی رئیس کل بانک مرکزی برای کنترل وضعیت بازار ارز گفت: بخشی از مشکل طبیعی است، وابسته به درآمدهای نفتی هستیم و در سال جاری بودجه کشور کسری قابل ملاحظه ای دارد بنابراین نقدینگی رشد می کند تا آن کسری بودجه جبران شود؛ به تبع این مسئله شاهد افزایش قیمت در بازارهای مختلف خواهیم بود.

وی با انتقاد از سیاست های اشتباه بانک مرکزی در اوضاع کنونی کشور افزود: بانک مرکزی سخت گیری هایی را در حوزه های مختلف اعمال می کند که این مسئله مشکلات را بیشتر کرده است. به عنوان مثال بانک مرکزی واردات در مقابل صادرات را اجازه نمی دهد یا واردات بدون نیاز به انتقال ارز را مانع می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: بانک مرکزی در مقابل انتقادها استدلال می آورد که ارز موردنیاز برای واردات با ارز حاصل از صادرات تأمین می شود حال آنکه این استدلال درست نیست، اگر هم درست باشد چه اشکالی دارد که برای کالایی به کار گرفته شود که واردکننده دیگری برود کالا وارد کند. وقتی ارز در یک مسیر افزایشی می افتد همه متقاضی خرید ارز می شوند، در این اوضاع صادرکننده ارز خود را به سامانه نیما عرضه نمی کند.

وی افزود: اگر صادرکننده یک محصول بتواند به جای دریافت ارز، کالای دیگری را وارد کند پول را نزد خودش نگه نمی دارد بلکه این چرخه را ادامه می دهد اما بانک مرکزی سخت دنبال آن است که صادرکننده ارزش را در سامانه نیما وارد کند. نتیجه آن می شود که صادرکننده می کوشد در اوضاع افزایشی نرخ ارز، ارز را مدت زمان بیشتری نزد خود نگه دارد و آن را در اختیار دولت نمی گذارد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه اشتباهات فاحشی را آقای همتی در بانک مرکزی دارد انجام می دهد، اظهار کرد: امروز بانک مرکزی باید به بانک ها اجازه افزایش نرخ سود سپرده های ارزی را بدهد تا از مردم کشورهای دیگر مخصوصا ایرانیان مقیم خارج جذب سپرده داشته باشیم تا مشکلات ارزی کشور تا حدودی حل شود.

وی افزود: امروز نباید اجازه داد که کسی بدون پیمان سپاری ارزی کالا صادر کند و عده ای سودجو با کارت های بازرگانی یک بارمصرف کالا صادرکننده و بانک مرکزی در دریافت ارز حاصله به مشکل بخورد. اقدام دیگر باید اصلاح ساختار کشاورزی کشور باشد مثلا می توان به جای ذرت از دانه های دیگری برای خوراک طیور استفاده کرد یا با افزایش تولید ماهی نیاز به واردات گوشت از خارج را کاهش داد.

عضو فراکسیون اکثریت مجلس با بیان اینکه باید امروز بیش از هر زمان دیگری با قاچاق کالا مبارز کرد، گفت: نکات بسیار دیگری است که اگر بانک مرکزی از قدبازی های خودش دست بردارد و سیاست هایش را متناسب با شرایط روز اصلاح کند، کمبود ارز حاصل از درآمدهای نفتی جبران می شود.

قادری با انتقاد از عملکرد هیأت رئیسه مجلس افزود: امروز مجلس یازدهم همان حرکت لاکپشتی مجالس گذشته را دنبال می کند، حال آنکه باید ورود جدی تری به موضوعات داشته باشد، متأسفانه در یک ماه گذشته به جای آنکه مجلس وقت خودش را صرف امور اصلی کشور کند، مشغول شنیدن گزارش مسئولان دستگاه های مختلف کشور بود. معتقدم اگر کمیسیون ها فعال می شدند و اجازه بررسی طرح های متناسب با شرایط روز را می یافتند مجلس می توانست با قانونگذاری مسیرهای مختلفی را برای حل مشکلات کنونی باز کند.

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها