کد خبر: 417978
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

افغانستان| مراکز درمانی مکانی ایده‌آل برای حملات تروریستی

مراکز بهداشتی و درمانی کشور افغانستان به یکی از اهداف اصلی حملات تروریستی در این کشور تبدیل شده‌اند و پرستاران امروز علاوه بر مواجهه با مشکلات بهداشتی و درمانی باید با احتمال مرگ به دست تروریست‌ها هم مقابله کنند.

افغانستان| مراکز درمانی مکانی ایده‌آل برای حملات تروریستی
کد خبر: 417978
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| افغانستان یکی از کشورهایی است که همچنان با مشکلات فراوانی روبرو است. مراکز بهداشتی و درمانی کشور افغانستان به یکی از اهداف اصلی حملات تروریستی در این کشور تبدیل شده‌اند و پرستاران افغانستان امروز علاوه بر مواجهه با مشکلات بهداشتی و درمانی باید با احتمال مرگ به دست تروریست‌ها هم مقابله کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، امروز پزشکان و پرستان در مرکز اقدامات خشونت‌آمیز دایر در افغانستان قرار گرفته‌اند و نه تنها شبانه‌روز با حجم زیادی از قربانیان این جنگ مواجه‌اند بلکه خود نیز به یکی از اهداف حملات تروریستی و موج خشونت‌ها در این کشور جنگ‌زده تبدیل شده‌اند.

مجله فارن پالیسی در گزارشی به برخی مشکلات تنها بیمارستان جنوب افغانستان که با کمک‌های صلیب سرخ جهانی امکان ادامه فعالیت پیدا کرده می‌پردازد.

این بیمارستان روزانه به 300 بیمار سرویس‌دهی می‌کند و محل تولد 90 نوزاد است.

آمار تولدهای سال 2019 در این بیمارستان از 27 هزار مورد فراتر رفته است.

مرضیه عظیمی پرستار 30ساله بیمارستان میرویس (Mirwais) که مادر سه فرزند است در مورد مشکلات بهداشتی و درمانی در افغانستان می‌گوید: «شرایط بهداشتی در افغانستان بسیار بد است. ما بالاترین میانگین مرگ‌ومیر مادران باردار و نوزادان در جهان را داریم.»

این ارقام در مناطق روستایی بسیار بالاتر است، با این حال بسیاری از زنان همچنان در منزل زایمان می‌کنند، زیرا بیمارستان‌ها از محل سکونت‌شان بسیار دور است، خبری از وسیله نقلیه هم نیست و همین امر باعث افزایش میانگین مرگ‌ومیرها می‌شود.

او در این باره می‌افزاید: «برخی از عرف‌های اجتماعی محافظه‌کارانه که منجر به عدم دستیابی زنان و دختران به آموزش می‌شود نیز مانع و چالشی در برابر فعالیت پرستاران زن در بیمارستان‌های افغانستان به شمار می‌رود.»

میانگین تعداد افراد یک خانواده افغان هشت نفر است، اما زنان خانواده‌های محافظه‌کار حاضر به تنظیم خانواده نیستند، خشونت علیه زنان و مردسالاری نیز از دیگر چالش‌های پیش روی زنان افغان است.

او تاکید می‌کند، کادر پزشکی به ویژه پرستاران در افغانستان تمامی این مشکلات و چالش‌ها و حتی تهدید به مرگ را به جان خریده‌اند و هیچ کدام از آنها به فکر فرار از وظیفه‌ای که بر عهده گرفته‌اند نیستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها