انتقاد آلمان از خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی

مقامات و کارشناسان ضمن تاکید بر تداوم همکاری با سازمان جهانی بهداشت، از تصمیم دولت آمریکا برای خروج از این سازمان بین‌المللی انتقاد کردند.

انتقاد آلمان از خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی
کد خبر: 418022
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۹ ۱۱:۳۶:۴۶

اعتمادآنلاین| به گزارش تارنمای شبکه فاکس نیوز، ینس اشپان وزیر بهداشت آلمان روز گذشته تصمیم واشنگتن برای خروج از سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه شیوع کرونا را یک عقب‌گرد در همکاری‌های بین‌المللی خواند.

وی در صفحه توییترش نوشت: همکاری‌های بین‌المللی بیشتری برای مقابله با شیوع کرونا نیاز است. ما مسئله اصلاحات در سازمان جهانی بهداشت را پیگیری می‌ کنیم.

آرانچا گونزالس لایا وزیر خارجه اسپانیا نیز اعلام کرد سازمان جهانی بهداشت به استقلال بیشتری نیاز دارد و آمادگی‌های گسترده‌تر برای مقابله با شیوع کرونا در آینده لازم است.

وی افزود: آنچه در این برهه زمانی لازم است، چندجانبه‌گرایی در همکاری‌های بین‌المللی با هدف حفاظت از شهروندان کشورهاست.

دکتر دیوید هیمان یک مدیر سابق سازمان جهانی بهداشت نیز ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت، از دیگر کشورها از جمله آلمان خواست اقدامات بیشتری در تقویت جایگاه این نهاد انجام دهند.

یورگن هاردت یک سخنگوی سیاست خارجی صدراعظم آلمان نیز در این زمینه تصریح کرد که خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت به منافع راهبردی آمریکا و غرب آسیب وارد خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز ضمن انتقاد شدید از خروج آمریکا از این نهاد گفت که این تصمیم واشنگتن نشان داد آمریکا در عرصه بین‌المللی یک‌جانبه‌گرایی را در پیش گرفته است.

دولت ترامپ از زمان روی کارآمدن تاکنون از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی متعددی خارج شده است.

خروج از یونسکو، شورای عالی حقوق بشر، پیمان آب و هوایی پاریس، پیمان نفتا، برنامه جامع اقدام مشترک، قطع بودجه سازمان امداد و اشتغال فلسطینیان وابسته به سازمان ملل متحد، پیمان موشک‌های میانبرد هسته‌ای و پیمان آسمان باز بخشی از کناره‌گیری‌های ترامپ در سه سال و نیم گذشته بوده است.

با ناتوانی در مدیریت شیوع ویروس کرونا در آمریکا، ترامپ ابتدا سهم بودجه خود به سازمان جهانی بهداشت را کاهش داد در حالیکه این سازمان در بحبوحه همه‌گیری کرونا به شدت برای اقدامات خود در شناسایی، مبارزه و صدور دستورالعمل‌های مراقبتی مبتنی بر تحقیقات، به این بودجه نیاز داشت.

در شرایطی که تراکم پی در پی بحران ها به ترامپ امان نمی‌دهد و تنها در بحران کرونا، نزدیک به سه میلیون امریکایی مبتلا شده‌اند، دولت امریکا با ارسال درخواست رسمی خود به سازمان ملل متحد اعلام کرده که از سازمان جهانی بهداشت خارج می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها