کد خبر: 418084
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۹ ۱۵:۱۸:۵۲
| |

شمار گرسنگان جهان تا پایان سال به 270 میلیون نفر خواهد رسید

سازمان بین المللی امدادرسانی آکسفام با بیان اینکه کرونا هیزمی بر آتش برافروخته قحطی در جهان است، فوت روزانه 12 هزار نفر در جهان در اثر گرسنگی را تا پایان سال جاری میلادی (2020) پیش بینی کرد.

شمار گرسنگان جهان تا پایان سال به 270 میلیون نفر خواهد رسید
کد خبر: 418084
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۹ ۱۵:۱۸:۵۲

اعتمادآنلاین| به گزارش پنج‌شنبه نشریه اسپانیایی وینته مینوتوس، سازمان بین المللی امدادرسانی آکسفام اعلام کرد با شیوع گسترده کووید-19 در کشورهایی که از بحران قحطی رنج می‌برند، میزان مرگ‌ومیرهای ثبت شده تا پایان سال جاری میلادی بیش از آنکه ناشی از ویروس باشد، در اثر گرسنگی خواهد بود؛ بر اساس پیش بینی‌های این سازمان در ماه‌های آینده آمار فوت شدگان ناشی از گرسنگی به روزانه 12 هزار نفر خواهد رسید؛ آکسفام در حالی این رقم را تخمین زده است که بیشترین شمار جانباختگان کرونا مربوط به ماه آوریل از مرز 10 هزار نفر گذشت.

آکسفام همچنین به جامعه جهانی و سران کشورهایی از قبیل هند و برزیل که در جایگاه کانون‌های جدید شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و همزمان با چالش قحطی نیز مواجه هستند، هشدار داد که نسبت به برقراری سیستم های غذایی پایدارتر و عادلانه تر اقدام کنند؛ علاوه بر هند و برزیل، کشورهایی همچون یمن، جمهوری دموکرات کنگو، اتیوپی، سودان و هائیتی نیز با بحران قحطی دست و پنجه نرم می کنند.

در اطلاعیه منتشر شده سازمان آکسفام آمده است : شیوع کرونا برای میلیون‌ها انسانی که با دریای مشکلاتی همچون جنگ، تغییرات اقلیمی، نابرابری و همچنین نظام غذایی شکست خورده مواجه هستند، به منزله «یک قطره» است؛ کووید-19 اگر چه در باطن حکایت از بحرانی بهداشتی دارد اما با کاهش کیفیت زندگی موجب فقیرتر شدن میلیون‌ها تولید کننده و کارگر نظام غذایی در جهان شده است.

همچنین «برنامه جهانی غذا» به عنوان بزرگترین نهاد انسانی جهان در زمینه امنیت غذایی و رفع گرسنگی اعلام کرد شمار گرسنگان تا پایان سال جاری میلادی و در شرایط گسترش پاندمی کرونا با افزایش 2.82 درصدی نسبت به سال 2019 به حدود 270 میلیون نفر خواهد رسید.

آکسفام همچنین اطمینان داد کشورهای ثروتمندتر نیز از بحران گرسنگی در امان نیستند؛ به عنوان مثال بررسی‌ها بیانگر این مطلب است که در دوران اعلام وضعیت هشدار ناشی از شیوع ویروس کرونا بیش از 7 میلیون نفر از مردم انگلیس نه تنها میزان مصرف موادغذایی خود را کاهش داده اند بلکه حدود 3 میلیون نفر از شهروندان این کشور اروپایی برای تامین مایحتاج غذایی خود به نهادهای خیریه یا بانک های غذا مراجعه کرده اند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل پیشتر درباره بحران غذایی در جهان و تشدید آن در نتیجه شیوع کرونا هشدار داد؛ وی با تاکید براینکه نظام غذایی جهان شکست خورده و همه‌گیری کووید19 در حال بدتر کردن آن است، خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از یک وضعیت فوق‌العاده در ارتباط با غذا در جهان شد که ممکن است بر زندگی میلیون‌ها انسان اثر بگذارد.

دبیرکل سازمان ملل گفت که در سال جاری بحران کرونا باعث می‌شود که 49 میلیون نفر به گرسنگان جهان افزوده شود، زیرا هر یک درصد کاهش تولید ناخالص داخلی در جهان باعث افزوده شدن 700 هزار نفر به جمعیت گرسنگان می‌شود.


سازمان غذا و کشاورزی (فائو نیز در ماه های نخست پیدایش ویروس کرونا درباره «نمودار شدن خطربحران غذا در جهان» هشدار داد و جلوگیری از این بحران را به اقدامات سریع برای حفاظت از آسیب پذیرترین اقشار جامعه، حفظ زنجیره تامین مواد غذایی و کاهش تاثیرات این بیماری همه گیر بر سیستم غذایی مشروط کرده است.

تاکنون حدود 12 میلیون و 192 هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از میان آن‌ها نزدیک به 552 هزار تن جان باخته و بیش از 7 میلیون 90 هزار نفر بهبود یافته‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها