اجرای پروتکل بهداشتی نیازمند قانون‌گذاری؛ کرونا ضمانت کیفری ایجاد می‌کند؟

حقوقدان و وکیل دادگستری گفت: ضابطان و مقامات قضایی بدون وجود قانون و ضمانت اجراهای قانونی، امکان اعمال الزامات را درخصوص شهروندان برای مقابله با ویروس کرونا ندارند.

اجرای پروتکل بهداشتی نیازمند قانون‌گذاری؛ کرونا ضمانت کیفری ایجاد می‌کند؟
کد خبر: 418276
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۰۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدمهدی حجتی درباره درخواست رییس جمهوری از ضابطان قضایی و دادستان ها برای کمک به مبارزه با ویروس کرونا افزود: تا کنون برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در کشور ما قانون خاصی به تصویب نرسیده و ضروری است که مجلس با قانونگذاری، نقش محوری در این زمینه ایفا کند و از تجربیات سایر کشورها نیز در این راستا استفاده شود.

وی افزود: مقامات قضایی و دستگاه قضایی کشور با حجم وسیعی از دعاوی و پرونده‌های ارجاعی مواجه هستند و مسئولیت مربوط به اعمال الزامات بهداشتی برای مبارزه با کرونا ممکن است روند مورد نظر را ابتر کند اما چنانچه قانونی در این رابطه تصویب شود که ضمانت اجراهای مربوط به آن توسط ضابطان و مقامات قضایی لازم الاعمال باشد، طبعا بر مبنای قانون عمل خواهد شد.

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز خاطر نشان کرد: پیش بینی بودجه اختصاصی برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا با تنظیم لایحه‌ای توسط دولت و تصویب آن توسط مجلس می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: اصولا نباید به چنین موضوعاتی وجهه قضایی داد و با ضمانت اجراهای کیفری به سراغ مبارزه با یک پاندومی رفت.

وی اظهار داشت: در کنار فرهنگ سازی برای رعایت موازین بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها برای جلوگیری از تجمعات کوچک و بزرگ، دولت باید با پیش بینی معافیت‌های مالیاتی و پیش‌بینی معافیت مردم از پرداخت هزینه‌های خدمات عمومی و حمایت از کسب وکارهای کوچک و اقشار ضعیف، شهروندان را برای قرار گرفتن در قرنطینه خانگی ترغیب کند در غیر اینصورت بدون چنین مقدماتی، در عمل امکان اینکه بتوان از مردم خواست که همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، کمتر اتفاق می افتد.

حجتی با بیان اینکه ایجاد الزامات بهداشتی برای مردم باید توأم با در نظر گرفتن تسهیلات مربوطه در این زمینه باشد، اظهار داشت: دولت و البته شهرداری‌ها باید با توزیع اقلام بهداشتی رایگان مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده در وسایل نقلیه عمومی و اداره‌ها و مراجع دولتی، در اجرای الزامات بهداشتی مورد نظر با مردم همکاری کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها