بولتون:

ترامپ از چندوچون کشمکش با کره شمالی اطلاع کافی نداشت

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید که به تازگی کتاب "اتاق اتفاق" را در افشای کارنامه و کاراکتر دونالد ترامپ منتشر کرده است، ضمن متهم کردن ترامپ به ناکارآمدی در مقابله با مشکلات، با اشاره به ضعف‌های روانی شخصیت این رئیس جمهوری از حسادت او به رهبران برجسته جهان پرده برداشت.

ترامپ از چندوچون کشمکش با کره شمالی اطلاع کافی نداشت
کد خبر: 418289
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۰۹:۰۶:۳۷

اعتمادآنلاین| جان بولتون در مصاحبه‌ای اختصاصی با "دویچه وله" که شب گذشته منتشر شد، می‌گوید که ترامپ همواره به همکاران خود بدگمان است و به رهبران برجسته جهان حسادت می‌ورزد.

در شرایطی که تنها چهار ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، دونالد ترامپ در محاصره مشکلات فراوان قرار گرفته است. ناخرسندی از زمامداری او حتی حامیان پیشین او در حزب جمهوری‌خواه را نیز فرا گرفته است.

محافظه‌کاران ترامپ را در مدیریت بحران کرونا ناکام می‌بینند، که هم‌اکنون به گسترش سریع پاندمی و بیکاری میلیون‌ها نفر در ایالات متحده انجامیده است.

منتقدان ترامپ هم‌چنین به میلیون‌ها بیکار در این کشور و اعتراضات و تنش‌های مربوط به نژادپرستی پس از قتل جورج فلوید به راه افتاد اشاره می‌کنند.

در این مصاحبه مشاور امنیتی پیشین ترامپ تأکید می‌کند که او حتی به همکاران نزدیک خود به شدت سوءظن دارد و از خلق فضای همکاری در کاخ سفید ناتوان است. به گفته بولتون: «ترامپ هنوز به درستی درک نکرده که رئیس جمهور ایالات متحده بودن چه وزن و اهمیتی دارد.»

ناآگاهی از امور امنیتی

بولتون با اشاره به ضعف‌های روانی شخصیت ترامپ، می‌گوید که او به رهبران پراهمیتی مانند شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین به شدت حسادت می‌ورزد. او دوست دارد کنار سیاستمداران برجسته بنشیند و مثل آنها تصمیمات بزرگی بگیرد.

بولتون در مصاحبه با دویچه وله تأکید می‌کند که در همکاری 17 ماهه خود با دولت ترامپ، متوجه شده است که او برخلاف آنچه خود و نزدیکانش ادعا می‌کنند، از امور امنیتی کشور ناآگاه است و حاضر نیست با مطالعه اسناد و گزارش‌ها اطلاعات بهتر و بیشتری کسب کند.

رویارویی با کره شمالی

به اعتقاد بولتون ترامپ از چندوچون کشمکش با کره شمالی اطلاع کافی نداشت و برای دیدار با کیم جون اون، رهبر کره شمالی خود را به شکل مناسب آماده نکرده بود.

به نظر بولتون: «ترامپ مایل بود به هر قیمتی یک توافق اتمی با کره شمالی امضا کند و گمان نمی‌کنم که به اندازه کافی به چندوچون این موضوع توجه کرده بود».

به نظر بولتون، ترامپ به طور زودهنگام به دیدار سران دو کشور در سال 2019 در هانوی پایان داد، زیرا از پیامدهای توافقی که انجام داده بود، هیچ اطمینانی نداشت. «او می‌دانست که در صورت امضای توافق و فاش شدن جزئیات آن در آمریکا با واکنش‌های تندی روبرو خواهد شد.»

به اعتقاد بولتون، عملکرد سیاسی ترامپ پیش از آن که بر رهیافت و استراتژی دقیق استوار باشد، از منافع سیاسی فوری او تأثیر می‌گیرد. او می‌گوید که در زمان همکاری با کاخ سفید گاهی احساس می‌کرده است که ترامپ جز نیات و اهداف شخصی انگیزه و قطب‌نمایی نداشته است.

قتل فجیع خاشقچی

بولتون درباره قتل فجیع جمال خاشقجی در سال 2018 در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به دست مأموران امنیتی عربستان می‌گوید که ترامپ تصمیم گرفته بود در این مناقشه به هر قیمتی از مقام‌های عربستان دفاع کند، زیرا برایش اهمیت داشت که معاملات تسلیحاتی با عربستان حتما انجام گیرد.

در رابطه با استیضاح ترامپ، تیم سباستین، از سوی دویچه وله، از خودداری بولتون از شهادت دادن در سنا علیه ترامپ سؤال می‌کند. بولتون در پاسخ به این پرسش، رویکرد حزب دموکرات را نادرست می‌داند و می‌گوید که نمایندگان دموکرات با اتخاذ موضعی یکسویه در قضیه زدوبند پنهانی اطرافیان ترامپ با دولت اوکراین، باعث شدند که سنای آمریکا به تبرئه ترامپ رأی دهد.

جان بولتون در پایان مصاحبه ابراز امیدواری می‌کند که آنچه از راه استیضاح نتوانست باعث برکناری ترامپ شود، با انتخابات آینده، که تنها چهار ماه به آن باقی مانده، انجام گیرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها