دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی:

40 درصد ارز نیمایی را پتروشیمی‌ها تامین می‌کنند

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تاکید بر اینکه پتروشیمی‌ها فراتر از تعهد خود ارزهای صادراتی را در سامانه نیما عرضه کرده‌اند،‌ گفت:‌ سهم پتروشیمی‌ها در تامین ارز سامانه نیما 40 درصد است.

40 درصد ارز نیمایی را پتروشیمی‌ها تامین می‌کنند
کد خبر: 418292
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۰۹:۲۰:۵۴

اعتمادآنلاین| احمد مهدوی ابهری با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها شاگرد اول عرضه ارز در سامانه نیما هستند،‌ ادامه داد: 90 درصد پتروشیمی‌ها بیش از تعهد خود در خصوص عرضه ارزهای صادراتی خود در این سامانه عمل کرده‌اند.

وی افزود: به طور مثال اگر تعهد عرضه 70 درصدی ارزهای صادراتی بوده اما در برخی موارد این میزان به 90 و حتی 100 درصد نیز رسیده است.

مهدوی ابهری با بیان اینکه آمارها نیز تعهد پتروشیمی‌ها برای عرضه ارزهای صادراتی در سامانه نیما را تایید می‌کنند،‌ گفت: بر اساس اظهارات بانک مرکزی،‌ عملکرد پتروشیمی‌ها در اغلب مواقع بیش از تعهد بوده تا آنجا که 40 درصد از ارز نیما توسط پتروشیمی‌ها عرضه شده است.

وی در مورد شایعاتی مبنی بر فروش محصولات پتروشیمی خارج از بورس کالا نیز تاکید کرد: حتی یک مورد وجود ندارد که واحد پتروشیمی محصولات خود را خارج از بورس عرضه کرده باشد و در این زمینه هر شخصی که ادعایی دارد، مستندات را ارائه کند تا برخورد لازم انجام شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه همه محصولات پتروشیمی در بورس کالا عرضه می‌شود، افزود: علت افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس طی هفته‌های اخیر را باید در افزایش قیمت ارز جستجو کرد.

وی ادامه داد:‌ قیمت ارز پتروشیمی‌ها برای تعیین قیمت محصولات پایین است و این موضوع باعث ایجاد جاذبه برای خرید محصولات پتروشیمی از بورس شده است.

مهدوی ابهری تاکید کرد: ‌از همین رو حتی تولیدکنندگانی که در شرایط فعلی نیازی به این محصولات نداشتند اما در بورس و سامانه بهین‌یاب حضور دارند برای خرید به بورس هجوم آورده‌اند.

وی گفت: ‌برخی نیز پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌های جهانی این محصولات رو به بالا است و از همین رو خوراک ماه‌های آینده را از امروز خریداری می‌کنند.

‌پیش از این نیز مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به عرضه 85 درصدی ارزهای صادراتی پتروشیمی در سال 98 در سامانه نیما، ‌گفته بود که ارزآوری پتروشیمی در سال گذشته از محل صادرات محصولات‌ 10 میلیارد دلار بوده است.

منبع: ابرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها