رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی:

قرنطینه کل کشور، تصمیم ایده‌آل است/ مراجعات به بیمارستان‌ها 5 برابر شده است

برخی از رؤسای بیمارستان‌ها اعلام کردند که در سه هفته اخیر آمار افراد مبتلا به کرونا 5 برابر شده است علاوه بر این در بخش‌های بستری تخت خالی وجود ندارد.

قرنطینه کل کشور، تصمیم ایده‌آل است/ مراجعات به بیمارستان‌ها 5 برابر شده است
کد خبر: 418302
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۰۹:۳۶:۱۶

اعتمادآنلاین| رئیس بیمارستان امام خمینی از مردم خواسته در مراسم عروسی و عزا شرکت نکنند. در سوی دیگر معاون فرمانده ستاد کرونای تهران است که می‌گوید در پایتخت فقط 11 درصد پروتکل‌های بهداشتی اجرا شده است. همین موضوع موجب شده آمار مبتلایان در تهران و برخی از استان‌ها رو به افزایش باشد.

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی درباره چرایی خیز دوباره کرونا و اینکه چرا با رعایت پروتکل‌ها، کرونا همچنان قربانی می‌گیرد می‌گوید: ما به‌عنوان یک بیمارستان در خط پایانی مبارزه با کرونا قرار داریم و بنابراین در بحث پروتکل‌ها و اینکه الگوی رفتاری مردم نسبت به رعایت اصول بهداشتی در این چند ماه چه تغییراتی کرده است، نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.


بهبود وضعیت برخی شهرستان های کشور نشان دهنده نقش بسیار مهم مردم در روند مقابله با بیماری کرونا است/مسوولان ستادهای استانی مقابله با کرونا برای اجرای محدودیت های هوشمند، سریعا علل رشد و عدم کاهش شیوع کرونا در استان های خود را شناسایی کنند.


دکتر صادق نیت، اما درباره افزایش تعداد بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان امام می‌گوید: تعداد مراجعه‌کنندگان نسبت به سه هفته گذشته، هم‌اکنون بیش از 5 برابر افزایش یافته است. متأسفانه بیمارانی که اکنون مراجعه می‌کنند، بدحال ترند و با علایم واقعی تری مراجعه می‌کنند. در اسفند ماه اغلب مراجعه‌کنندگان دچار ترس و نگرانی بودند و در همان ابتدا با یک شرح حال ساده مشخص می‌شد که به کرونا مبتلا نشده‌اند و بنابراین مرخص می‌شدند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر اغلب مراجعه‌کنندگان دارای علایم واقعی کرونا هستند و نسبت به این ویروس سطح آگاهی‌شان بالا رفته است می‌گوید: این افراد با علایم نزدیک کرونا همچون تب بالا، ضعف و بی‌حالی، کاهش اشتها و افت توانایی بویایی، تنگی نفس و سرفه خشک مراجعه می‌کنند و متأسفانه اغلب به کرونا مبتلا شده‌اند و دارای علایم حاد هستند که نیاز به بستری پیدا می‌کنند.

دکتر صادق نیت با اشاره به اینکه حدود 30 تا 40 درصد مبتلایان بستری زیر 40 سال هستند که افزایش بالایی نسبت به قبل دارد می‌گوید: هم‌اکنون جوانان با شیوع بالاتر و شدت بیشتری درگیر بیماری شده‌اند البته باید مشخص شود که علت این درگیری چیست؛ و این نیاز به یک بررسی اپیدمیولوژیک دارد، اما با توجه به مشاهدات ما در بیمارستان، برداشت این است که شاید جوان تر‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌ها در مقایسه با اسفند ماه سهل‌انگار‌تر شده‌اند و ترس از ابتلا بین آن‌ها کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه آمار فوتی‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی در هفته‌های اخیر هنوز کمتر از اسفند و فروردین است که علت آن آمادگی بیشتر و ارائه خدمات مطلوب تیم پزشکی و پرستاری است، گفت: علت اینکه هنوز تعداد بیماران بستری به مراتب کمتر از تعداد بستری در اسفند و فروردین ماه است، این است که همه بیمارستان‌ها ملزم به پذیرش بیماران کرونایی شدند. اما در ماه‌های اول شیوع بیماری، بسیاری از بیمارستان‌ها به علت عدم توان علمی و ترس از پذیرش بیماران کرونایی، بیماران را پذیرش نکردند و بیماران را در ورودی بیمارستان به مجتمع بیمارستانی امام خمینی هدایت می‌کردند به گونه‌ای که ما در هفته‌های نخستین روزانه گاهی تا حدود هشتصد مراجعه‌کننده داشتیم. این در حالی است که در روز‌های اخیر مراجعات ما حدود 300 تا 350 نفر است و البته همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم از میان مراجعین هفته‌های اخیر، بیماران بدحال و نیازمند به بستری افزایش فاحشی را شاهد بوده‌ایم.‌

دکتر محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا نیز، با اشاره به اینکه با وجود سیاست‌های کلان در خصوص پروتکل‌ها، بازهم آمار‌ها افزایش یافته است، می‌گوید: تعداد بستری‌ها در بیمارستان ما اوج گرفته وهمچنین در شرایطی هستیم که بیماران غیر کرونایی که حدود چند ماه کار‌های خود را عقب انداخته بودند، به بیمارستان مراجعه کردند، اما متأسفانه با وجود موج جدید کرونا، امکان خدمت‌رسانی به این دسته از بیماران وجود ندارد.

او در ادامه می‌افزاید: مردم باید بدانند هر فردی که کرونا می‌گیرد، یک مریض غیر کرونایی را از ادامه درمان باز می‌دارد. با وجود بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، در خصوص بیماران سرطانی، محدودیت‌های سختی برای ما به وجود آمده است و مجبور هستیم عمل‌های جراحی آن‌ها را لغو کنیم، از طرفی ما موظفیم به هر کسی که به‌دلیل بی‌دقتی خود، مبتلا به بیماری کرونا می‌شود و به بیمارستان مراجعه می‌کند، خدمات ارائه دهیم و این اتفاق، باعث شده تا در حق بیماران دیگر، یک نوع اجحاف صورت گیرد.

طالب پور با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان و تغییر وضعیت برخی از استان‌ها به سمت قرمز شدن می‌گوید: از نظر فرهنگی و اجتماعی، این قضیه باید برای مردم باز شود. همگی باید ماسک زدن، شست‌و‌شوی دست‌های خود و مسائل بهداشتی را بیشتر رعایت کنند. زمانی که آمار‌ها پایین آمده بود، مردم فکر می‌کردند، همه چیز تمام شده است و دیگر در خصوص رعایت بهداشت فردی و عمومی تلاش نکردند. از طرفی دیگر نمی‌توان کل کشور را قرنطینه و همه جا را مجبور به تعطیلی کرد، در عین حال مردم باید با حداکثر توان، بهداشت را رعایت کنند و از بیرون آمدن برای انجام کار‌های غیرضروری خودداری کنند. در این بازه زمانی دولت هم تحت فشار قرار دارد.

در دانشگاه‌های علوم پزشکی همه با تمام قوا در حال کار کردن هستند، البته ایده‌آل این است که دولت ماهی 10 میلیون به هر فرد بدهد تا مردم برای کار کردن به بیرون نیایند، اما این قضیه امکان ندارد. شاید به‌دلیل تحریم‌های موجود، دولت پتانسیل این را ندارد که مردم را وادار کند، در قرنطینه باشند و افراد باید برای امرار معاش سر کار بروند؛ بنابراین چاره‌ای نیست جز اینکه روی آگاهی و ارتقای دانش سلامت مردم متمرکز شویم.

رئیس بیمارستان سینا، هشدار می‌دهد که مردم باید آگاه باشند، زیرا وجود هر کرونایی ما را از خدمت‌رسانی به دیگر بیماران و ازجمله سرطانی‌ها باز می‌دارد و ما مجبور هستیم بیماران غیر کرونایی را به خانه بفرستیم و آن‌ها در خانه‌هایشان از بین می‌روند. به ازای هر فرد مبتلا به بیماری کرونا که می‌توانست با رعایت بهداشت سالم بماند، یک بیمار غیر کرونایی از بین می‌رود.

منبع: روزنامه ایران

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها