مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست:

اوضاع نامساعد تالاب‌های ایران/ دیر به داد گاوخونی و بختگان رسیدیم

مسعود باقرزاده کریمی با اشاره به تاخیر زیاد در نجات تالاب ها اذعان کرد: دو سال است که قانون تالاب ها تصویب شده است. ما به عنوان متولی این عرصه خیلی دیر به داد تالاب ها رسیدیم.

اوضاع نامساعد تالاب‌های ایران/ دیر به داد گاوخونی و بختگان رسیدیم
کد خبر: 418323
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۱۰:۱۵:۴۵

اعتمادآنلاین| در حال حاضر 34 تالاب صاحب برنامه مدیریت جامع هستند که از این تعداد 18 برنامه فرایند تصویب را طی کرده اند.

برای مدیریت بهتر تالاب ها ضروری است اجرای برنامه‌های مدیریت جامع زیست بومی تالاب‌ها همزمان در چند سطح پیگیری شود. همکاری وزراتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط در سطح ملی یکی از مهمترین ارکان اجرایی شدن این برنامه ها خواهد بود تا هر از گاهی خبر از بحرانی شدن وضعیت یکی از تالاب ها نباشیم.

مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست، در این خصوص گفت: امروزه شاهد یک توالی طبیعی در تالاب ها هستیم که به علت گرمای هوا رقم خورده است. اندکی از سطح منابع آبی تالاب‌ها کاسته شده است. این یک اثر منفی نیست بلکه چرخه طبیعی محیط زیست است. شاید برای انسان‌ها منفی باشد اما برای محیط زیست این چرخه مخرب نیست زیرا به صورت یک مجموعه خود را مدیریت می‌کند.

او افزود: این کاهش سطح آب تالاب‌ها برای مقاصد گردشگری و کشاورزی قطعا خوب نیست اما آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند زیرا چرخه طبیعی آن است. وضعیت در میانکاله به حالت عادی بازگشته و از هرگونه فعالیت غیرمجاز در آن منطقه جلوگیری می‌شود.

باقرزاده کریمی با اشاره به برگزاری جلسه با معاون اول رئیس جمهوری گفت: سومین جلسه ستاد ملی تالاب‌ها با حضور معاون اول رئیس جمهور دوشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد و میانکاله یکی از دستور کارهای این جلسه است. بررسی آخرین وضعیت میانکاله و چالش‌های پیش روی آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست با بیان اینکه برخی تالاب‌های کشور که وضعیت خوبی ندارند، اذعان کرد: تالاب گاوخونی و بختگان در میان تالاب‌های کشور بدترین وضعیت را دارند. در وهله بعد نیز جازموریان نیز شرایط خوبی ندارد که البته نسبت به دو، سه سال اخیر امروزه وضعیت بهتری پیدا کرده است اما محدودیت منابع آبی در بالادست وضعیت بختگان و گاوخونی را از همه تالاب‌های کشور بدتر کرده است.

باقرزاده کریمی گفت: امروز بزرگ‌ترین چالش ما رسیدن به آب است و عدم تخصیص حقابه کافی است که امروزه وضعیت گاوخونی را به این روز رسانده است. زمانی که در بالادست مقدار زیادی از آب برای کشاورزی، صنعت و شرب برداشت می شود اولین آسیب به محیط زیست وارد می شود.

او افزود: ماده 2 قانون احیای تالاب ها مسئولیت تامین آب تالاب‌ها را برعهده سازمان محیط زیست قرار داده است. در همین راستا مطالعات مورد نیاز 18 تالاب صورت گرفت و آن را در اختیار وزارت نیرو که متولی تامین آب است قرار دادیم. وظیفه محیط زیست پیگیری و نظارت است که در همین راستا یک آئین‌نامه نگارش شده است و پس از مطالعات آن را به وزارت نیرو ابلاغ کرده‌ایم.

این مقام مسئول در محیط زیست با اشاره به وضعیت نامطلوب زاینده‌رود گفت: برای اینکه بفهمیم به چه علت با وجود این قوانین همچنان وضعیت برخی تالاب‌ها مناسب نیست، باید دید که در پنج، شش دهه اخیر چه اتفاق‌هایی در این عرصه افتاده است. در حوزه زاینده رود چهار برابر کل آب موجود در آن بارگذاری صنایع و استفاده‌های دیگر انجام شده است. این اتفاق در مدت کوتاه مدت رقم نخورده بلکه معضلی است که چندین دهه به صورت پی در پی رقم خورده و امروز کار به جایی رسیده که در حقابه به مشکل برخورده‌ایم.

باقرزاده کریمی با اشاره به تاخیر زیاد در نجات تالاب ها اذعان کرد: دو سال است که قانون تالاب ها تصویب شده است. ما به عنوان متولی این عرصه خیلی دیر به داد تالاب ها رسیدیم. زمانی یادمان افتاد که همه آب به زمین های کشاورزی و صنایع اختصاص داده شد و چیزی برای تالاب ها باقی نمانده بود.

او افزود: سازمان محیط زیست در این عرصه به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد. کمیته مدیریت تالاب در استان ها شکل گرفته است و حتی در مواردی که میان چند استان مشترک است کمیته های مشترک نیز تشکیل شده است. شورای هماهنگی زاینده رود نیز در همین راستا شکل گرفته است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست در پایان گفت: قطعا به همه افراد محق در آب کمتر از میزان نیاز آن‌ها خواهد رسید زیرا چهار برابر کل موجودی زاینده‌رود این مشاغل و افراد به آب نیاز دارند. این چالشی است که سال‌ها وجود داشته است و باید مطالبه‌گری در این راستا صورت گیرد. در حال جنگیدن برای حفظ حقابه تالاب‌ها هستیم و باید صبر کرد و مشاهده کرد که نتیجه این تلاش‌ها چه خواهد بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها