رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور:

مدارس خشت و گلی در کشور فعال نیستند

مهراله رخشانی‌مهر با بیان اینکه 30درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی یا مقاوم‌سازی هستند، گفت: نوسازی مدارس نیازمند بودجه مناسب است.

مدارس خشت و گلی در کشور فعال نیستند
کد خبر: 418337
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۱۰:۵۷:۳۰

اعتمادآنلاین| در هفته جاری حادثه در کلینیک سینا اطهر باعث شد تا دستگاه‌های مسئول به فکر بازسازی و مقاوم سازی امکان بیفتند. در این میان نوسازی مدارس نیز از اهمیت ویژه برخوردار است. این در حالی است که در سال‌های اخیر مدارس فرسوده حوادث متعدد و جبران ناپذیر را برای دانش آموزان و معلمان به همراه داشته است.

مهراله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره نوسازی مدارس گفت: اینکه اتفاقی بیفتد و مسئولان امر به فکر چاره بیافتند خیلی بد است، چون بعد از گذر زمان اولویت‌ها از دستور کار خارج شده و عملا کاری از پیش نمی‌رود.

او تاکید کرد: 70 درصد مدارس ما در برابر حوادث و زلزله مقاوم هستند و 30 درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی یا مقاوم‌سازی هستند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: 12 درصد مدارس تخریبی و 18 درصد مدارس نیز نیازمند مقاوم‌سازی هستند. در این اقدامات می‌توان مدرسه را حفظ کرده و با انجام تمهیدات عمر مفید آن را افزایش داد.


رخشانی‌مهر تاکید کرد: از لحاظ بودجه‌های سنواتی به کمک منابع خیرین کارها را انجام می‌دهیم و روند رشد نوسازی مدارس نیز از سال 96 به بعد افزایش داشته است. برای مثال در سال 96 کل اعتبارات 470 میلیارد تومان، سال 97 میزان اعتبارات 1680 میلیارد تومان، سال 98 بودجه حدود 2400 میلیارد تومان و در سال جاری هم 4200 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است. به هر حال در صورت تقسیط کامل این بودجه در زمینه ساخت و ساز مدارس هزینه می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: خیرین در راستای نوسازی مدارس فعال هستند. برای مثال در سال گذشته خیرین بیش از 1500 میلیارد تومان در مدرسه‌سازی هزینه کرده‌اند، روند کمک‌رسانی خیرین هم یک روند افزایش است.

به گفته او این اعداد و ارقام (بودجه در زمینه نوسازی مدارس) کفاف پروژه‌های نیازمند بازسازی را نمی‌دهند. به هر حال نیازهای اولیه و حداقلی را برطرف می‌کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: اگر بخواهیم پروند 30 درصد مدارس نیازمند تخریب را ببندیم باید همچون سال‌های قبل در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه که از محل صندوق ذخیره ارزی 4 میلیارد برای این موضوع اختصاص یافت، تکرار شود، چون در غیر این صورت با بودجه‌های سنواتی نمی‌توان کاری از پیش برد چون سازمان برنامه و بودجه کشور دیدگاهش به مدرسه‌سازی مثبت است اما بودجه کفاف هزینه‌های موجود را نمی‌دهد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: مردم هم باید در نوسازی مدارس مشارکت داشته باشند. طرحی تحت عنوان آجر به آجر راه اندازی شده است. در این اقدام امکان مشارکت همگان وجود دارد. برای مثال افراد می‌توانند از هزار تومان یا مبالغ کلان در موضوع مدرسه‌سازی مشارکت داشته باشند.

رخشانی‌مهر اظهار کرد: دیدگاه مردم نسبت به مدرسه‌سازی مثبت است. هرچند این مقوله نیازمند افزایش مشارکت‌ها است.

او درباره ایمن‌سازی مدارس در روند مدرسه‌سازی گفت: مدرسه‌سازی بر اساس دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های ساختمانی مورد تائید سازمان برنامه و بودجه کشور و مجامع علمی است. تمامی آئین‌نامه و دستورالعمل‌های مربوط به زلزله و آئین‌نامه 2800 در ساخت مدارس جدید لحاظ می‌شود و تمامی مدارس ما بر اساس آیین نامه‌های طراحی رعایت شده و نمونه بارز آن هم اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر رخ داده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه هیچ یک از زلزله‌های کرمانشاه مدارس نوساز تخریب نشده است، افزود: مدارسی که تخریب شده در فهرست نوسازی قرار داشته است. همچنین در زلزله اهر و ورزقان و سیل گلستان، لرستان و خوزستان نیز نشان داده مدارسی که به شکل مناسب ساخته شده‌ هیچ آسیبی نداشتند.

او درباره مدارس تخریبی اظهار کرد: روند ساخت و ساز مدارس در کشور تعطیل نشده است. همیشه دولت‌های مختلف این مقوله را در دستور کار خود داشته و با سرعت مناسبی به ساخت و ساز پرداخته‌اند. شاید بر اساس شرایط کشور میزان تقسیط اعتبارها کمتر یا بیشتر شود، اما موضوع مدرسه‌سازی از اولویت‌های اصلی کشور بوده و هیچ وقت هم در این زمینه کوتاهی انجام نشده است.

رخشانی‌مهر افزود: در سال تحصیلی جاری 14 هزار کلاس درس تحویل داده می‌شود. سال گذشته نیز 14 هزار کلاس درس نوسازی و به آموزش و پرورش تحویل داده شد. این روند به کمک دولت، مردم و خیرین یک اقدام مناسب است.

او درباره فعالیت‌های مدارس خشت و گلی گفت: در هیچ یک از مناطق کشور مدارس خشت و گلی فعال نیستند. در بهمن98 آخرین مدرسه خشت و گلی در سیستان و بلوچستان جمع آوری شده است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها