آیا احمدی‌نژاد باید با اعضای شورای نگهبان دیدار کند؟

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: طبیعی است که عده‌ای از قبل از شروع انتخابات با مراجع ذی‌صلاح صحبت ‌کنند، و ممکن است مراجع به آنها توصیه کنند که بهتر است، وارد این عرصه نشوند.

آیا احمدی‌نژاد باید با اعضای شورای نگهبان دیدار کند؟
کد خبر: 418362
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۱۲:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| انتشار خبر دیدار احمدی‌نژاد با اعضای شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا را بر آن داشت که ضمن رد این دیدار با اشاره به هدف احمدی‌نژاد و اطرافیان وی از انتشار این قبیل اخبار، در توئیتر بنویسد: «برخی انتخابات ریاست جمهوری را خیلی زود شروع کرد‌ه‌اند و هر از گاهی با اخبار خود ساخته، ملاقات‌های فرضی افراد را با شورای نگهبان مطرح می‌کنند!» کدخدایی در ادامه این توئیت آورده است: «شورای نگهبان تاکنون هیچ ملاقات رسمی و غیررسمی با داوطلبان احتمالی نداشته و به این زودی‌ها نیز نخواهد داشت.»

کدخدایی چندان بیراه هم نمی‌گوید چراکه بسیاری از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد، در واکنش به خبر دیدار وی با شورای نگهبان یا اظهار بی‌اطلاعی کردند و یا موضع سکوت را در پیش گرفتند.

البته این همه ماجرا نیست عده دیگر از نزدیکان احمدی‌نژاد با بیان اینکه «مذاکره با شورای نگهبان به صورت مستقیم انجام شده و احمدی‌نژاد که شخصاً با تعدادی از اعضای شورای نگهبان دیدار کرده است، تصمیم جدی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دارد و از طریق راه‌های مختلف تلاش می‌کند از مانع شورای نگهبان، عبور کند.»

مرتضی طلائی، فعال سیاسی اصولگرا گفت: خبر دیدار و گفتگوی احمدی‌نژاد با اعضای شورای نگهبان را نمی‌شود رد یا تائید کرد، بنابراین قصد اظهارنظر در این مورد را ندارم. اما در مجموع منعی برای مراجعه، مذاکره و گفتگوی افراد با شورای نگهبان وجود ندارد چرا که طبق قانون این حق افراد است که خود را برای جایی که قانون مشخص کرده است، عرضه کنند.

این فعال سیاسی اصول‌گرا ادامه داد: لذا طبیعی است که عده‌ای از قبل از شروع انتخابات با مراجع ذی‌صلاح صحبت می‌کنند، و ممکن است مراجع به آنها توصیه کنند که بهتر است، وارد این عرصه نشوند. به عنوان مثال در انتخابات دوره یازدهم مجلس که تعداد زیادی از افراد درصلاحیت شدند بهتر بود که شورای نگهبان از قبل به این افراد اطلاع می‌داد که کاندیدا نشوید و یا اینکه در گفتگویی آنها را توجیه می‌کرد به اینکه با توجه به شرایطی که دارید، به مصلحت است که وارد انتخابات نشوید چراکه اگر وارد شوید، رد صلاحیت می‌شوید.

طلائی در توضیح پیشنهاد خود به شورای نگهبان تصریح کرد: اگر شورای نگهبان روش مذکور را در پیش می‌گرفت، جلوی بسیاری از هزینه‌هایی که به آن افراد و نظام تحمیل شد، گرفته می‌شد. در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری هم وضع به همین منوال است براساس شنیده‌ها بسیاری از افراد تمایل به حضور در انتخابات 1400 را دارند که پیشنهاد بنده به همه این افراد این است که قبل از اینکه خود را عرضه کنند با مراجع ذی‌صلاح، مذاکره کنند و از آنها مشورت بخواهند، چراکه این مراجع وظیفه دارند در مورد آنها اظهارنظر کنند.

این چهره اصول‌گرا اظهار کرد: منظور از مراجع ذی‌صلاح مراجعی است که طبق قانون موظف به این هستند که درباره ورود افراد به عرصه انتخابات نظر بدهند، بنابراین بهتر است که بنده یا هرفرد دیگری قبل از اعلام کاندیداتوری با مراجع ذی‌ربط مشورت کنیم. شاید آن دستگاه مطالبی و اطلاعاتی داشته باشد که خود من هم ندانم، لذا این رفت و آمد کمک می‌کند به اینکه هم افراد از وضعیت خود مطلع شوند و هم از راهنمایی و مساعدت آن دستگاه، استفاده می‌کنم و در نتیجه در فضای بهتری می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم، بنابراین از دیدگاه بنده مراجعه به شورای نگهبان به عنوان یک مرجع قانون فصل‌الخطاب برای ورود افراد به انتخابات ریاست جمهوری، اقدامی عاقلانه است.

طلائی در پاسخ به اینکه دیدار کاندیداها با شورای نگهبان قبل از شروع انتخابات در انتخابات گذشته سابقه داشته است؟ خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این اقدام سابقه داشته اما رسانه‌ای نشده است چرا که لزومی برای رسانه‌ای شدن هم ندارد. در حقیقت نوع رفتار انسان‌ها حامل پیامی است. رسانه‌ای کردن دیدار با شورای نگهبان لزومیتی ندارد اما چرا برخی این اقدام را انجام می‌دهند؟! به نظر می‌رسد جریانی با این نوع رفتارها و خبرسازی‌ها اهداف خاصی را دنبال می‌کند. در واقع اینکه کدام رسانه خبر دیدار با شورای نگهبان را رسانه‌ای می‌کند پشت‌پرده دیگری دارد، لذا رسانه‌ای کردن این موضوع توسط برخی از رسانه‌ها محل تأمل دارد و باید بررسی کرد که چه کسانی و چرا این قبیل اخبار را رسانه‌ای می‌کنند؟!

این فعال سیاسی اصول‌گرا اظهار کرد: کنار هم قراردادن اتفاقاتی که در کشور اتفاق می‌افتد این گمانه را تقویت می‌کند که جریانی در کشور از هم‌اکنون به دنبال این است که برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 جامعه را دوقطبی کند. از این قبیل اقداماتی که سیاسیون انجام می‌دهند آدم احساس نگرانی می‌کند، ظاهرا اینها نیات و نقشه‌‎های دیگری دارند که می‌خواهند از این طریق به آن اهداف برسند. ابتدا باید اصول را تبیین کنیم و براساس آن حق را با حق و افراد با اصول و شاخص‌ها بسنجیم.

طلائی در واکنش به اینکه قصد ورود به انتخابات 1400 را دارید؟ یادآور شد: نخیر بنده همین که در خیابان‌های شهر افتخار خدمت به مردم را داشته باشم، کفایت می‌کند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها