کد خبر: 418368
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۱۲:۲۷:۴۳
| |

تظاهرات اردنی ها در مخالفت با طرح الحاق

امان، پایتخت اردن روز جمعه شاهد تجمع گسترده‌ای در اعتراض به تصمیم اشغالگران اسرائیلی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و غور اردن بود.

تظاهرات اردنی ها در مخالفت با طرح الحاق
کد خبر: 418368
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۱۲:۲۷:۴۳

اعتمادآنلاین| به نقل از العربی الجدید، شرکت‌کنندگان در این تحصن که از سوی "ائتلاف ملی مقابله با طرح معامله قرن" ترتیب داده شده بود، از دولت امان خواستند برای مقابله با طرح‌هایی که هدف از آنها نابودی مساله فلسطین است چه طرح معامله قرن آمریکا و چه طرح الحاق اسرائیل، موضعگیری‌های واقعی اتخاذ کند.

تظاهرکنندگان با تاکید بر اینکه طرح‌های معامله قرن و الحاق به همان میزان که فلسطین را هدف گرفته‌اند، اردن را نیز هدف قرار داده‌اند، از دولت امان خواستند تمامی روابط خود با دولت اشغالگر را قطع کرده و در راس آنها معاهده "وادی عربه" و توافقنامه گازی را لغو و سفارت رژیم اشغالگر در امان را تعطیل کند.

آنها بر لزوم آغاز حرکتی از سوی کشورهای عربی و جامعه جهانی برای متوقف کردن اقدامات اشغالگران و حامیان آنها در نقض حقوق فلسطینی‌ها تاکید کرده و آمریکا را به حمایت کامل از تمامی طرح‌های اسرائیلی ها و جانبداری کورکورانه از آن متهم کردند و همچنین از مردم کشورهای عربی و اسلامی خواستند در برابر طرح‌های توسعه‌طلبانه شهرک‌سازی‌ها به پاخیزند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع، پلاکاردهایی را در دست داشتند که بر روی آنها شعارهایی علیه اشغالگری اسرائیل، جنگ، طرح الحاق، عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی و طرح معامله قرن نوشته شده بودند که از جمله آنها می‌توان به "نکسه هرگز تکرار نخواهد شد" و "الحاق هرگز تصویب نخواهد شد"، حق بازگشت حقی مقدس است" اشاره کرد.

تجمع‌کنندگان طرح الحاق را "نکبت جدیدی برای فلسطین و اعلام جنگی برای اردن" خوانده و اتخاذ اقداماتی فوری و سازنده برای مقابله با این طرح اسرائیلی را که به منزله نابودی مساله فلسطین است، خواستار شده و بر لزوم تدوین یک طرح ملی اردنی-فلسطینی برای مقابله با این تصمیم تاکید کردند.

آنها از امان خواستند سعید ذیاب، دبیرکل حزب "وحدت مردمی" و تمامی زندانیان عقیدتی این کشور را آزاد کند.

همچنین سعود ابومحفوظ، نماینده فراکسیون اصلاح در پارلمان اردن بر وحدت مردم اردن و فلسطین در مخالفت با جنگ و طرح الحاق که به منزله اساس طرح معامله قرن آمریکاست، تاکید کرد.

ابومحفوظ اظهار کرد: هدف از طرح الحاق، مشروعیت‌بخشی به اشغالگری بر 40 درصد مساحت کرانه باختری از جمله غور اردن است که به منزله سبد غذایی اردن و فلسطین است و این اقدام دیگری برای کوچاندن فلسطینی‌ها و اجرای طرح‌های وطن‌گزینی و وطن جایگزین است.


او با اشاره به اینکه طرح الحاق برای اردن از کرونا خطرناک تر خواهد بود، گفت: ما نمی‌خواهیم از دولتی که در مقابله با کرونا کنارش بودیم، جدا شویم.

ابومحفوظ در ادامه از وزارت خارجه اردن خواست صدای مردم اردن را بشنود و به سخنان شخص پادشاه درباره مقابله با این طرح صهیونیستی و جنگ علیه اردن عمل کند.

او همچنین لغو قرارداد وادی عربه و توافقنامه گاز و نیز توقف تمامی اشکال عادی‌سازی با اشغالگران را خواستار شد.

عبدالله دوم، پادشاه اردن پیام‌های متعددی را برای اسرائیل و جهان ارسال کرده و به آنها نسبت به پیامدهای اجرای طرح الحاق هشدار داد.

او در مصاحبه‌ای با مجله اشپیگل آلمان با هشدار نسبت به طرح الحاق گفته بود: این اقدام موجب درگیری بزرگی با اردن خواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها