قرقیزستان پتانسیل‌های چشمگیری برای سرمایه گذاری ایرانی‌ها دارد

به چندین دلیل قرقیزستان می‌تواند شریک تجاری خوبی برای ایران باشد، مهم‌ترین آنها عضویت این کشور در اتحادیه اوراسیا و امکان برقراری تجارت ترجیحی با آن است.

قرقیزستان پتانسیل‌های چشمگیری برای سرمایه گذاری ایرانی‌ها دارد
کد خبر: 418378
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۱۲:۴۶:۴۱

اعتمادآنلاین| چندی پیش، آواز بیک عبدالرزاق، سفیر جمهوری قرقیزستان در ایران، پیشنهاد کرد با توجه به علاقه‌مندی شرکت‌های ایران و قرقیزستان برای مبادلات بازرگانی، بانک داده اطلاعات بازرگانی شرکت‌های دو کشور ایجاد شود. این پیشنهاد در حالی از سوی این سفیر اعلام شد که حجم صادرات ایران به سرزمین قرقیزها بسیار بیشتر از واردات آنها به ایران است.

آخرین داده‌های منتشرشده در وب سایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حکایت از آن دارد که در سال 1397 ایران 19میلیون و 738هزار و 291 کیلو کالا به قرقیزستان صادر کرد، ارزش این حجم کالا 33میلیون و 738هزار و 601 دلار بود. در مقابل واردات ایران از قرقیزستان 5میلیون و 962هزار و 534 کیلو به ارزش 11میلیون و 374هزار و 620 دلار بود. داده‌های اتاق بازرگانی همچنین نشان می‌داد که بیش از 90درصد اقلام وارداتی از قرقیزستان به ایران را مواد گوشتی و کشاورزی تشکیل می‌دهند،ه در حالی که صادرات اقلام ایرانی به قرقیزستان شامل طیف گوناگونی از محصولات می‌شود.

«ولی کوزه‌گر کالجی»، تحلیل‌گر مسائل آسیای مرکزی، در تشریح بیشتر پتانسیل‌های تجارت ایران و قرقیزستان به خبرنگار برنا گفت: قرقیزستان از منابع آبی چشمگیری برخوردار است، همچنین در چند سال اخیر اختلافات میان کشورهای آسیای مرکزی کم و همگرایی بین آنها بیشتر شده است، در نتیجه این ثبات و برخورداری از منابع طبیعی ایران می‌تواند در بخش‌های فنی مهندسی و ساخت نیروگاه آبی با قرقیزستان، همکاری داشته باشد.

او افزود: در مقابل قرقیزستان به دلیل برخورداری از منابع آبی و جغرافیایی کوهستانی، کشوری دامپرور و کشاورز است و ایران همان گونه که تاکنون بوده، می‌تواند در تامین گوشت با این کشور همکاری داشته باشد، این کشور پتانسیل‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد.


کوزه‌گر ادامه داد: مهم تر از همه اینها این است که قرقیزستان یکی از 5 کشور عضو اتحادیه اوراسیاست و ایران با کشورهای عضو اتحادیه قرارداد تجارت ترجیحی منعقد کرده است و بر مبنای این قرارداد، حدود 550 قلم کالا از طرف اتحادیه و 350 قلم کالا از طرف ایران مشمول تجارت ترجیحی می‌شود، در نتیجه تعرفه واردات به زیر 10درصد کاهش می‌یابد و حتی می‌تواند به صفر برسد.

او خاطرنشان کرد: تنها محدودیتی که در ارتباط اقتصادی به قرقیزستان وجود دارد، عبور کامیون‌ها و کانتینرهای ایرانی از ترکمنستان است. دولت ترکمنستان گاه به طور ناگهانی عوارض گمرکی را بالا می‌برد، و در همین حال، تنها کشوری که از میان کشورهای آسیای مرکزی با ما مرز مشترک دارد، ترکمنستان است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها