کد خبر: 418487
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۳ ۰۵:۳۰:۰۰
| |

محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا، ‌در گفت‌وگو با «اعتماد‌آنلاین»:

مجلس یازدهم| تماشاگر استیضاح‌های سریالی در مجلس یازدهم خواهیم بود

محمدصادق کوشکی گفت: دولت اراده‌ای برای حل مشکلات ندارد؛ مثلاً در موضوع ارز فقط تماشاچی است. به همین دلیل احتمالاً تماشاگر استیضاح‌های سریالی دولتی‌ توسط مجلس یازدهم خواهیم بود.

مجلس یازدهم| تماشاگر استیضاح‌های سریالی در مجلس یازدهم خواهیم بود
کد خبر: 418487
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۳ ۰۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مجلس یازدهم از آغاز فعالیتش نشان داده که چندان سر سازش با دولت ندارد. حاشیه‌های دیدار ظریف با نمایندگان مجلس یازدهم ، شائبه تقابل مجلس با دولت را بیش از پیش پررنگ کرد. آن هم در حالی که دولت و مجلس در یک‌ سال پیش رو هم‌دوره هستند، پس این احتمال تشدید می‌شود که نمایندگان مجلس یازدهم بخواهند به طور دائم از ابزار سوال و استیضاح استفاده کنند.

محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین در این ‌باره اظهار داشت: نمایندگان مجلس از مردم رأی گرفته‌اند تا 2 وظیفه مهم قانون‌گذاری و نظارت را به نحو احسن انجام دهند، بلکه از این طریق مشکلات مردم به کمترین حالت ممکن برسد. نمایندگان مجلس یازدهم هم دقیقاً در همین راستا باید همه توان‌شان را به کار گیرند تا عملکردشان همانی باشد که مورد توقع افکار عمومی است.

این استاد دانشگاه درباره حرف و حدیث‌های جلسه نمایندگان با وزیر امور خارجه گفت: این روزها در حالی بخشی از جامعه مجلسی‌ها را به روحیه تهاجمی و ایجاد فضای چالشی متهم می‌کنند که باید ببینیم، تعریف‌مان از روحیه تهاجمی چیست؟ مجلس ایران مثل مجالس همه جای دنیا باید نظارت را به عنوان یکی از اصلی‌ترین رسالت‌هایش پیگیری کند. نظارت بر قوه مجریه مهم‌ترین رکن نهاد قوه مقننه است. با این توضیح که نظارت به معنی تماشاچی بودن یا تشویق کردن نیست. در واقع وظیفه مجلس این است که از دولت درباره کارهای انجام داده و نداده، حساب‌کشی کند.

او همچنین تصریح کرد: این را هم باید در نظر داشت که بخش زیادی از مشکلاتی که امروز عرصه را بر ما تنگ کرده ناشی از این است که مجلس یا مجالس قبل نتوانسته‌اند وظیفه نظارتی خود را آن‌طور که لازم بود انجام بدهند؛ به عنوان مثال آقای روحانی معترف شد که دولت یازدهم در بخش مهم مسکن نتوانست شرایط را به خوبی مدیریت کند.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: در واقع وقتی رئیس‌جمهوری شخصاً به این مساله اشاره می‌کند باید گفت چرا مجلس دهم با آقای آخوندی که وزیر مسکن دولت یازدهم بود برخورد لازم را صورت نداد. جالب این است که ایشان سه بار در مجلس دهم استیضاح شد و هر بار با تعداد رأی‌های بالاتری در دولت ماندگار شد تا الان به این نتیجه برسیم که مجلس دهمی‌ها در قبال مشکلات بخش مسکن که اتفاقاً از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه است، کوتاهی کرده‌اند.

او توضیح داد: بنابراین نظارت دقیق مجلس را نباید تقابل یا تلاش برای تخریب قلمداد کنیم. اگر قانون اساسی را نگاه کنیم،‌ متوجه می‌شویم که قانون اساسی به نماینده‌ها ابزار تشویقی نداده است، این می‌تواند بدان معنی باشد که اگر دولت وظیفه‌اش را درست انجام دهد، وظیفه‌اش را به سرانجام رسانده است، پس نباید توقع تشویق یا تمجید داشته باشیم. درباره جلسه آقای ظریف با مجلس متذکر می‌شوم، اگر ایشان مثل دیدار با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با چهره‌ای بشاش و خندان به دیدار نمایندگان می‌رفت،‌ حتماً برخی از حاشیه‌ها اتفاق نمی‌افتاد. ظریف متاسفانه بداخلاقی‌اش را به مجلس آورد و متاسفانه با اهانت به نمایندگان‌ آنها را احمق فرض کردند.

محمدصادق کوشکی در پایان صحبت‌هایش گفت:‌ مشکلات امروز به هیچ ‌وجه به تحریم‌ها ربط پیدا نمی‌کند و قطعاً ریشه در ندانم‌کاری و بی‌‌تدبیری دولت دارد که از سال 96 تا امروز بیش از 100 میلیارد دلار را به باد داده است. نکته ملموس این است که دولت اراده‌ای برای حل مشکلات ندارد؛ مثلاً در موضوع ارز فقط تماشاچی است. به همین دلیل احتمالاً تماشاگر استیضاح‌های سریالی دولتی‌ توسط مجلس یازدهم خواهیم بود.

چکیده گفت‌وگو با محمدصادق کوشکی

-دولت بیش از 100 میلیارد دلار را به باد داده است

-مشکلات امروز به هیچ ‌وجه به تحریم‌ها ربط پیدا نمی‌کند

-مجالس قبل نتوانسته‌اند وظیفه نظارتی را به خوبی انجام دهند

-نظارت مجلس را نباید تقابل یا تخریب قلمداد کنیم

-ظریف متاسفانه بداخلاقی‌اش را به مجلس آورد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها