کد خبر: 418506
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۲ ۰۵:۴۹:۰۰
| |

مرد مرموز موتورسوار/ حسین الله‌کرم چه کسی است؟

اگر الله‌کرم تا دیروز خبر از برگزاری تجمع اعتراضی همراهان و همفکرانش می‌داد، امروز اما به نوعی این تنور را گرم می‌کند و پیشایش دولت و اصلاح‌طلبان را مقصر می‌نامد.

مرد مرموز موتورسوار/ حسین الله‌کرم چه کسی است؟
کد خبر: 418506
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۲ ۰۵:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| مردی سوار بر موتور با پیراهنی مردانه و شلوار خاکی‌رنگ و تسبیحی در دست برای بسیاری افراد جامعه آشناست.

مردی که در دهه 70 نامش با اقدامات گروه فشار مطرح شد و در دهه 80 سکوت کرد تا در دهه 90 تاحدودی به مشی دهه 70 بازگردد.

این مرد حسین ا...‌کرم است که دیروز اینچنین گفت: «همان مردمی که اصلاح‌طلبان به دلیل آنکه هنوز حمایت از دولت به نفع آنها بود سکوت کردند اما در حادثه آبان 98 با توجه به گرانی بنزین، اعتراضات مردمی و اثرات گرانی بنزین بر زندگی مردم، مباحثی پیرامون حمایت از اعتراضات بین‌ اصلاح‌طلبان مطرح شد.

ضعف روزافزون و ناکارآمدی دولت باعث شد که روند جدایی از دولت بر اردوگاه اصلاحات حاکم شود. لذا بحث حمایت از اعتراضات بعدی تحت عنوان دفاع از سرمایه‌ اجتماعی در میان اصلاح‌طلبان قوت گرفت، به‌طوری‌که آقای خاتمی تا حجاریان به آن موضوع پرداختند. در نهایت این روند با نامه آقای ‌موسوی‌خوئینی‌ها به اوج خود رسید. گرچه همگان اشکال نامه را در آدرس غلط بیان مشکلات به رهبری می‌دانند اما به نظر می‌رسد این کار عامدانه صورت گرفت تا امکان بهره‌گیری از آن تحت عنوان دفاع از سرمایه اجتماعی صورت بگیرد. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان بستر آن را فراهم کردند که اگر این اتفاق رخ دهد آنها می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.»

اگر ا...‌کرم تا دیروز خبر از برگزاری تجمع اعتراضی همراهان و همفکرانش می‌داد، امروز اما به نوعی این تنور را گرم می‌کند و پیشایش دولت و اصلاح‌طلبان را مقصر می‌نامد.

نیرویی متفاوت در 3 دهه

در روزهایی که همگان فارغ از اصلاح‌طلب یا اصولگرا، فعال سیاسی یا فعال اقتصادی و اجتماعی بر این نکته تاکید دارند که جامعه نیازمند رسیدن به آرامش است و نباید با اظهارات تحریک‌آمیز و اتهام‌زنی‌های بی‌سند سبب ایجاد آشفتگی و اختلاف در جامعه شد اما ظاهرا برخی چندان بی‌میل به آغاز اعتراضات خیابانی در کشور نیستند و اراده آنها برای محقق شدن‌ این موضوع چنان محکم است که دیگر به‌صراحت به بیان آن می‌پردازند اما در نقاب مخالف اعتراض و متهم کردن اصلاح‌طلبان در رهبری اعتراضات آینده! اظهارات این رهبران پنهان اعتراضات احتمالی آینده برای باورپذیر شدن ادعاهایشان به ذکر اخباری از تصمیمات اردوگاه اصلاح‌طلبی می‌پردازند که خود اصلاح‌طلبان هم برای نخستین‌بار است که این اخبار را می‌شنوند و برایشان جالب است که یک مدعی اصولگرایی حتی حوزه خبرسازی خود درباره اصلاح‌طلبان را به جایی رسانده است که برای آنها کاندیدای ریاست‌جمهوری 1400 تعیین می‌کند.

حسین ا...‌کرم نامی‌آشناست اما ظاهرا نام او برای نسل بعد یعنی دهه‌ هفتاد و هشتاد هم کم‌کم آشنا شده ‌است. با این تفاوت که در دهه 70 و اوایل 80 حسین ا...‌کرم در تجمع‌های دانشجویی و سیاسی حضور داشت؛ البته با نقش مخالف و برخوردگر با جلسات و تجمع‌ها اما به یکباره خودش ترتیب‌دهنده برگزاری تجمع‌هایی شد که در قانونی بودن آنها تردید وجود دارد.

الله‌ کرم دهه 70

سابقه حضور ا...‌کرم در خیابان به دهه 70 بازمی‌گردد.

مرداد سال 77 زمانی که عده‌ای بعد از نمازجمعه علیه غلامحسین کرباسچی راهپیمایی کردند، ا...‌کرم جلودار جمعیت بود.

در ماجرای یک سال بعد نام دو نفر از گروهی که در آن مقطع گروه فشار نامیده می‌شدند بیش از سایرین شنیده می‌شد که یکی حسین ا...‌کرم و دیگری مسعود ده‌نمکی بود. عبدالحمید محتشم، سومین نیروی انصار حزب‌ا... چنین گفته است: «ما مراقب و مترصد اوضاع بودیم، ولی وارد کوی نشدیم.»

منظور محتشم از ما یعنی حزب‌ا...؛ البته انصار حزب‌ا... در همان دهه اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی، پایین کشیدن پرده سینماها، برهم زدن سخنرانی‌های رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان و... می‌کردند که بهانه آنها حفاظت ‌از فرهنگ اسلامی و جلوگیری از بی‌بندباری بود اما بسیاری در آن زمان تاکید بر سیاسی بودن اقدامات این گروه برای مخالفت با دولت اصلاحات داشتند.

ا...‌کرم: کاهش فعالیت در دهه 80

در دهه 80 به‌ویژه با پایان دولت خاتمی فعالیت‌های انصار حزب‌ا... و حسین ا..‌.کرم کاهش چشمگیری داشت چرا که تصور می‌کردند موفق به روی کار آوردن دولتی از جنس خودشان شده‌اند که البته خیلی زود پی به اشتباه خودشان بردند. اعضای حزب‌ا... گلایه‌های زیادی از کارکرد دولت احمدی‌نژاد داشت اما در دهه 80 نخواستند تا تلاش خود برای روی کار آمدن احمدی‌نژاد را به زیر سوال ببرند بنابراین سکوت کردند.

تهدید به تجمع در دهه 90

حزب‌ا... در دهه 90 و همزمان با انتخاب روحانی به عنوان رئیس‌جمهور تولدی دوباره پیدا کرد و اقدامات دهه 70 خود را در قالب دیگر به نمایش گذاشت. از آن زمان بود که تهدید به تجمع از سوی ا...‌کرم علنی شد.

او حسن روحانی را به برگزاری «تظاهرات مردمی» تهدید کرد و با اشاره به شرایط اقتصادی کنونی کشور گفته بود: «اگر حسن روحانی بخواهد به سمت سیاست‌های اقتصادی کارگزاران، حرکت کند، باید منتظر باشد مردمی که در دوران احمدی‌نژاد بردبار بودند در دوران وی دست به تظاهرات بزنند.»

البته ‌این نمونه تنها دعوت به تجمع نبود چنانکه ا...‌کرم اردیبهشت سال 93 در اعتراض به وضعیت حجاب، تجمعی مقابل وزارت کشور برگزار کرد که مجوز نداشت و خودش سخنران آن بود و فرج‌ا... سلحشور نیز در آن حضور داشت.

در سال 90 هم‌ ا...‌کرم و همفکرانش در اعتراض به بازی ایران و کره در روز تاسوعا، بعد از نماز جمعه راهپیمایی‌ای ترتیب دادند و در انتها نیز بیانیه‌ای قرائت کردند.

در مهر 98 ا...‌کرم که سعی کرده بود نقش استاد دانشگاهی خود را پررنگ‌تر از تاثیرگذار در تجمع‌های اعتراضی کند بر لزوم توجه به قانون تاکید کرد و درباره تجمع مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه چنین گفت: «باید قانونی به‌گونه‌ای وضع شود که نیاز به صدور مجوز برای تجمع امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر، مانع انجام این دو فریضه نشود.»

منبع: آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها