چه کسانی باید عوارض آلایندگی پرداخت کنند؟/ راهی برای حل معضل بوی نامطبوع تهران

حدود چهار سال از اولین باری که استشمام بوی نامطبوعی در مسیر فرودگاه امام خمینی گزارش شد، می‌گذرد و با وجود شناسایی حدود 28 کانون آلودگی و تولید بو، این معضل هنوز برطرف و دلیل مشخصی برای علت این بو اعلام نشده است. معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران می‌گوید:‌ سه کانون اصلی این بو شناسایی و برای برطرف کردن آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

چه کسانی باید عوارض آلایندگی پرداخت کنند؟/ راهی برای حل معضل بوی نامطبوع تهران
کد خبر: 418526
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۲ ۰۷:۴۰:۵۸

اعتمادآنلاین| محمد رستگاری ضمن بیان اینکه بوی نامطبوع جنوب تهران در مسیر فرودگاه امام خمینی را خود اداره کل حفاظت سازمان محیط زیست استان تهران کامل پایش کرده است، اظهار کرد: از زمان آغاز پایش بیش از 18 کانون انتشار بو شناسایی شده است و اکنون برای کانون‌های اصلی آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم و رفع آن‌ها را پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سه مطالعه درباره منشا بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی انجام شده است، گفت: یکی از این مطالعات توسط شهرداری تهران انجام شده و براساس این مطالعه مجتمع دفع و پردازش پسماند آرادکوه به عنوان یکی از کانون‌های اصلی بوی نامطبوع جنوب تهران شناسایی شده است.

رستگاری ادامه داد:‌ تعدادی معضل زیست محیطی جدی در جنوب استان تهران داریم که باید آن‌ها را حل کنیم. یکی از این معضلات آرادکوه و دیگری فاضلاب‌های شهرستان‌های پرجمعیت اسلامشهر و بهارستان است که باید مشکل فاضلاب آن‌ها را حل کنیم تا بخشی از بوی نامطبوع نیز از بین برود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب پروژه‌ای به ارزش حدود 280 میلیارد تومان برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب اسلامشهر تعریف کرده است، اظهار کرد:خوشبختانه در پروژه‌های مربوط به شناسایی منشا و رفع بوی نامطبوع به‌جز واحدهای کوچک مقیاسی که از طریق مراجع قضایی از آن‌ها شکایت کردیم و اقداماتی انجام شد، بهترین پیشرفت را پروژه‌های آب و فاضلاب داشته‌اند.

وی ادامه داد: شهرستان اسلامشهر نیم مدول تصفیه‌خانه داشت که در اردیبهشت ماه سال جاری نیم مدول دیگر آن نیز تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. معضل فاضلاب‌های شهرستان‌های بهارستان و اسلامشهر طی 50 سال گذشته ایجاد شده اما با عزمی جدی این معضل تا حداکثر دو سال آینده برطرف خواهد شد.

رستگاری یکی دیگر از کانون‌های اصلی بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی را وجود دامداری‌های بزرگ مقیاس در جنوب استان تهران دانست و گفت: یک مجتمع دامداری بزرگ با بیش از 140 واحد دامداری در شهرستان ری وجود دارد. این‌ها دامداری‌هایی بودند که در اطراف شهرها و در تهران پراکنده بودند و در دهه 60 به‌منظور خارج کردن آن‌ها از تهران در این منطقه مستقر شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چاره‌اندیشی برای این واحدهای دامداری شده است، خاطرنشان کرد: قرار است برای این واحدهای دامداری یک مجتمع بیوگاز احداث شود که اکنون نیز کارهای مقدماتی آن در حال انجام شدن است. این اقدام دو فایده دارد؛ یکی برطرف کردن کامل آلودگی این منطقه و دیگری کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تامین برق.

رستگاری همچنین گفت: تعدادی دامداری بزرگ‌مقیاس در این منطقه نیز اقدامات اولیه استفاده از فناوری بیوگاز را انجام داده‌اند که البته فرایند اجرای این پروژه زمان‌بر است. یکی دیگر از دامداری‌های بزرگ مقیاس دیگر هنوز تمهیدات ما را رعایت نکرده است و ما در حال پیگیری این مساله از طریق مراجع قضایی هستیم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران ضمن بیان اینکه تمام واحدهای دامداری بزرگی که آلودگی تولید می‌کردند و این معضل را برطرف نکرده‌اند را در فهرست صنایع آلاینده استان درج کرده‌ایم، اظهارکرد: واحدهای دامداری باید درصدی از فروششان را بابت عوارض آلایندگی پرداخت کنند بنابراین دریافت این عوارض باعث می‌شود متوجه ‌شوند که هزینه رفع آلودگی خیلی کمتر از عوارضی است که باید بپردازند. از این رو فکر می‌کنم طی سال جاری این واحدها نیز تمکین می‌کنند و اتفاقات خوبی در زمینه کاهش آلودگی در شهرستان ری رخ دهد.

رستگاری در پایان درباره مجتمع دفع و پردازش پسماند آرادکوه که به‌عنوان یکی از سه کانون اصلی بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی شناخته شده‌ است،‌ گفت:‌ شهرداری تهران تا قبل از شیوع ویروس کرونا سیاستی را تحت عنوان کاهش تولید زباله دنبال می‌کرد که خوب هم پیش می‌رفت و حجم زباله مقداری کاهش پیدا کرده بود اما شیوع ویروس کرونا ما را در شرایط ویژه‌ای قرار داده است که نمی‌توان همه مسائل را آرمانی در نظر گرفت بنابراین باید اجازه دهیم همکاران ما در شهرداری تلاش خود را انجام دهند تا این مشکلات حل شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها