جوابیه مجتبی سلطانی، نویسنده و پژوهشگر، در خصوص کتاب «نهضت آزادی ایران»

در پی اشاره به قسمتی از کتاب «نهضت آزادی ایران» در گفت‌وگو با محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، در برنامه رادیکال، مجتبی سلطانی توضیحاتی را در خصوص این کتاب ارائه کرد.

جوابیه مجتبی سلطانی، نویسنده و پژوهشگر، در خصوص کتاب «نهضت آزادی ایران»
کد خبر: 418737
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۲ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در پی اشاره به قسمتی از کتاب «نهضت آزادی ایران» در گفت‌وگو با محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، در برنامه رادیکال، مجتبی سلطانی توضیحاتی را در خصوص این کتاب ارائه کرد. توضیحات این نویسنده و پژوهشگر را در ادامه می‌خوانید:

«به نام خدا

مدیرمسئول محترم روزنامه اعتماد

با سلام

در روزنامه اعتماد مورخ یکشنبه 22/4/1399 ص 7 ستون 5 پاراگراف آخر، عبارت زیر در قالب سوال، درج شده است.

«... کتابی اخیرا منتشر شده به عنوان «نهضت آزادی ایران» [از] آقای مجتبی سلطانی. من فقط می‌خواستم به بخش‌هایی از این کتاب اشاره کنم. ابهاماتی ایجاد کرده بودند که از آن می‌گذرم. با یک جمله‌ای این کتاب را تمام کرده اگر اجازه بدهید برایم خیلی جالب بود که در روزنامه اعتماد هم منتشر شده...».

اینجانب مجتبی سلطانی، قبلا در دو خبرگزاری ایبنا و مهر، انتساب کتاب جعلی مزبور را به خود، تکذیب کرده‌ام و مجددا بدینوسیله به اطلاع مخاطبان محترم آن روزنامه می‌رساند که کتاب «نهضت آزادی ایران»، متعلق به بنده نیست و ناشر متخلف، بدون اجازه و اطلاع اینجانب، به دروغ نام مرا به عنوان نویسنده بر آن کتاب جعلی سانسورشده و تحریف‌شده درج کرده است.

بنابراین انتساب ادعا و فحوای عبارت مندرج در آن روزنامه به بنده، نادرست و کذب است. خواهشمند است وفق قانون مطبوعات، این توضیح و تکذیب را در اولین شماره بعد و در همان صفحه، منتشر فرمایید. با تشکر و احترام مجتبی سلطانی»

این نویسنده و پژوهشگر در ادامه توضیحات خود لینک‌هایی از تکذیب و توضیحاتش در مورد این کتاب را ارسال کرده که در ادامه آنها را می‌خوانید:

تکذیبیه مجتبی سطانی در پی انتشار خبر در خبرگزاری‌ها



در پی خبر منتشر شده مبنی بر انتشار کتاب «نهضت آزادی در ایران» نویسنده آن مجتبی سلطانی تکذیبیه‌ای به نگارش درآورده است.


به گزارش خبرنگار مهر، در پی خبر منتشر شده در خبرگزاری مهر مبنی بر انتشار کتاب «نهضت آزادی در ایران» نویسنده آن مجتبی سلطانی تکذیبیه‌ای به نگارش درآورده که در ادامه می‌آید:

با سلام و احترام.

روز یکشنبه 99/2/21 در خبرگزاری مهر، خبر انتشار کتاب «نهضت آزادی ایران» منسوب به اینجانب مجتبی سلطانی درج شده (کد خبر 4921582) که بدین‌وسیله انتساب کتاب مزبور به خود را تکذیب می‌کنم، و خواهشمند است در اسرع وقت، تکذیبیه اینجانب را منتشر فرمائید. قبلاً نیز که برای اولین بار خبرگزاری کتاب (ایبنا) این خبر را منتشر کرد، تکذیب کردم.

به ناشر هم تذکر داده‌ام و سایر اقدامات قانونی نیز در دست انجام است. اگر شابک کتاب منتشره را بررسی نمائید، ملاحظه می‌شود که متعلق به سال 96 و دوره 2 جلدی کتاب خط سازش (ویراست جدید) است، ولی ناشر برخلاف قانون، آن را بر کتاب تک‌جلدی مزبور و با نام جعلی و محتوای سانسور شده، قرار داده، که بدون اطلاع و اجازه بنده انتشار یافته است. لطفاً برای جلوگیری از تضییع حقوق اهل قلم، از نشر و تبلیغ این اقدام خلاف اخلاق و غیر قانونی ممانعت فرمائید.

در خبر مزبور به نقل از مقدمه کتاب، ذکر شده که اینجانب «به سبب مشغله فراوان، از تکمیل و تنظیم نهایی کار» بازماندم که صحت ندارد. بر خلاف ادعای مذکور، بنده در حال تکمیل نهایی کتاب دوجلدی خط سازش، بودم که در فروردین 97، ناشر، رأساً قرارداد فیمابین را لغو کرد.

همچنین بر خلاف آنچه که از مقدمه در خبر، نقل شده، اینجانب برای نشر کتاب تک‌جلدی نهضت آزادی، هرگز هیچ «توافق مکتوب» یا غیر مکتوب با ناشر نداشته‌ام. بلکه، بارها ناشر را از این تخلف، منع کرده بودم. ناشر هیچ‌گونه مجوّزی برای دخل و تصرّف و تحریف کتاب بنده نداشته است. این کتاب سانسور شده و جعلی، متعلّق به بنده نیست.

اینجانب مسئولیت شرعی، قانونی، اعتقادی، سیاسی و علمی این کتاب مُثله شده و پُراشتباه و مجعول را بر عهده نمی‌گیرم، و از آن برائت می‌جویم. چون درج نام بنده، بدون اجازه و رضایت، بوده شرعاً و اخلاقاً راضی نیستم که این کتاب جعلی، تبلیغ و یا خرید و فروش شود. از مخاطبان محترم تقاضا دارم به احترام حقوق شهروندی، اعتراض به رفتار غیر اخلاقی ناشر، و کمک به احقاق حق یک نویسنده، لطفاً از خرید و ترویج آن خودداری فرمایند.

با تشکر و احترام، مجتبی سلطانی نویسنده کتاب خط سازش.

توضیحات و تکذیب در صفحه آنلاین فروش کتاب

برای چندمین بار، اینجانب مجتبی سلطانی انتساب کتاب جعلی «نهضت آزادی ایران» را به خود، تکذیب می‌کنم و مسئولیت علمی و حقوقی محتوای آن را بر عهده نمی‌گیرم. این کتاب، متعلّق به بنده نیست، و نام مرا بی‌اجازه و به دروغ بر آن درج کرده‌اند. لطفاً این کالای تقلّبی را به سبد خرید خود، اضافه نفرمایید.


سایت ناشر در تاریخ 1396/2/17: "کتاب خط سازش، «سرشت و سرگذشت نهضت آزادی ایران» عنوان جدیدترین اثر منتشره از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی ...به قلم آقای مجتبی سلطانی... در دو جلد و بیش از دوهزار صفحه ارائه گردیده است.


مسئولین مؤسسه‌ی مزبور، هیچ مجوّز قانونی نداشته‌اند که از کتاب دوجلدی اینجانب با بیش از 2000صفحه، حدود 800 صفحه را تکّه‌تکّه کرده و با سانسور و دخل و تصرّف و تحریف و تغییر، آن را به یک جلد کتاب مجعول تبدیل کنند، و بدون اجازه و اطلاع بنده، نام مرا بر روی آن قرار دهند، و منتشر کنند.


اینجانب هنوز زنده و حاضر هستم و بارها انتساب این کتاب جعلی را به خود تکذیب کرده و می‌کنم، ولی ناشر متخلّف به اصرار و اجبار می‌خواهد آن را به بنده منسوب و ثبت کند.


اولین مجموعه مقالات کتاب بنده به سال 1364 در روزنامه‌ی اطلاعات منتشر شد، و چاپ اول و دوم کتاب «خط سازش» در سال 1367 و 1368 عرضه شد. اینجانب اختیار دخل و تصرّف به اسم ویرایش، و اجازه‌ی سانسور و تحریف کتاب دارای هویت 32ساله را به ناشر مزبور نداده‌ام. هیچ قرارداد و یا توافق مکتوب و غیر مکتوب برای نشر کتاب تکجلدی فوق، وجود ندارد. ناشر، قرارداد تألیف و انتشار کتاب حداقل 1500صفحه‌ای بنده با تیراژ 6000 نسخه را رأساً در فروردین 1397 منفسخ اعلام کرد.


به هیچ طریقی نمی‌توانند کتاب جعلی و تحریف شده‌ی مذکور را به نام اینجانب، ثبت و تثبیت کنند. حتی اگر قرارداد معتبری وجود می‌داشت، که وجود ندارد، باز هم ناشر حق نداشت و اجازه نداشت که کتاب مرا تکّه‌تکّه و مُثله و سانسور کند. در فرض وجود قرارداد معتبر، ناشر باید ویرایش شکلی و محتوایی را با موافقت و اجازه‌ی نویسنده انجام دهد، و در صورت بروز اختلاف و عدم توافق، نمی‌تواند رأساً و خودسرانه اقدام کند. نهایتاً قرارداد مفروض، می‌تواند لغو شود، و نویسنده، اثرش را با ناشر دیگری منتشر کند. مسئولیت علمی و حقوقی محتوای اثر با نویسنده است که نامش بر کتاب درج می‌شود، ناشر که محتوای دو جلد کتاب مرا قبول نداشت، فقط می‌توانست آن را منتشر نکند، نه اینکه قیّم‌مآبانه، بدون اطلاع و اجازه‌ی نویسنده، در کتاب، دخل و تصرّف نماید و آن را تقطیع و سانسور و تحریف کند.


توضیحات و اسناد بیشتر، به مسئولان ذیربط، ارائه شده، در محکمه‌ی قضائی هم بررسی خواهد شد، و در دادگاه افکار عمومی نیز از طریق نوشته‌ها و مصاحبه‌های تفصیلی، تشریح خواهد شد. البته اگر ناشر متخلّف، تصوّر می‌کند به اتکای قدرت دولتی و با ترفندهای اداری و حقوقی، پیروز خواهد شد، در محکمه‌ی افکار عمومی و دادگاه عدل الهی، راه گریز و مفرّی نخواهد یافت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها