سیدمهدی هاشمی، فعال سیاسی اصولگرا

ورود مجلس به مسائل فرعی برای خودش آسیب‌زا خواهد بود

یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: الان مجلس باید اجرای قوانینی را که منجر به بهبود زندگی مردم می‌شود، از دولت مطالبه کند.

ورود مجلس به مسائل فرعی برای خودش آسیب‌زا خواهد بود
کد خبر: 418778
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۳ ۰۷:۲۵:۴۲

اعتمادآنلاین| مجلس یازدهم هنوز تشکیل نشده، برخی نمایندگان آتش تندی برای حساب کشی از دولت دارند، به تصور آن‌ها مجلس نهم و دهم کم کاری داشتند و حالا باید از هر ثانیه استفاده کرد. در روزی که ظریف به مجلس رفته بود، گوشه‌ای از رفتار‌های احساسی این گروه از نمایندگان فوران کرد و به هفته نرسید که همین عده طرح عدم کفایت رئیس جمهور را مطرح و به جمع آوری امضا برای آن مبادرت کردند.

رهبر انقلاب در رهنمودی به مجلس یازدهم فرمودند «حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود، اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود. از برخورد‌های احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.» ایشان در بخش دیگری از سخنان خود نیز تأکید کردند «همه دولت‌ها موظفند تا روز آخر با جدیت تلاش کنند»، بسیاری از صاحب نظران سیاسی این دو جمله در فرمایشات رهبر انقلاب را مرتبط با «روز حضور ظریف در مجلس» و «طرح عدم کفایت رئیس جمهور» مرتبط می‌دانند.


سیدمهدی هاشمی فعال سیاسی اصولگرا که در دولت نهم مدتی سرپرست وزارت کشور بود و در مجلس نهم نیز نمایندگی مردم تهران را برعهده داشت، ضمن انتقاد به رفتار‌های احساسی این گروه از نمایندگان، معتقد است «اگر مجلس در ریل درستی حرکت کند با پرسیدن سئوالات منطقی و کارشناسی می‌تواند دولت را نیز به مسیر درستی هدایت کند».

وی ادامه داد: اگر مجلس هدف گذاری درباره رابطه اش با دولت را بر مبنای این بگذارد که منافع مردم تأمین شود، نمایندگان اصلا فرصتی پیدا نمی‌کنند که به نقاط افتراق و اختلافی بپردازند، اما وقتی هدف گم می‌شود، پیگیری مسائل فرعی در دستورکار قرار می‌گیرد که نتیجه‌ای را هم عاید مردم و کشور نمی‌کند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: الان باید مجلس اجرای قوانینی را که منجر به بهبود زندگی مردم می‌شود، از دولت مطالبه کند. حفظ ارزش پول ملی، کنترل بازار، ایجاد اشتغال، تقویت تولید همه در قوانین بالادستی به طور مشخص سند چشم انداز و برنامه توسعه وجود دارد، اما وقتی مورد مطالبه مجلس از دولت قرار نمی‌گیرند، مسائل حاشیه‌ای و فرعی به متن تبدیل می‌شود.

وی افزود: ورود مجلس به مسائل فرعی برای خودش آسیب زا خواهد بود، چون آنقدر قدرت حاشیه پردازی رسانه‌ای خارجی زیاد است که مجلس را وارد مسیر‌های چالشی می‌کند، این اتفاق نه تنها موجب هم افزایی داخلی نمی‌شود بلکه استیضاح و طرح عدم کفایت رئیس جمهور از درونش بیرون می‌آید.

نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: نمایندگان امروز باید از دولت نتیجه «عمل به شعار‌ها و برنامه‌های انتخاباتی» و «نحوه تخصیص بودجه به طرح‌ها و پروژه ها» را مطالبه کنند، آیا دولت برای کنترل قمیت‌ها عزمی دارد؟ دولت برای تأمین مسکن اقشار متوسط به پایین جامعه چه کار کرده است؟ این نکته اساسی را هم درنظر بگیرند که طرح این سئوالات باید براساس اولویت‌های امروز کشور و در راستای تأمین منافع مردم باشد.

وی با اشاره به وضعیت افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار خودرو، مسکن، ارز و طلا افزود: چه کسی باید این موضوعات را کنترل کند؟ درگیری مجلس با دولت برسر موضوعات فرعی نتیجه‌ای را عاید مردم نمی‌کند.

هاشمی در پاسخ به این سئوال که «آیا، چون مجلس لیدر‌های قوی ندارد، نمایندگان اینقدر متشتت و احساسی عمل می‌کنند؟» گفت: شاید، چون زیادی لیدر در مجلس وجود دارد و همه هم مدعی هستند هر کسی می‌خواهد دست فرمان خود را جلو ببرد.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره چگونه‌ای تعریف یک سیاست مشخص در مجلس برای پیگیری مطالبات مردم از دولت، یادآور شد: سند چشم انداز، قانون برنامه و قانون بودجه سالانه مورد توافق همه سلایق سیاسی است مثلا کسی نمی‌تواند بگوید کمک به حل مشکل مسکن اقشار متوسط به پایین وظیفه دولت نیست. مجلس باید بر بخش برنامه‌ای و اولویت‌های کشور تمرکز کند.

وی افزود: وقتی «هیأت رئیسه مجلس و روسای کمیسیون ها» اجازه می‌دهند مسائل حاشیه در متن قرار بگیرند، وضعیت بهتر از این نمی‌شود. به جای آنکه از دولتمردان بپرسند «در 7 سال گذشته چه کردید و در یک سال آینده چه برنامه‌ای دارید؟»، حذف دولت هدف شود، شاید حتی این اتفاق مطلوب کسانی که در این مدت کار نکردند باشد، چون با اشاره به همین رویکرد مجلس به جامعه می‌گویند «ما می‌خواستیم کار کنیم، اما نگذاشتند».

نماینده مجلس نهم تأکید کرد: نگاه رهبر انقلاب همیشه حمایت از دولت‌ها و مطالبه وظایف شان بوده است، نمایندگان مجلس باید همین نگاه را دنبال کنند. سئوال یا عدم کفایت رئیس جمهور پروسه زمان بری است، در این مدت ضمن تلف شدن وقت کشور، وضعیت افسارگسیخته قیمت‌ها در اقتصاد کشور به حال خود رها می‌شود، چون نه مجلس و نه دولت تمرکزی برای کنترل این مسئله نخواهند داشت. در نهایت نیز به نظر من پیگیری عدم کفایت رئیس جمهور به جایی نمی‌رسد. اگر مجلس روی مشترکات و اولویت‌های اصلی کشور تمرکز کند، مسائل حاشیه‌ای به وجود نخواهد آمد یا اگر هم به وجود بیاید حداقلی خواهد بود.

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها