کد خبر: 418828
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۳ ۰۹:۰۵:۰۰
| |

دیدار وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نخستین نشست حضوری خود پس از شیوع کرونا در قاره سبز، آخرین تحولات در مناسبات این اتحادیه با ترکیه و چین را مورد بحث قرار می‌دهند.

دیدار وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا
کد خبر: 418828
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۳ ۰۹:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| به گزارش خبرگزاری د. پ. آ. آلمان، وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) برای اولین بار از زمان شیوع بیماری همه گیر کرونا، دوباره در بروکسل دیدار می کنند. موضوع بحث ها تعارض با ترکیه و واکنش احتمالی اتحادیه اروپا به قانون چین برای حمایت از امنیت ملی در هنگ کنگ است.

در این نشست همچنین عواقب بحران کرونا برای کشورهای آمریکای لاتین مورد بحث قرار خواهد گرفت. بر این اساس در مذاکرات پیرامون ترکیه، اصلی ترین سؤالی که مورد بحث قرار می‌گیرد این است که چگونه می توان از افزایش بیشتر تنش ها جلوگیری کرد.

وزیران خارجه اروپایی همچنین در خصوص استخراج گاز طبیعی در قبرس که از سوی بروکسل غیرقانونی تلقی می شود و نیز نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی از سوی ترکیه گفت‌وگو می کنند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به سوی مرزهای خود به همکاری با آنکارا متکی است. با این حال مواضع انتقادی بروکسل موجب شده دولت ترکیه بارها از این موضوع برای اعمال فشار به اروپا استفاده کند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا موضع خود را در مورد قانون امنیت هنگ کنگ به اطلاع چین رسانده، اما تمایلی به مقابله و اعمال تحریم نداشته است زیرا بسیاری از کشورهای این حوزه از نظر اقتصادی به شدت وابسته به چین هستند.

در همین رابطه وزیر امور خارجه آلمان طی مصاحبه ای در مورد عواقب این قانون برای روابط با هنگ کنگ و چین هشدار داد. هایکو ماس گفت: ما اکنون بسیار دقیق نگاه خواهیم کرد که چگونه قانون امنیت در واقعیت کار می کند. سوال اصلی این است که آیا چین به تعهدات بین المللی خود پایبند است؟

قانون امنیت جدید چین علیه فعالیت هایی است که پکن آن را خرابکارانه، جدایی طلبانه یا تروریستی می داند. این قانون همچنین جهت مجازات «توافق های پنهانی» با نیروهای خارج از کشور اجرا خواهد شد.

این نخستین دیدار حضوری وزیران خارجه اتحادیه اروپا از زمان همه گیری ویروس کرونا در اروپا به شمار می رود. قرار است سران کشورهای عضو این اتحادیه نیز روز جمعه در نخستین نشست حضوری خود پس از بحران کرونا، در خصوص مهمترین چالش های پیش روی این اتحادیه و تخصیص بسته کمک مالی به اقتصادهای آسیب دیده از این بحران رایزنی کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها