عضو هیات مدیره صنایع ملی پتروشیمی:

صادرات پتروشیمی‌ تا چه میزان جای نفت خام پر کرده است؟

عضو هیات مدیره صنایع ملی پتروشیمی گفت: قبل از تحریم ما روزانه 2.5 میلیون بشکه در روز صادرات نفت‌خام داشتیم که اگر این 800 هزار بشکه نفت‌خام را معادل‌سازی کنیم، سال گذشته توانسته‌ایم 35 تا 40 درصد صادرات نفتی را با زنجیره پتروشیمی جایگزین کنیم.

صادرات پتروشیمی‌ تا چه میزان جای نفت خام پر کرده است؟
کد خبر: 418833
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۳ ۰۹:۱۶:۵۸

اعتمادآنلاین| عبدالحسین بیات، درباره جبران خلا درآمدهای نفتی با صادرات پتروشیمی اظهار داشت: تنها راه جلوگیری از خام‌فروشی که یکی از سیاست‌های راهبردی انقلاب و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است، توسعه زنجیره ارزش در تمام بخش‌های صنعت نفت با رویکرد تاب‌آوری است که یکی از این زنجیره‌های ارزش، توسعه صنعت پتروشیمی است.

وی افزود: در این راستا در سال 98 نزدیک 34 میلیون تن فرآورده هیدروکربوری معادل 800 هزار بشکه نفت‌خام در روز از بالادست به عنوان سوخت و خوراک تبدیل به محصولات پتروشیمی شد.

عضو هیات مدیره صنایع ملی پتروشیمی تصریح کرد: قبل از تحریم ما روزانه 2.5 میلیون بشکه در روز صادرات نفت‌خام داشتیم که اگر این 800 هزار بشکه نفت‌خام را معادل‌سازی کنیم، سال گذشته توانسته‌ایم 35 تا 40 درصد صادرات نفتی را با زنجیره پتروشیمی جایگزین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در زنجیره پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی نیز همین وضعیت را داریم، نه تنها باید روی زنجیره پتروشیمی بلکه بر توسعه و ریل‌گذاری واحدهای پتروپالایشی نیز باید متمرکز شویم و این زنجیره را گسترش داده و تبدیل به ارزش افزوده در صنایع میان‌دست و پایین‌دستی کنیم تا جایی که حتی می‌توانیم صد در صد نیاز ارز کشور را تامین کنیم.

بیات تاکید کرد: با تکمیل زنجیره ارزش نیاز 57 میلیارد دلاری کشور در زمینه واردات نیز کاهش خواهد یافت.

وی با یادآوری اینکه صادرات فرآورده، مصنوعات پتروشیمی و پالایشگاهی باید جایگزین صادرات نفت‌خام شود، بیان کرد: علاوه بر اینها باید پالایشگاه‌های گازی نیز با رویکرد توسعه پتروشیمی در دستور کار قرار گیرند.

عضو هیات مدیره صنایع ملی پتروشیمی اظهار داشت: شورای پول و اقتصاد باید تدابیری بیاندیشد و بستری برای تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی ایجاد کند که بخشی از تسهیلات و سرمایه‌گذاری، از نقدینگی داخل کشور تامین شود.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر برای توسعه زنجیره ارزش در حوزه مطالعه، طراحی، اجراو بهره برداری می‌توانیم از توان داخل استفاده کنیم، حتی تامین مالی با را نیز با ریال داشته باشیم.

بیات با اینکه باید از اجرایی شدن پروژه‌های تکمیل زنجیره در کشور حمایت شود، گفت: به این ترتیب علاوه بر تاب‌آوری اقتصاد به جای صادرات نفت‌خام که کالایی شناخته شده و قابل رصد برای تحریم و یا واردات کالا‌، تبدیل به صادرکننده بزرگ محصولات پتروشیمی در بازارهای بین‌المللی می‌شویم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها