علی بختیار، نماینده سابق مجلس:

علت اصلی نقدینگی در کشور کسری درآمدهای دولت است

نماینده سابق مجلس گفت:امروز کشور شرایط سختی دارد و دولت و مجلس برای اداره کشور مضیقه فراوانی از باب کمبود درآمدهای دولت دارند. همچنین دولت با مشکل کرونا و حوادث طبیعی نیز مواجه است و درواقع این عوامل کار را سخت کرده و علت اصلی نقدینگی در کشور کسری درآمدهای دولت است.

علت اصلی نقدینگی در کشور کسری درآمدهای دولت است
کد خبر: 418900
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۳ ۱۲:۱۴:۱۸

اعتمادآنلاین| علی بختیار، نماینده سابق مجلس گفت: سیاست کوپنی کردن کالاهای اساسی قطعاً بخشی از منابع کشور را تلف می‌کند و مشکلات دیگری را در اقتصاد به وجود می‌آورد.

علی بختیار، درخصوص مطرح‌شدن بحث کوپنی کردن کالاهای اساسی در مجلس و توزیع کالاها به شکل کوپنی، اظهار کرد: امروز کشور شرایط سختی دارد و دولت و مجلس برای اداره کشور مضیقه فراوانی از باب کمبود درآمدهای دولت دارند. همچنین دولت با مشکل کرونا و حوادث طبیعی نیز مواجه است و درواقع این عوامل کار را سخت کرده و علت اصلی نقدینگی در کشور کسری درآمدهای دولت است.

وی افزود: نقدینگی یا از طریق سیستم بانکی یا از طریق بورس ایجاد می‌شود و پایه پولی را تحت تأثیر قرار داده و به همین دلیل نرخ ارز به شکل فاجعه‌آمیزی بالا رفته و افزایش نرخ تورم مردم را در تأمین کالاهای اساسی دچار مشکل کرده و معیشت را سخت کرده است.

این نماینده سابق مجلس با طرح این پرسش که آیا راهکار تأمین کالاهای اساسی مردم با طرحی که مجلس ارائه کرده کوپنی کردن این کالاها است؟ تصریح کرد: معتقدم خیر، این راهکار درست نیست، بلکه باید بتوانیم مشکل تورم و پایه پولی کشور را حل کنیم. البته دولت و مجلس باید در این خصوص ریل‌گذاری مناسب انجام دهند و مجلس با دادن چنین طرح‌هایی نمی‌تواند مشکل تأمین کالاهای اساسی را مرتفع کند.

بختیار گفت: در هفته دولت باید شاهد هم‌افزایی میان مجلس و دولت باشیم و اگر سیاست‌ها در حوزه بانکی و پولی اشکال دارد باید این سیاست‌ها تغییر کند و مجلس باید این سیاست‌ها را تغییر دهد و با ریل‌گذاری اصولی، دولت را در مسیر درست قرار دهد تا نرخ ارز و تورم مهار شود.

کالاهای اساسی با ارز 4200 تومان به دست مردم نمی‌رسد

وی ادامه داد: معتقدم راهکار کوپنی کردن کالاهای اساسی نمی‌تواند معضل معیشت و کمبود کالاهای اساسی را مرتفع کند و تجربه این کار هم نشان داده که هر زمانی که هر چیزی را دو نرخی کردیم و ارز را دونرخی و سه نرخی و ارز 4200 تومانی را برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص دادیم، نتیجه عکس گرفتیم و امروز کالاهای اساسی با ارز 4200 تومان به دست مردم نمی‌رسد.

این نماینده سابق مجلس، خاطرنشان کرد: امروز هم سیاست کوپنی کردن کالاهای اساسی قطعاً بخشی از منابع کشور را تلف می‌کند و مشکلات دیگری را در اقتصاد به وجود می‌آورد. پس باید مشکل را ریشه‌ای‌تر حل کرد و ریشه‌ای حل کردن مشکل این است که جلوی ایجاد نقدینگی از طریق جبران کسری درآمدهای دولت گرفته شود و دولت اصلاحیه بودجه را در قالب طرح، راهکاری را برای جبران کسری درآمدهای خود به مجلس ارائه کند و پایه پولی کشور را تقویت کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها