غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه:

تایید حکم اعدام سه نفر از مرتبطان حوادث آبان ماه/ شایعات درباره نرگس محمدی را تایید نمی‌کنیم/ جاسوس موشکی اعدام شد/ حکم اعدام موسوی مجد قطعی است

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص تایید حکم اعدام سه نفر در ارتباط با حوادث آبان ماه گفت: این حکم بعد از فرجام‌خواهی متهمان و وکلای مدافع به تایید دیوان عالی کشور رسیده و به دادسرا اعاده شد، اینکه حکم اجرا شود یا نشود اجرای احکام فرایند قانونی دارد که باید طی شود اما خبر تایید حکم صحت دارد.

تایید حکم اعدام سه نفر از مرتبطان حوادث آبان ماه/ شایعات درباره نرگس محمدی را تایید نمی‌کنیم/ جاسوس موشکی اعدام شد/ حکم اعدام موسوی مجد قطعی است
کد خبر: 419126
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۴ ۱۱:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: متاسفانه کرونا در کشور تداوم یافته و آمار مبتلایان فزونی یافته است، اینجانب از جانب خودم و به نمایندگی قوه قضاییه از تلاش‌ها و زحمات کادر پزشکی و پرستاری کشور قدردانی می‌کنم و از مردم تقاضا دارم که دستورالعمل‌ها و استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی را رعایت کنند.

وی افزود: همچنین به صاحبان صنوف و فعالان اقتصادی که برای تامین معیشت خود و دیگران به آنها اجازه فعالیت اقتصادی داده شده است، تاکید می‌کنم که در محل فعالیت خود تمامی پروتکل‌ها را رعایت کنند تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم.

اسماعیلی بیان کرد: قوه قضاییه در شرایط فعلی بنا را بر این گذاشته است که در انجام ماموریت‌های قانونی خود با به کارگیری دستورالعمل‌های درون سازمانی و راهکارهای وزارت بهداشت به گونه‌ای رفتار کند که هم در انجام ماموریت‌ها خللی ایجاد نشود و هم سلامت همکاران ما تهدید نشود.

وی اضافه کرد: برای نیل به این مهم با رعایت دستورالعمل‌ها باید اقدامات متعددی انجام شود که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه ابراز داشت: یکی از نقاط تجمع شهروندان دفاتر خدمات قضایی است، با راه‌اندازی سامانه نوبت دهی آنلاین، افراد می‌توانند از منازل خود از این سامانه نوبت اخذ کنند و در زمان مقرر مراجعه کنند تا شاهد مراجعه انبوه نباشیم. همچنین سامانه نوبت‌دهی در اجرای احکام است، از این طریق اصحاب پرونده می‌توانند از محل کار یا منزل نوبت مراجعه خود را مشخص کنند و در زمان مقرر مراجعه کنند تا شاهد کثرت مراجعه در این قسمت نباشیم.

وی ادامه گفت: اتفاق سوم سامانه خودکاربری برای وکلا، کارشناسان و نمایندگان حقوقی و مساله چهارم برگزاری دادگاه‌ها به صورت الکترونیک و از راه دور بود که به اجتناب از مراجعه حضوری به دادگاه‌ها کمک می‌کند.

اسماعیلی در ادامه گفت: درحوزه زندان‌ها ما خدمات بهداشتی و درمانی را گسترش دادیم، همچنین همانطور که قبلا هم اعلام کردیم، راهکاری را در پیش گرفتیم که امروز به دنیا هم قابل ارائه است و برای نظام زندانبانی در کشورهای مختلف الگوسازی کردیم که در شرایط بحرانی چگونه می‌شود هم جمعیت را کاهش داد و هم به سلامت زندانیان که در زندان به سر می‌برند توجه و آن را حفظ کرد.

وی افزود: همچنین مرخصی مجدد ریاست محترم قوه قضاییه به زندانیان بعد از موج دوم کرونا در چهارشنبه گذشته به واحدهای قضایی و زندان‌ها ابلاغ شد تا زندانیان بتوانند از مرخصی استفاده کنند.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: از دیگر تدابیری که اتخاذ شد در بسیاری از جرائم کاهش میزان مجازات و همچنین استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس بود که روز به روز شاهد افزایش این مجازات‌ها هستیم که به سلامت زندانیان کمک کرده است.

وی ادامه داد: همچنین از مجازات‌های جایگزین استفاده شد تا جمعیت کیفری کاهش یابد، همچنین درخصوص کاهش زمان دادرسی هم دستور لازم صادر شد، به این دلیل که ممکن است رسیدگی قدری زمان‌بر باشد لذا اعلام شد همه واجدان شرایط مشخصاتشان استعلام شود تا در ایام مرخصی پرونده مرخصی آنها مورد بازنگری قرار گیرد.

اسماعیلی در ادامه اظهار داشت: توسعه فعالیت‌های بهداشتی و مراقبتی در زندان‌ها با به کارگیری تمام توان و مساعدت‌های ویژه وزارت بهداشت است. اقدام موثر دیگر به‌کارگیری گروه‌های جهادی در جهت ارتقای سلامت زندانیان است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در سازمان زندان‌ها مقرر شد که از کمک گروه‌های جهادی استفاده شود و اولین گروه‌های جهادی که در زندان‌ها حضور پیدا کردند، گروه‌های جهادی بهداشت و درمان بودند.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز داشت: اقدام ویژه دیگری که در این روزها انجام شد، آزادی 2574 نفر از محکومان مالی با کمک مساعدت بنیاد مستضعفان است که البته بانی و اقدام‌کننده و راهنمای این موضوع مقام معظم رهبری بودند و با مساعدت و کمک بنیاد مستضعفان 2574 نفر از زندانیان محکومان مالی که در زندان بودند و قادر به پرداخت دیون خود نبودند، ‌آزاد شدند. این‌ها اقدامات قوه قضاییه برای کمک به سلامت جامعه مخاطب بود.

اسماعیلی با بیان اینکه با همه توان مبارزه با مفاسد اقتصادی را انجام خواهیم داد، خاطرنشان کرد: شاهد آن نیز رسیدگی به مفاسد اقتصادی یک پرونده اخلال در نظام ارزی و همچنین رسیدگی درباره موضوعی مرتبط با خود قوه قضائیه است یعنی پرونده آقای طبری، که در همین ساعت در حا ل رسیدگی است. یعنی در کنار هزاران جلسه دادگاهی که انجام می‌شود، جلسه‌های مهم رسیدگی به دانه درشت‌های مفاسد اقتصادی کشور در حال انجام شدن است.

وی افزود: این پرونده‌های مفاسد، پرونده‌های پیچیده، حجیم و زمانبری است که در حال انجام است. بدون ملاحظه کسی با انواع مفاسدی که کشف شود برخورد می‌کنیم و این جلوه‌ای است از اراده نظام جمهوری اسلامی ایران و اراده قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد.

اسماعیلی تصریح کرد: این مسیر را ادامه خواهیم داد، مردم اعتماد و اطمینان داشته باشند به قوه قضاییه که با مفاسد برخورد می‌کند. همچنین مردم و رسانه‌ها مواظبت کنند که در دام توطئه دشمن نیفتند، دشمن به دنبال این است که وانمود کند در کشور یک فساد سازمان یافته و گسترده وجود دارد اما این‌ها فساد‌هایی است که نظام با قدرت به آنها پرداخته است.

تایید حکم اعدام سه نفر از مرتبطان حوادث آبان ماه در دیوان عالی کشور

اسماعیلی درخصوص تایید حکم اعدام سه نفر در ارتباط با حوادث آبان ماه گفت: این حکم بعد از فرجام‌خواهی متهمان و وکلای مدافع به تایید دیوان عالی کشور رسیده و به دادسرا اعاده شد، اینکه حکم اجرا شود یا نشود اجرای احکام فرایند قانونی دارد که باید طی شود اما خبر تایید حکم صحت دارد.

وی ادامه داد: در ارتباط با اصل محکومیت این افراد، دو نفر از آنها در یک صحنه سرقت مسلحانه دستگیر شدند و به دنبال ربودن اموال یک خانم بودند، بعد از دستگیری در گوشی موبایل این افراد تصاویری از صحنه‌هایی که بانک، اماکن عمومی و اتوبوس‌ها را آتش می‌زنند مشخص شد. یعنی با جسارت از اعمال مجرمانه خود فیلمبرداری کردند و برای خبرگزاری‌های خارج از کشور ارسال کردند. خودشان از اعمال مجرمانه خود بهترین مستندات را تهیه کرده بودند و در دادگاه هم اقرار داشتند و صحنه‌ها بازسازی شد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین بیان داشت: چهار نفر در فرایند دادرسی این افراد اعلام وکالت کردند، یکی از وکلا که نسبت فامیلی با احدی از محکومان پرونده داشت و به لحاظ حرفه وکالت و تعصب خانوادگی از موکل خود دفاع انجام داد. جلسات دادگاه هم فیلمبرداری شده است. لذا عجیب است آقایی که این روزها به عنوان وکیل این‌ها در رسانه‌ها مصاحبه می‌کند که موکلان من نتوانستند از خود دفاع کنند، هنوز فرمی برای وکالت ارائه نکرده است.

آخرین وضعیت پرونده «مهدی جهانگیری»

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درخصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری، گفت: دادگاه ایشان برگزار شده و به اتمام رسیده است، همچنین حکم دادگاه هم درباره او صادر شد.

وی ادامه داد: ایشان درخصوص برخی اتهامات محکومیت‌هایی دارد که غیرقطعی است.

برگزاری نخستین جلسه دادگاه اخلال ارزی 60 میلیون یورویی

اسماعیلی در ادامه این نشست درخصوص پرونده اخلال ارزی 60 میلیون یورویی، ابراز داشت: نخستین جلسه دادگاه اخلال ارزی 60 میلیون یورویی در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.

وی ادامه داد: 8 متهم پرونده به بهانه واردات کالا، 60 میلیون یورو ارز مبادله‌ای از بانک دریافت کرده و بدون وارد کردن کالایی به کشور، این مبلغ ارز را در بازار آزاد به فروش رسانده و سود حاصله را میان خود تقسیم کرده‌ بودند.

اجرای حکم یکی از جاسوسان کارمند وزارت دفاع/ آخرین وضعیت اجرای حکم «موسوی مجد»

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درخصوص اجرای حکم «موسوی مجد» که از سوی دیوان عالی تایید شد، گفت: این حکم در فرایند اجرا قرار دارد و تا امروز اجرا نشده است اما جزو احکام قطعی لازم‌الاجرا است.

وی ادامه داد: حکم مشابهی هم در هفته گذشته درارتباط با «رضا عسگری» یکی دیگر از جاسوس هایی که کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع کشور بود، که پس از شناسایی، محاکمه و حکم اعدام وی اجرا شد.

اسماعیلی درخصوص این اجرای حکم، اظهار داشت: عسگری در سال 95 بازنشسته شد اما در سال های پایان خدمت به سرویس سیا وصل شد و اطلاعاتی که در حوزه موشک های ما داشت که آن‌ها را به سازمان سیا فروخت و از آن‌ها پول گرفت.

شایعات درخصوص نرگس محمدی را تایید نمی‌کنیم

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه این نشست در خصوص آخرین وضعیت «نرگس محمدی» که گفته شد در زندان به کرونا مبتلا شده است، اظهار داشت: سلامت را برای همه زندانیان می خواهیم و تلاش خود را در این خصوص به کار گرفته ایم و در این موضوع تبعیض قائل نیستیم.

وی ادامه داد: همه اقداماتی که سایر زندان ها انجام شد، در زندان زنجان هم صورت گرفته است، جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای رفتار کرده که سلامت زندانیان تامین شده است.

اسماعیلی گفت: شایعات که در خصوص محمدی مطرح شده است را تایید نمی‌کنیم.

آخرین وضعیت پرونده ارزی «سیف» و «عراقچی»

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده ارزی «سیف» و «عراقچی»، گفت: این پرونده کماکان در دادسراست، به این دلیل که با توجه به گزارش دیوان محاسبات که از طریق مجلس برای ما ارسال شد این موضوع با موضوعات ارزی ناظر به مدیران ارشد بانک مرکزی پیوند خورد.

وی افزود: کار کارشناسی در این پرونده همچنان در حال انجام است اما هیچ‌کدام از این دو نفر بازداشت نیستند.

جلوگیری از مراسم‌های عزا و عروسی از سوس نیروی انتظامی و پلیس

اسماعیلی در پاسخ به سوالی پیرامون ورود قوه قضاییه به جلوگیری از برگزاری مراسم عروسی و عزا، گفت: از نیروی انتظامی و پلیس نظارت بر اماکن عمومی خواستیم از برپایی اینگونه مجالس جلوگیری کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها