کد خبر: 419163
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۴ ۱۳:۰۷:۰۰
| |

علی ربیعی، سخنگوی دولت:

عده‌ای قضاوت غیرمنصفانه‌ای درباره برجام دارند

سخنگوی دولت گفت: تمام گزارشات حاکی از این است که تجمعات متاسفانه مراعات نمی‌شود و تصمیمات سخت‌تری در این زمینه انجام می‌شود.

عده‌ای قضاوت غیرمنصفانه‌ای درباره برجام دارند
کد خبر: 419163
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۴ ۱۳:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| علی ربیعی، سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری با اهالی رسانه با بیان اینکه مساله کرونا مساله اصلی ما در دولت است، اظهار کرد: تمام گزارشات حاکی از این است که تجمعات متاسفانه مراعات نمی‌شود و تصمیمات سخت‌تری در این زمینه انجام می‌شود. همچنین ستاد کرونا علت شیوع کرونا در هر شهر را مجزا بررسی می‌کند و همچنین برای اینکه شهرهای سفید وارد شرایط شیوع نشوند اقدامات و کنترل‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: امیدواریم با نظارت‌های دقیقی که صورت می‌گیرد کمتر شاهد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم و قرار شد اگر مراکزی مراعات نکنند برای آنان یک بار تذکر و در صورت تکرار پلمب در نظر گرفته‌ شود.

خطر تروریسم در سوریه هنوز به طور کامل رفع نشده است

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که دیدار سرلشکر باقری در دمشق با رییس‌ جمهوری سوریه چه کمکی به بهبود اوضاع این کشور می‌کند، اظهار کرد: ما معتقدیم که خطر تروریسم هنوز به طور کامل رفع نشده است و تقویت جبهه نظامی مقاومت در برابر تروریسم و شتاب بخشیدن به آشتی ملی در سوریه سبب می‌شود که این کشور از خطر تروریسم و بازگشت مجدد آن دور شود.

اعلام آمادگی ایران برای آماده کردن سامانه پدافندی سوریه

ربیعی تاکید کرد: ما اعلام آمادگی کردیم که سامانه پدافندی سوریه را با استفاده از تجهیزات بومی ایرانی برای تهدیدات هوایی آماده کنیم که در این زمینه گفت‌وگوهایی انجام شد.

همراهی کره جنوبی با سیاست های آمریکا،‌ در ادامه روابط ما تاثیرگذار است

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات ایران برای بازپس‌گیری طلب ایران از کره جنوبی اظهار کرد: اقدام مسئولان کره جنوبی در این زمینه و همراهی‌شان با سیاست‌های آمریکا اگر ادامه پیدا کند و ما به نتیجه لازم در این زمینه نرسیم، ممکن است این موضوع در چگونگی ادامه روابط دو کشور تاثیرگذار باشد.

اگر مقاومت مسئولان سئول ادامه یابد،‌ پاسخ مقتضی می‌دهیم

سخنگوی دولت تصریح کرد: در صورتی که مقاومت غیرقابل توجیه مسئولان سئول ادامه پیدا کند ما پاسخ مقتضی را خواهیم داد و هم‌اکنون نیز در حال بررسی همه گزینه‌های سیاسی و حقوقی در این زمینه هستیم.

کره جنوبی بدهی‌اش به ملت ایران را بازگرداند

ربیعی گفت: امروز لازم است کره جنوبی بدهی‌شان به ملت ایران را که به خصوص در شرایط فعلی مورد نیاز جدی مردم ایران است را به ما بازگردانند و مروت و اخلاق تجارت را رعایت کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سخنان خویش و برخی مسئولان درباره آنچه به عنوان «کمک‌های بشردوستانه ایران به مردم ونزوئلا» مطرح شد و برداشت‌های متفاوتی از آن صورت گرفت، اظهار کرد: یک تفسیر سوء‌ای از سخنان من صورت گرفت که در یک مصاحبه با نشریه‌ای روسی بیان شد و تصور می‌کنم اشتباه در ترجمه باعث این برداشت شده باشد.

ربیعی ادامه داد: اصولاً موضوع و درخواست کمک به مردم ونزوئلا مطرح نبوده و از سوی دولت ونزوئلا هم بحث کمک ما مطرح نشده است. ما با ونزوئلا نیز مانند سایر کشورها تبادل تجاری داریم. شاید این تجارت هم به ما و هم به مردم ونزوئلا در شرایط تحریم کمک کند. به آمریکا هم اجازه نخواهیم داد که در این زمینه روابط تجاری دو کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد.

تجارت ایران و ونزوئلا مستثنی از قواعد تجاری نیست

سخنگوی دولت افزود: اما تجارت ایران و ونزوئلا مستثنی از قواعد تجاری نیست و به همان منوالی که در مورد صادرات هر کالا و هزینه‌های آن وجود دارد در مورد روابط ما با ونزوئلا نیز این قواعد و روندها برقرار است.

آمریکایی‌ها نگذاشتند مردم ایران از فواید اقتصادی برجام منتفع شوند

ربیعی با اشاره به پنجمین سالگرد برجام بیان کرد: به دلیل خروج آمریکا از برجام این توافق کارکرد خودش را برای مردم از دست داد و سبب شد عده‌ای قضاوت غیرمنصفانه‌ای از برجام کنند. آمریکایی‌ها نگذاشتند مردم ایران از فواید اقتصادی برجام منتفع شوند و خود آنها نیز دچار خسارت‌های زیادی در عرصه بین‌الملل و افکار عمومی حتی در داخل کشور شدند.

وی تاکید کرد: قطعا نقض برجام نمی‌تواند واقعیات را تغییر دهد. جمهوری اسلامی ایران با این توافق نشان داد که تمام تبلیغات یک دهه قبل و یا بیشتر از آن درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران که گوش جهان را کر کرده بود، بی‌اعتبار است.

ربیعی با بیان این‌که ما ثابت کردیم چیزی برای مخفی کردن نداریم و همه جار و جنجال‌ها و همه تحریم‌های ملت ایران را در تمام این مدت آزرده است، عنوان کرد: این تحریم‌ها فقط به نیات سیاسی و برای تامین رضایت رژیم صهیونیستی و جنگ‌طلبان بهانه‌جو بوده است.

وی گفت: آمریکا با خروج از برجام که اثرات آن با خروج آنها از سایر توافقات بین‌المللی قابل مقایسه نیست، خود را در جهان بی‌آبرو و منزوی کرد و امروز با وجود دشواری‌هایی که تحریم‌های غیر انسانی بر مردم ما وارد کرده شاهد ایستادگی مردم در برابر این زور گویی ناعادلانه و باور ناکردنی هستیم.

معیار آقای هاشمی در ارایه آمار قصور دولت درباره کرونا چیست؟

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره سخنان محسن هاشمی درباره قصور 70 درصدی دولت در زمینه شیوع مجدد کرونا، اظهار کرد: بین دوست و منتقد فرقی در این زمینه وجود ندارد. کلی‌گویی در هر صورت کلی‌گویی است. من آقای محسن هاشمی را ندیدم که با ایشان درباره این گفته‌شان صحبت کنم اما معیار ایشان چیست؟ چرا 70 درصد دولت و 30 درصد مردم؟ قدیم می‌گفتند چرا 70 تا و بعد پاسخ می‌دادند پس چند تا؟ 60تا! اینگونه که نمی‌شود درباره آمارها سخن بگوییم. من نمی‌دانم ایشان متر و معیارشان چه بوده و درباره آن هم نظری ندارم.

رسانه‌ها دوگانه عادی‌سازی و تعطیلی را بیان نکنند

وی افزود: ما اساسا در وضعیت عادی قرار نداریم و هیچ کسی هم نگفته است که فضا عادی است، اما از رسانه‌ها و سایر دوستان می‌خواهیم که دوگانه عادی‌سازی و تعطیلی را بیان نکنند. ما در مجموع تصمیمات غلطی نگرفتیم و آنجایی که به مشکل خوردیم که در بخشی از جامعه یک جور شورش خستگی صورت گرفت و ما دیدیم که برخی از محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها فاصله گرفتند که ما در اینجا به مشکل خوردیم.

هیچ پیش‌زمینه‌ای درباره پایان شیوع کرونا وجود ندارد

سخنگوی دولت تصریح کرد: بدانیم که هیچ پیش‌زمینه‌ای درباره پایان شیوع کرونا وجود ندارد و همچنان خطر مرگ به قوت خود باقی است. پس تنها راه چاره رعایت پروتکل‌ها است. در عین حال نمی‌توان کل کار اقتصادی کشور را تعطیل کرد. ما دیدیم که اقتصادهای بزرگ جهان چگونه در این ماجرا زمین خوردند پس باید بتوانیم با رعایت پروتکل‌ها کار خود را پیش ببریم.

امسال به اندازه 15 سال گذشته وام قرض‌الحسنه بدون ضامن به بازنشستگان پرداخت می‌شود

ربیعی افزود: در سال 99 به اندازه 15 سال گذشته وام قرض‌الحسنه بدون ضامن به بازنشستگان پرداخت خواهد شد. حقوق بازنشستگان به خواسته حقوقی آنها نزدیک خواهد شد. براساس مصوبه دولت جامعه ایثارگری تا پایان دولت مطالبات خود را دریافت خواهند کرد. تا پایان مرداد مطالبات مربوط به ماده 38 قانون خدمات ایثارگران پرداخت خواهد شد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه امروز شاهد هستیم افرادی که 30 سال سابقه کار دارند و در ماه‌های گذشته یک میلیون و 580 هزار تومان حقوق می‌گرفتند، این مبلغ به دو میلیون و 750 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

ربیعی تصریح کرد: خوشبختانه ما همچنان قدرت ملی اول منطقه هستیم و در جهان هم در رتبه 15 قرار داریم که با وجود تحریم ها توانسته ایم در این زمینه رشد کنیم.

عدم حضور در تجمعات رعایت نمی‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد شیوع ویروس کرونا با اشاره به اینکه عدم حضور در تجمعات رعایت نمی‌شود، عنوان کرد: قرار شد ستاد ملی مبارزه با کرونا شهر به شهر گزارش شیوع را آماده کند.

در شهرهای سفید سخت گیری بیشتر صورت می‌گیرد

ربیعی با اشاره به اینکه در شهرهای سفید سخت گیری بیشتری میشود تا تبدیل به شهرهای قرمز نشوند، بیان داشت: امیدواریم با نظارت هایی که دارد صورت می‌گیرد از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری شود.

وی در مورد اهمیت و توافقنامه ایران و سوریه که هفته گذشته توسط سرلشکر باقری انجام شد، گفت: همواره اعلام کردیم ایران و سوریه دارای مناسبات ویژه هستند در طی سالهای مبارزه علیه تروریسم این همکاری بیشتر شده است.

ربیعی در مورد عدم ورود ارز به کشور توسط صادرکنندگان بیان داشت: نیازمند هستیم صادرکنندگان قوی در کشور داشته باشیم. صادرکنندگان ما غالبا از افراد خوشنام در کشور هستند. بحث ما افرادی هستند که کارت‌های بازرگانی را گرفته اما ارز را داخل نیاورده اند.

محرومیت، ابطال کارت و برخورد قضایی در انتظار صادرکنندگانی که ارز را بازنگردانند

وی با اشاره به اینکه قرار شد مهلت بازگشت ارز صادراتی از سه ماه به چهار ماه افزایش یابد، خاطرنشان کرد: امروز در ستاد اقتصادی دولت تصمیم خوبی گرفته شده است. گمرک جمهوری اسلامی ایران تعهد برگشت ارز را از کلیه صادر کنندگان اخذ کرده و افرادی که ارز را بازنگردانند با محرومیت، ابطال کارت و برخورد قضایی روبرو خواهند شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه چرا دولت برای عدم بازگشت ارز توسط صادرکنندگان تمهیدی نداشته و الان دچار مشکل شده است؟ گفت: تحریم یک واقعیت است. قرار بود این تحریم اقتصاد ایران را فروبپاشد، بالاخره اینها تاثیر می‌گذارد.

زنگنه خبرهای خوشی می‌دهد

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه آقای زنگنه خبرهای خوشی می‌دهد. امیدوارم گشایش‌های خوبی در این زمینه شود. امروز وزارت خارجه به ستاد اقتصادی تبدیل شده است. تولیدات قوت یافته و برخی از استان‌ها به کارخانه تولید تبدیل می‌شوند.

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت اموال بلوکه ایران در کره جنوبی و اقدامات انجام شده برای بازگردانده شدن این اموال، بیان داشت: 8 میلیارد دلار از منابع ایران در این کشور بلوکه است که این رقم در شرایط فعلی برای ما مهم است. رفتار دولت کره جنوبی در این شرایط غیرقابل درک است.

وی تاکید کرد: دولت کره جنوبی در حالی پاسخ لازمی ارائه نمی دهد که به لحاظ حقوقی و قانونی، منعی برای این کشور برای بازگرداندن پول به مردم ایران وجود ندارد و معلوم نیست چرا دولت کره جنوبی با تسلیم شدن به فشارهای آمریکا حاضر شد روابط خود با دولت ایران را به طور بی‌سابقه ای به مخاطره بیندازد.

ربیعی افزود: این فقط دولت ایران نیست که از رفتار دولت کره ناراحت است، امروز مردم و افکار عمومی دیدگاه خوبی نسبت به این اقدام دولت کره جنوبی ندارند. ما به هیچ وجه خواستار تنش بین دو کشور نیستیم اما این اقدام کره را غیردوستانه، مخرب و خلاف موازین در طول چندین دهه تجارت دو کشور می دانیم. امیدواریم مقامات کره جنوبی پیش از آنکه دیر شود و تاثیری بر بازنگری در روابط بلندمدت دو کشور بگذارد، اقدامی انجام دهند.

تعاملات دولت و مجلس رفته‌رفته بهتر می‌شود

ربیعی در مورد سوال مجلس از رییس جمهور، اظهار داشت: سوال حق مجلس است اما رفته رفته تعاملات دولت و مجلس دارد بهتر میشود. من چیزی در مورد استیضاح ندیدم.

سخنگوی دولت پیرامون موضوع تعطیلی در کشور برای مبارزه با کرونا، گفت: ما مواجه با سه میلیون بیکار بودیم. ما تصمیم غلطی نگرفتیم اما گویی یک شورش انجام شد و مردم خسته شده بودند. چشم اندازی برای پایان کرونا نیست، ما دوگانه تعطیلی و عادی سازی را برای کرونا ایجاد نکنیم.

وی در مورد خبر کمیته تعامل دولت و قوا به ریاست آقای جهانگیری، گفت: رهبر انقلاب شیوه بیانی را مطرح کردند و امیدواریم شاهد موضوع آقای ظریف در مجلس دیگر نباشیم. آقای جهانگیری در چند جلسه حضور دارند که نمایندگان دیگر قوا هم در آنجا هستند. کمیته های برای ارتباط با دیگر قوا وجود دارد. کارخاصی در دولت در این زمینه صورت نگرفته است اما جلسات آقای جهانگیری وجود دارد.

منبع: خبرگزاری‌ها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها