کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق:

ترکیه 15 کیلومتر از نوار مرزی را اشغال کرده است

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز (سه‌شنبه) خواستار مقابله با حملات ترکیه به کشور شده و بهره برداری آنکارا از توافقنامه‌های قدیمی برای نفوذ به عمق کشور را محکوم کرد.

ترکیه 15 کیلومتر از نوار مرزی را اشغال کرده است
کد خبر: 419201
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۴ ۱۴:۵۰:۵۷

اعتمادآنلاین| محمدرضا آل حیدر، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در اظهاراتی به خبرگزاری این کشور گفت، عراق تعدی کشوری به حاکمیتش یا انجام حملات هوایی داخل خاکش را نمی‌پذیرد. دولت باید این بحران را حل کند.

وی تصریح کرد، ترکیه برای ورود به حدود پنج تا هفت کیلومتری در نوار مرزی به توافقنامه امنیتی که قبلا امضا شده استناد می‌کند. آنکارا از حد مجاز فراتر رفته و حدود 15 کیلومتر از نوار مرزی را اشغال کرده است.

آل حیدر گفت، عراق نمی‌پذیرد که گروه مسلحی داخل خاکش باشد و به یکی از کشورهای همسایه حمله کند. همانطور که نمی‌پذیرد کشوری به حاکمیتش تجاوز کند.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق پیش از این در اظهاراتی به خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک از اقدامات دولت و این وزارتخانه برای وادار کردن ترکیه برای پایان دادن به عملیات نظامی خود پرده برداشت.

وی گفت، وزارت خارجه دو مرتبه متوالی فاتح ییلدیز، سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرد و بار دوم اعتراض نامه شدید اللحنی را درباره تجاوزهای یکجانبه با ماهیت خصومت ترکیه در مناطق مختلف اقلیم کردستان عراق را به وی تحویل داد. تجاوزهایی که غیرنظامیان و زیرساخت‌ها را نیز شامل شد، خسارت‌هایی بر جای گذاشت و ترس و وحشت را به دل نیروهای امنیتی انداخت.

اما وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به این اعتراض نامه اعلام کرد، آنکارا در مقابل فعالیت‌های ویرانگرانه‌ای که از خاک عراق صورت می‌گیرد و مرزها، امنیت و ثباتش را تهدید می‌کند، قصد دارد در چارچوب اصل دفاع از خود و براساس قوانین بین‌المللی تدابیری همه جانبه اتخاذ کند.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به اظهارات طرف عراقی که از دو عملیات نظامی "پنجه عقاب" و "پنجه ببر" انتقاد کرده بود، گفت، آنکارا توضیحات لازم را درباره این دو عملیات علیه حزب کارگران کردستان "پ ک ک" در شمال عراق در زمان مناسب به بغداد داده است.

ترکیه 17 ژوئن از آغاز عملیات نظامی "پنجه ببر" در شمال عراق یعنی دو روز پس از آغاز عملیات نظامی "پنجه عقاب" علیه حزب کارگران کردستان خبر داد که طبق اعلام آنکارا از خاک عراق خاک ترکیه را هدف قرار می‌دهند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها