کد خبر: 419306
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۰۸:۳۸:۴۶
| |

سرپرست مدیریت طرح‌های سی.ان.جی:

جایگاه‌های عرضه سی.ان.جی هوشمندسازی می‌شود

با اجرای طرح هوشمندسازی جلوی حوادث در جایگاه‌ها گرفته می‌شود، به این ترتیب که زمان مراجعه خودروها به جایگاه ابتدا پلاک خوانده می‌شود و چنانچه پلاک در سامانه معاینه فنی سیمفا به عنوان خودروی دوگانه‌سوز ثبت نشده باشد، امکان سوخت‌گیری نخواهد داشت.

جایگاه‌های عرضه سی.ان.جی هوشمندسازی می‌شود
کد خبر: 419306
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۰۸:۳۸:۴۶

اعتمادآنلاین| محمدحسن باقری، سرپرست مدیریت طرح‌های سی.ان.جی با اشاره به طرح هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت سی.ان.جی اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد این طرح با هدف بالا بردن سطح ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز و مراجعه‌کنندگان به این مبادی عرضه سوخت است و تمامی 2500 جایگاه‌ عرضه سی.ان.جی در سراسر کشور تحت پوشش قرار خواهند گرفت. اکنون سازوکارهای انجام مناقصه انجام شده و امیدواریم تا پایان مرداد مناقصه را انجام دهیم و با انتخاب پیمانکار کار را شروع کنیم سعی ما بر این است که امسال و تا اوایل سال آتی به مدت یک سال بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح هوشمندسازی جلوی حوادث در جایگاه‌ها گرفته می‌شود، افزود: با هوشمند شدن جایگاه‌های سی.ان.جی زمان مراجعه خودروها به جایگاه ابتدا پلاک خوانده می‌شود و چنانچه پلاک در سامانه معاینه فنی سیمفا به عنوان خودروی دوگانه‌سوز ثبت نشده باشد، امکان سوخت‌گیری نخواهد داشت.

سرپرست مدیریت طرح‌های سی.ان.جی تصریح کرد: علاوه بر ایمنی جایگاه‌ها و تردد خودروها، آمار رسمی خودروهای دوگانه‌سوز و همچنین میزان مصرف سی.ان.جی بصورت آنلاین، تعداد جایگاه‌های فعال و غیر فعال و دلایل آن و کنترل بازرسی جایگاه‌ها برنامه‌ریزی برای تعمیرات و نگهداشت جایگاه‌ها، ساعات کارکرد تجهیزات و اجرای صددرصد پرداخت الکترونیکی فراهم می‌شود.

وی همچنین گفت: برای هوشمند‌سازی جایگاه‌های سی.ان.جی مصوبه‌ای در اوایل سال 98 با هدف اصلی ارتقاء ایمنی تردد خودروهای گازسوز در زمان سوخت‌گیری و جایگاه‌ها ابلاغ شد، بر اساس این مصوبه، موظف شدیم تا جایگاه‌های سی.ان.جی را هوشمند کنیم. طبق بررسی‌ها تمام حوادث در جایگاه‌ها و زمان سوخت‌گیری رخ داده است، چون بیشترین فشار را مخزن گاز خودرو در زمان سوخت‌گیری و شارژ گاز تحمل می‌کند و به محض اینکه سوخت‌گیری تمام می‌شود، فشار مخزن تثبیت شده و با تردد مصرف سوخت، فشار گاز در مخزن به تدریج کم می‌شود، بنابراین اگر مخزن خودرو در جایگاه سی.ان.جی فشار را تحمل کند، ‌بعد از آن نیز مشکلی نخواهد داشت پس با اجرای طرح هوشمند سازی جایگاه‌ها و کنترل دقیق ورود خودروهای مجاز دارای ایمنی لازم برای سوخت‌گیری امیدوایم حوادث به صفر برسد.

باقری درباره احتمال اشتباه در سامانه شناسایی پلاک خودروهای دوگانه‌سوز گفت: در طرح هوشمند‌سازی برای کنترل و شناسایی خودروهای مجاز، علاوه بر خوانده شدن پلاک برای جلوگیری از این اشتباه، آیتم دیگری هم تعریف می‌شود که کارت خودرو و یا کارت سوخت خواهد بود که بصورت کنترل و چک دوگانه این کار صورت خواهد گرفت.

باقری با بیان اینکه با طرح هوشمندسازی، تمام خودروهای سی.ان.جی‌سوز شناسایی و از چرخه معاینه فنی عبور می‌کنند و ایمنی آنها افزایش پیدا می‌کند و تحت کنترل معاینه فنی قرار می‌گیرند، درباره تعداد خودروهای سی.ان.جی‌سوز کشور گفت: به صورت رسمی در سال‌های گذشته 918 هزار دستگاه خودرو توسط وزارت نفت بصورت رایگان و در کارخانه‌های سازنده نیز حدود 3 میلیون خودرو دوگانه‌سوز تولید شده است. بنابراین تعداد رسمی خودروهای دوگانه‌سوز حدود 4 میلیون است، اما تعداد خودروهای واقعی دوگانه‌سوز بیش از این تعداد است که با هوشمند شدن جایگاه‌ها آمار دقیق خودروهای دوگانه‌سوز بدست می‌آید .

وی درباره هزینه‌ها نیز بیان کرد: بر اساس مصوبه‌ای که در اختیار وزارت نفت قرار گرفته برای طرح هوشمند‌سازی، هزینه‌ها از محل بخشی از درآمد فروش سی.ان.جی تامین خواهد شد و برای انجام این طرح نیاز به تامین تجهیزات سخت‌افزار و نرم‌افزار وجود دارد که باید در جایگاه‌ها نصب و راه‌اندازی شود، بنابراین راهکاری که در مصوبه پیش‌بینی شده، هزینه‌ها را تامین و پرداخت می‌کند، نیازی به انجام هزینه از سوی جایگاه‌داران نیست و خدمات نگهداشت 5 ساله نیز در این طرح دیده شده و بعد از آن جایگاه‌داران مدیریت ادامه کار را بر عهده خواهند داشت.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها