کد خبر: 419357
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۱۰:۲۵:۰۷
| |

روحانیون پرچمدار ریاست بر کمیسیون اصل 90

بهارستان‌نشینان امروز تکلیف ریاست کمیسیون اصل 90 را برای چهل و یکمین سال مشخص کردند.

روحانیون پرچمدار ریاست بر کمیسیون اصل 90
کد خبر: 419357
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۱۰:۲۵:۰۷

اعتمادآنلاین| «هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند.

مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.»

این اصل 90 قانون اساسی است همان اصلی که برای تحقق بخشیدن به آن، کمیسیونی به نام کمیسیون اصل 90 در مجلس تشکیل شد.

در راستای همین اصل قانونی بود که با شروع به کار اولین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم خردادماه سال 1359 و تدوین آیین نامه داخلی، در ماده سی و دو آن، کمیسیونی با عنوان کمیسیون اصل نودم قانون اساسی برای اجرای این اصل تشکیل شد.

پژمانفر سیزدهمین رئیس


امروز برای چهل و یکمین بار رئیس این کمیسیون در صحن علنی مجلس مشخص شد و نمایندگان مجلس یازدهم نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری را به عنوان رئیس انتخاب کردند تا تکلیف این بازوی نظارتی خانه ملت مشخص شود.

البته این انتخاب بدون حاشیه نبود و تقریبا با آغاز مجلس حرف و حدیث‌ها درباره این کمیسیون و ریاستش هم شدت گرفت تا اینکه چند روز پیش با نامه اعتراضی میرسلیم این حواشی به اوج خود رسید.

میرسلیم در این نامه نوشت: «حساسیت و اهمیت اقدامات این کمیسیون ایجاب می‌کند که شایسته‌ترین فرد برای ایفای خدمات مدیریتی آن انتخاب شود و لذا قانونگذار وظیفه تشخیص آن فرد را بر عهده هیئت رئیسه محترم قرار داده است و تایید آن با رأی مجلس انجام می‌گیرد. تشخیص شایستگی را هیئت رئیسه محترم باید بر مبنای ملاک‌هایی که به وظایف کمیسیون اصل 90 بر می‌گردد با تدوین جدول امتیازات داوطلبان انجام می‌داد و کارشناسانه مشخص می‌کرد چه نامزدهایی مناسب ترند. این کار را نباید خود نامزدها مدعی شوند، چون قبیح است و نباید به صحن مجلس واگذار کرد، زیرا گرفتار رایزنی‌های غیر رسمی خارج از قواره‌های شایسته سالاری می‌شود.»

او در ادامه نوشت: «نتیجه این که هیئت رئیسه در معرفی شایسته‌ترین نامزدها کوتاهی کرده و این نقطه قوتی برای آن هیئت محترم محسوب نمی‌شود. البته یادآوری می‌کنم که همه نامزدها با حسن ظنی که به یکدیگر دارند از تصمیم بر حق هیئت رئیسه استقبال می‌کردند، اما این روش هیئت رئیسه مبنی بر معرفی همه نامزدها به مجلس و از سر بازکردن مسئولیت، نوعی توهین به نامزدهای ریاست کمیسیون محسوب می‌شود گویا همه پافشاری در نیل به ریاست دارند.»

پیشتازی روحانیون در سکان‌داری کمیسیون اصل 90

به بهانه انتخاب پژمانفر به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 برای اولین سال مجلس یازدهم بد نیست نگاهی به روسای این کمیسیون در طول 10 دوره مجلس بپردازیم. هرچند قانون نوشته شده ای مبنی بر حضور روحانیون در راس این کمیسیون وجود ندارد ولی مروری اجمالی بر اسامی روسای این کمیسیون از اولین دوره تا مجلس یازدهم حکایت از آن دارد که تا مجلس هشتم همواره یک نماینده روحانی در راس این کمیسیون قرار گرفته است.

اما از مجلس نهم با وجود آنکه برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن بود که ریاست این دوره از کمیسیون اصل نود به روح الله حسینیان خواهد رسید اما در نهایت «محمد پورمختار» نماینده کبودرآهنگ و بهار از سوی هیات رییسه مجلس به صحن علنی معرفی و اولین رئیس کمیسیون اصل 90 غیر روحانی بود و بعد از آن در مجلس دهم، داوود محمدی دومین رئیس بود که از غیر روحانیون انتخاب می‌شد.

حال بعد از هشت سال دوباره یک روحانی بر مسند ریاست کمیسیون اصل 90 می‌نشیند تا در طول 41 سال عمر این کمیسیون، روحانیون 33 سال سکان اداره این کمیسیون را در خانه ملت به عهده داشته باشند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها