جواد نوروزبیگی:

اگر دستور باشد، فیلمبرداری‌ها را تعطیل می‌کنیم

جواد نوروزبیگی با اشاره به این‌که برای توقف فیلمبرداری‌ها اگر دستوری برسد اجرا خواهد شد، گفت: با توجه به این‌که شرایط فعلی کشور مانند همه دنیا برای مدتی طولانی ادامه خواهد داشت، باید برای وضعیت اکران و نمایش آنلاین فیلم‌ها، تصمیم‌ها و حمایت‌های جدی‌تری را از سازمان سنیمایی شاهد باشیم.

اگر دستور باشد، فیلمبرداری‌ها را تعطیل می‌کنیم
کد خبر: 419428
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۱۳:۱۷:۴۵

اعتمادآنلاین| این تهیه‌کننده سینما که اخیرا فیلم «کشتارگاه» را در یکی از سامانه‌های VOD به صورت آنلاین اکران کرد، درباره وضعیت فعلی سینماها بیان کرد: این حوزه در تمام دنیا آسیب دیده و به نظر می‌رسد در این‌جا هم مردم در جایی که خیلی اولویت‌شان نیست حضور پیدا نمی‌کنند.

این وضع مدت زمانی طولانی ادامه خواهد داشت و تا وقتی ایمنی ذهنی برای مردم ایجاد نشود، بهبود نخواهد یافت. ما دیدیم که سینماها باز شدند و در حالی که خیلی از مراکز خرید شلوغ بود، نتیجه بازگشایی سینما چندان مطلوب نبود، در شرایطی که فیلم‌های خوبی هم اکران شدند. این فیلم‌ها («شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف 2») در شرایط عادی می‌توانستند فروش بسیار عالی داشته باشند.

او افزود: در این اوضاع طبیعی است که اکران آنلاین مورد توجه ویژه قرار گیرد و باید ایمنی و صیانت از آثار را در اکران آنلاین جدی‌تر کنیم.

نوروزبیگی در پاسخ به این‌که آیا از اکران آنلاین «کشتارگاه» راضی بوده است، گفت: طبیعتاً راضی نبودم ولی در شرایط موجود مجبوریم بپذیریم که همین هم خوب بوده است. البته فیلم یک ماه بیشتر اکران نشد و به نظرم باید در این مورد هم فکری شود. ضمن این‌که سازمان سینمایی هم باید حمایت کند چون در حال حاضر ناچار هستیم به این وضعیت روی بیاوریم.

او ادامه داد: الان سالن‌دارها هم نمی‌دانند با چه شرایطی باید ادامه کار بدهند. اخیرا با بعضی از صاحبان سینما صحبت می‌کردم که معتقد بودند بر فرض این‌که سینماها باز باشند این نوع فعالیت توجیه اقتصادی برای‌شان ندارد، چون هزینه‌های خود سالن را هم نمی‌توانند تامین کنند و این یعنی صاحب سینما هم در حال ضرر کردن است.

بنابراین باید یک فکر جدی از طرف سازمان سینمایی، هم برای سالن‌داران، هم پخش‌کننده‌ها و هم تولیدکننده‌های سینما شود تا از این وضعیت خارج شویم. این غم‌انگیز است که در این شرایط حتی یک‌چهارم یا یک‌پنجم پولی را که برای ساخت یک فیلم هزینه کرده‌ایم هم درنمی‌آوریم و همه چیز فقط ضرر است.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به این که به طور کلی تمام فیلم‌هایی که اکران آنلاین داشتند، ضرر کرده‌اند افزود: برخی بر این باورند که اگر سینماها (در ماه‌های گذشته) فعالیت داشتند، فیلم‌ها باز هم نمی‌فروختند.

این یک تصور منطقی نیست، چون به هر حال هر چه بود، سینما بود و فیلم اکران شده بود. درست است که بخش اکران انلاین باید ترمیم شود ولی روند فعلی در اکران سینماها نیز باید اساسی مورد بررسی قرار گیرد.

در نهایت مهم این است که سینما به عنوان یک صنعت باید باز باشد و همه تلاش می‌کنیم آن را فعال و پویا نگه داریم، اما طبیعی است که این کار هزینه‌بر است و این هزینه شامل حمایت نهادهای دولتی هم باید بشود.

نوروزبیگی تاکید کرد: به این ترتیب فکر می‌کنم با این شرایط باید به سمت اکران آنلاین پیش برویم تا با امکانات ویژه از قاچاق فیلم‌ها کاسته شود و اگر هم سینماها باز هستند می‌توان فعالیت‌ آن‌ها را در چند مجموعه یا پردیس متمرکز کرد که هم شرایط ایمنی بالایی دارند و پروتکل‌ها را جدی رعایت می‌کنند، و هم بنا به موقعیت، مردم برای خرید یا تفریح بیشتر آن‌جا حضور پیدا می‌کنند.

او درباره پروژه‌ای که این روزها در حال تولید دارد، نیز گفت: فیلم «بی‌همه چیز» (به کارگردانی محسن قرایی و با بازی پرویز پرستویی، هدیه تهرانی و شهاب حسینی) از مدتی قبل در حال ساخت است، ولی با توجه به شرایطی که به لحاظ شیوع کرونا وجود دارد این آمادگی را در گروه ایجاد کرده‌ایم که اگر دستوری مبنی بر توقف فعالیت‌ها برسد کار را تعطیل کنیم، چون جان آدم‌ها برای ما مهم است.

البته شرایط ایمنی بسیار بالایی را برای گروه فراهم کرده‌ایم به طوری که یک آزمایشگاه سیار داریم و تا الان که در آستانه ماه دوم کار هستیم به طور مرتب از گروه تست گرفته و کنترل‌های لازم انجام می‌شود. این کار بسیار هزینه‌بر است اما نتیجه آن برای ما خوب است و ارزش دارد.

این تهیه‌کننده در پایان درباره بررسی‌هایی که برای شیوه برگزاری جشنواره‌ها از جمله فجر در سازمان سینمایی انجام می‌شود و نیز با اشاره به روند تولید فیلم‌های جدید در این سال، در پیش‌بینی خود از جشنواره فیلم فجر گفت: به نظرم این جشنواره با شرایط خاص می‌تواند برگزار شود، اما اکران آنلاین آن به هیچ وجه معنا ندارد. شاید به اکران خودرویی آن بتوان فکر کرد ولی قطعا باید در شکل محدودی جشنواره را برگزار کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها