کد خبر: 419462
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۷ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

مهدی تقوی، اقتصاددان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بیکاری| فضای تولید هر روز بغرنج‌تر می‌شود

مهدی تقوی گفت: تولید و چرخش چرخ‌های بخش تولید یکی از اصلی‌ترین مسیرهایی است که می‌تواند بیکاری را تا حد زیادی کمرنگ کند. اما متاسفانه فضای تولید در کشور هر روز بغرنج‌تر می‌شود.

بیکاری| فضای تولید هر روز بغرنج‌تر می‌شود
کد خبر: 419462
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۷ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بیکاری پدیده‌ای نگران‌کننده است که بخش زیادی از مردم را به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر خود کرده است. عجین شدن مشکل بیکاری در وضعیت شیوع ویروس کرونا مشکلات کشور را دوچندان کرده است. سوال مهم در این وضعیت این است که دلیل لاینحل ماندن معضل بزرگی چون بیکاری را در چه چیزی می‌توان یافت؟

مهدی تقوی، اقتصاددان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار داشت: بیکاری مساله‌ای است که از سالیان دراز به عنوان معضلی بزرگ در ایران دغدغه افکار عمومی است. اما این مشکل با وجود اینکه تاثیر منفی‌ای بر آرامش افکار عمومی گذاشته است همچنان حل نشده تا برای مردم این سوال پیش بیاید که چرا تصمیم‌گیران فکری برای اشتغال‌زایی نمی‌کنند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: تحریم، سوءمدیریت و همچنین تصمیم‌سازی‌های اشتباه باعث شد نرخ رشد اقتصادی در ایران فرودهای زیادی پیدا کند؛ یعنی وقتی نرخ رشد اقتصاد حتی به عدد نگران‌کننده منفی 6 درصد رسید، طبیعی است که روز‌به‌روز بر آمار بیکاران اضافه شود. پس در مرحله اول باید بکوشیم تا نرخ رشد اقتصاد را از حالت کما خارج کنیم که البته تحقق چنین امری توجه به الزام‌های زیادی را می‌طلبد.

او همچنین تصریح کرد: مساله دیگر اینکه شرایط به مدیران اقتصادی اجازه نمی‌دهد به اندازه نیروهای ورودی به بازار کار، اشتغال‌زایی کنند. این در حالی است که مشخصاً با رشد سرمایه‌گذاری این امکان فراهم می‌شود که فرصت‌های شغلی جدیدی در نظام اقتصادی تعریف و در نتیجه، بازار کار برای متقاضیان اشتغال ایجاد شود. به همین دلیل تصمیم‌گیران در دستگاه‌های مختلف باید عزم‌شان را برای برچیدن موانع سرمایه‌گذاری جزم کنند تا هم اشتغال سر و سامان بگیرد و هم اینکه کرختی فعلی فضای اقتصادی حتی‌المقدور ترمیم شود.

تقوی ادامه داد: قابل کتمان نیست که تولید و چرخش چرخ‌های بخش تولید یکی از اصلی‌ترین مسیرهایی است که می‌تواند بیکاری را تا حد زیادی کمرنگ کند، اما متاسفانه فضای تولید در کشور هر روز بغرنج‌تر می‌شود و تا زمانی که کشور ما نتواند اختلافاتش با دنیا را حل و فصل کند به طور حتم تولیدکنندگان همچنان فضای محدودکننده فعلی را متحمل خواهند شد.

مهدی تقوی در پایان صحبت‌هایش گفت: بیکاری سمی مهلک است و همین باعث می‌شود مردم از دست‌اندرکاران توقع داشته باشند برای حل این مشکل چاره‌ای ساختاری بیندیشند.

چکیده گفت‌وگو با مهدی تقوی

-بیکاری سمی مُهلک است

-بیکاری تاثیر منفی‌ای بر آرامش افکار عمومی گذاشته است

-تصمیم‌گیران عزم‌شان را برای برچیدن موانع سرمایه‌گذاری جزم کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها