کد خبر: 419540
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ۰۸:۵۰:۴۳
| |

مقدونیه در یک قدمی پیوستن به اتحادیه اروپا قرار گرفت

ائتلاف تحت رهبری (حزب سوسیال دمکرات) که در صدر آن «زوران زائف» نخست وزیر پیشین قرار دارد در دهمین انتخابات پارلمانی جمهوری مقدونیه شمالی از زمان اعلام استقلال این کشور در سال 1991 با کسب 36.15 درصد آرای رای دهندگان پیروز این دور از انتخابات شد و با این نتیجه، مقدونیه در یک قدمی پیوستن به اتحادیه اروپا قرار گرفت.

مقدونیه در یک قدمی پیوستن به اتحادیه اروپا قرار گرفت
کد خبر: 419540
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ۰۸:۵۰:۴۳

اعتمادآنلاین| زوران زائف رهبر حزب سوسیال دمکرات و نخست وزیر پیشین مقدونیه شمالی در ماه ژانویه امسال پس از آنکه اتحادیه اروپا از تعیین تاریخ برای مذاکرات عضویت مقدونیه در این اتحادیه امتناع کرد از نخست‌وزیری استعفا داد.

انتخابات پارلمانی زود هنگام در مقدونیه شمالی گامی مهم در مسیر پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا است. انتخابات در این کشور حوزه بالکان غربی و جدیدترین عضو ناتو همچنین آزمونی برای سنجش میزان حمایت از سیاست‌های طرفدارانه اتحادیه اروپا است که از طرف زوران زائف نخست‌وزیر پیشین مقدونیه شمالی از حزب سوسیال دموکرات ارائه شده بود.

مقدونیه شمالی با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام بر این است که با تشکیل دولت پایدار ضمن آماده شدن برای موج جدید ویروس کرونا خود را برای مذاکرت الحاق به اتحادیه اروپا آماده کند.

مقدونیه شمالی در سوم فرودین امسال( 1399) با امضای سند الحاق این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که توسط «استوو پندارووسکی» رییس جمهوری این کشور انجام شد، رسما به سی و امین عضو ناتو در آمد.

پارلمان مقدونیه شمالی توافق نامه الحاق این کشور به ناتو را در 11 فوریه سال جاری ( 22 بهمن ماه 1399) با رای موافق 114 نماینده از یکصد و بیست نماینده مجلس تصویب کرد.

مقدونیه با جمعیتی حدود دو میلیون و 46 هزار نفر و مساحت 25 هزار و 713 کیلومتر مربع در شبه جزیره بالکان و جنوب شرقی اروپا قرار دارد.

نتایج انتخابات حاکی است مقام دوم در این انتخابات را ائتلاف تحت رهبری (ومرو-دپمنه) که در صدر آن «کریستین میتسکوتسکی» است 34.73 درصد و حزب دمکراتیک برای ائتلاف (DUI) به رهبری «علی احمتی» از احزاب آلبانیایی تباران در مقدونیه شمالی 11.5 درصد آرای رای دهندگان را از آن خود کردند.

همچنین در این انتخابات دیگر احزاب شرکت کننده از جمله اتحاد برای آلبانی ها 8.77 درصد و جناح چپ گرا 3.95 درصد آرای مردم را بدست آوردند.

این دور از انتخابات دهمین انتخابات پارلمانی در مقدونیه شمالی از زمان اعلام استقلال این کشور از یوگسلاوی سابق در سال 1991 میلادی و پنجمین انتخابات زود هنگام در این کشور است.

کمیسیون دولتی انتخابات مقدونیه شمالی اعلام کرد که 50.86 درصد از افراد واجد شرایط در این دور از انتخابات با شرکت در حوزه های انتخاباتی رای دادند.

رای گیری در این دوره از انتخابات پارلمانی در مقدونیه به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش ازدحام در حوزه های رای گیری تا ساعدت 21 تمدید شده و استفاده از ماسک نیز در این انتخابات اجباری بود.

اگر چه در روزهای ( دوشنبه و سه شنبه 23 و 24 تیر) چندین هزار نفر از ساکنان مقدونیه شمالی رای داده اند، اما اکثریت قریب به اتفاق شهروندان این کشور روز چهارشنبه( 25 تیر) به پای صندوق های رای رفتند تا بتوانند ترکیب جدید پارلمان و دولت را انتخاب کنند.

بر اساس گزارش کمیسیون انتخابات جمهوری مقدونیه شمالی تعداد افراد واجد شرایط رای دادن در دهمین دور از انتخابات پارلمانی در این کشور یک میلیون و 814 هزار و 263 شهروند بودند.

برای ورود به ساختار جدید پارلمان مقدونیه شمالی یک هزار و 578 نامزد از 15 حزب و ائتلاف حزبی به رقابت پرداختند. پارلمان مقدونیه شمالی 120 نماینده دارد.

اولین انتخابات برای نمایندگان پارلمان مقدونیه در نوامبر 1990 میلادی و انتخابات گذشته پارلمانی در این کشور در سال 2016 برگزار شد.

علاوه بر انتخابات پارلمانی، این کشور تا کنون 6 دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار کرده است.

بزرگترین حزب آلبانیایی تباران در مقدونیه شمالی به نام «اتحادیه دموکرات برای ائتلاف» در طی 18 سال گذشته در دولت‌های ائتلافی حضور داشته و «علی احمتی» رهبر این حزب در زمان تبلیغات این دور از انتخابات پارلمانی گفته بود که زمان آن فرا رسیده که حزب وی دولت را اداره کند و به این منظور نامزد برای نخست وزیر در دولت آینده را معرفی کرده است. این در حالی است که دو حزب بزرگ و اصلی در مقدونیه شمالی با این امر مخالف هستند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها