سازمان ملل نسبت به فاجعه زیست محیطی نفتکش صافر هشدار داد

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نسبت به یک فاجعه زیست محیطی بزرگ در صورت نشت نفت از نفت‌کش "صافر" که در حال حاضر در بندر راس عیسی در دریای سرخ پهلو گرفته، هشدار داد.

سازمان ملل نسبت به فاجعه زیست محیطی نفتکش صافر هشدار داد
کد خبر: 419571
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ۱۰:۱۷:۳۸

اعتمادآنلاین| به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، مارک لوکاک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در شورای امنیت ملی اظهار کرد: نشت نفت از کشتی صافر در مه گذشته ما را بیش از هر زمانی به وقوع یک فاجعه زیست محیطی نزدیک کرد، هفته گذشته مسؤولان وابسته به انصارالله کتبا تاکید کردند که از هیئت سازمان ملل که قرار است به نفت‌کش فرستاده شوند، استقبال خواهد کرد و امیدواریم این اقدام ظرف چند هفته آتی انجام شود.

لوکاک گفت: کشورهای عضو شورای امنیت تلاش می‌کنند از این هیئت که در مرحله اول برآوردهای فنی و عملیات‌های اولیه تعمیر را انجام خواهد داد، حمایت مالی شود.

27 مه آب دریای سرخ شروع به نفوذ در موتورهای کشتی صافر کرد؛ موضوعی که می‌تواند موجب غرق شدن این نفت‌کش حاوی 1.1 میلیون بشکه نفت شود، گرچه خدمه این کشتی موفق شده‌اند شکاف را مهار کنند اما به گفته لوکاک "این تعمیر موقت است و تعیین مدت زمانی که می‌تواند مقاومت کند، غیرممکن است".

لوکاک تاکید کرد: در صورتی که اقدامات مناسبی در پیش گرفته نشود، چهار برابر نفتی که از نفت‌کش "اکسون والدز" نشت کرد و در سال 1989 موجب فاجعه زیست محیطی در مقابل سواحل آلاسکا شد، از این کشتی احتمالا نفت نشت می‌کند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه افزود: در صورت نشت نفت در دو ماه آتی، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این مساله مستقیما بر زندگی 1.6 میلیون یمنی تاثیر خواهد گذاشت.

او تاکید کرد: این اتفاقات احتمالا موجب ایجاد مشکلات وحشتناک بیشتری برای میلیون‌ها یمنی می‌شود که برخی از آنها در صنعاء، صعده، أب و دیگر مناطق دور افتاده از ساحل از گرسنگی رنج می‌برند.

نفت‌کش صافر که دهه 70 قرن گذشته در ژاپن ساخته شده، حامل 1.1 میلیون بشکه نفت خام است و از سال 2015 مقابل بندر نفتی رأس عیسی که مشرف به دریای سرخ است، پهلو گرفته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها