چین علیرغم تحولات بین المللی در هر شرایطی از برجام حمایت خواهد کرد

هیات نمایندگی جمهوری خلق چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به پنجمین سالگرد امضای توافق هسته ای ایران موسوم به «برجام» اعلام کرد علیرغم تحولات بین المللی، چین در هر شرایطی از برجام حمایت خواهد کرد.

چین علیرغم تحولات بین المللی در هر شرایطی از برجام حمایت خواهد کرد
کد خبر: 419648
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ۱۴:۱۴:۴۰

اعتمادآنلاین| هیات دیپلماتیک چین امروز پنجشنبه در پیامی توییتری اعلام کرد چین در مساله برجام همواره در سمت درست تاریخ ایستاده است و با قاطعیت در یک تلاش هماهنگ بین المللی از برجام پشتیبانی می کند.

هیات نمایندگی جمهوری خلق چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین همچنین از سایر طرف های برجام نیز خواسته است برای پیشبرد حل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران به حمایت خود از برجام ادامه دهند.

یاداوری حمایت چین از برجام در حالی است که خانم «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه نیز به مناسبت پنجمین سالگرد امضای توافق نامه برجام در بیانیه ای با تاکید بر اینکه کشورش قاطعانه از توافق هسته ای سال 2015 ایران حمایت می کند از جامعه بین المللی خواست آمریکا را برای بازگشت به این توافق مهم بین المللی، تحت فشار بگذارد.

وی با اشاره به ارسال نامه هفتم ژوئن «وانگ یی» وزیر خارجه چین به دبیرکل سازمان ملل و اعلام مواضع چین درباره موضوع هسته ای ایران یاداوری کرد که ما همچنان قاطعانه به این توافق پایبند هستیم.

این مقام چینی برجام را حاصل یک «دیپلماسی چند جانبه فشرده» دانست که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل پشتیبانی می شود و عنصر کلیدی در عدم اشاعه است و افزود: «برجام عامل و ضامن حفظ صلح و ثبات منطقه و نمادی از حل موضوعات مهم بین المللی با دیپلماسی و گفت و گو است».

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت ماه سال 1397 ضمن اعلام خروج کشورش از برجام، همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند و تلاشی را برای از بین بردن کامل برجام و خروج دیگر کشورها از آن آغاز کرد.

دولت ترامپ به تازگی تلاشی جدید را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که براساس برجام قرار است در مهرماه سال جاری رفع شود، آغاز کرده که به گفته مقام‌های کشورهای باقیمانده در برجام، تلاشی برای نابودسازی کامل این توافق است.

در حالی که آمریکا تلاش دارد با این استدلال که هنوز جزو مشارکت‌کنندگان برجام است، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، مقامات چینی به صراحت اعلام کرده اند که «ایالات متحده دیگر مشارکت‌ کننده برجام نیست از آن خارج شده است و حقی برای دخالت در این موضوع ندارد».

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها