تحریم علیه روسیه چیزی جز ادامه رقابت غیرمنصفانه نیست

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه تهدید آمریکا برای اعمال تحریم های جدید در مورد خط لوله گاز جریان شمالی2 را نمونه ای از رقابت غیرمنصفانه و فشار بر بخش تجاری اروپا خواند.

تحریم علیه روسیه چیزی جز ادامه رقابت غیرمنصفانه نیست
کد خبر: 419663
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ۱۴:۴۱:۴۹

اعتمادآنلاین| دمیتری پسکوف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران درباره امکان اعمال تحریم های جدید آمریکا در مورد خط لوله گاز جریان شمالی-2 گفت: این اقدام، ادامه گرایش های منفی و ادامه سیاست خشن در اعمال تحریم های مختلف و اعمال فشار بر بخش تجاری اروپا است که شرکت های روسی بخشی از آن محسوب می شود.

روز چهارشنبه، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که وزارت خارجه ایالات متحده خطوط لوله‌ گاز «جریان شمالی-2» و خط لوله گاز «جریان ترکیه» را در طرح تحریم‌های مربوط به قانون «تحریم‌ها علیه دشمنان آمریکا (CAATSA)»خواهد گنجاند.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: البته این اقدام چیزی جز ادامه رقابت غیرمنصفانه و تلاش برای واداشتن کشورهای اروپایی به خرید گاز گرانقیت تر با سود کمتر نیست.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در مورد امکان اعمال تحریم های بیشتر آمریکا علیه خط لوله گاز جریان شمالی-2 گفت: این اقدام وزارت خارجه آمریکا فشار سیاسی برای رقابت ناسالم است.

زاخارووا خاطرنشان کرد: این گونه تهدیدها نشانگر ضعف سیستم آمریکا است که هیچ ابزار دیگری جز زورگویی ندارند.

سناتور کنستانتین کاساچوف رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون هم اظهارات دیروز پمپئو درباره طرح خط لوله گاز جریان شمالی 2 را فشار سیاسی خواند.

وی اتهام آمریکا به کشورهای اروپایی در مورد خرید گاز از روسیه را بی اساس خواند و اظهار داشت: چنین برداشت می شود که آمریکا بیش از 120 شرکت اروپایی را که اکثر آنها از فرانسه و آلمان و متحدان در ناتو هستند، دشمن خود می خواند.

کاساچوف گفت: آمریکا ادعا می کند که بهتر از بخش تجاری اروپا و مقامهای آلمانی می داند که اروپا برای تامین امنیت انرژی خود به چه چیزی نیاز دارد.

گفتنی است خط لوله گاز جریان شمالی-2 برای انتقال سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده که بخشی از برنامه شرکت روسی گازپروم برای رهایی از اتکا به مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.


فاز نخست این خط لوله به آلمان که 1222 کیلومتر است، سال 2011 به بهره برداری رسید و سالانه بیش از 20 میلیارد مترمکعب گاز روسیه را به این کشور اروپایی منتقل می کند.


هزینه ساخت مرحله دوم این خط لوله حدود هفت میلیارد و 400 میلیون یورو برآورد شده است که گازپروم و چند شرکت اروپایی دیگر اعتبار مالی آن را تامین می کنند.


اجرای این طرح، گاز روسیه را ارزان تر به بازارهای مصرف اروپایی می رساند، زیرا هزینه ترانزیت که اکنون به اوکراین و کشورهای دیگر مسیر پرداخت می شود، حذف خواهد شد و این کاهش بها برای مسکو به عنوان موفقیت عاملی است تا خریداران بیشتری جذب کند.


آمریکا و اوکراین از مخالفان طرح انرژی روسیه هستند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها