کد خبر: 419706
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ۱۸:۴۵:۰۰
| |

حسن روحانی چه نظری درباره سوال نمایندگان از دولت داشت؟

از جمله‌ یادم‌ می‌آید که‌ آقای‌ دکتر حسن‌ روحانی‌ به‌ من‌ گفت‌: «آقای‌ فاضل‌ سؤالت‌ را پس‌ بگیری‌ بهتر است‌». من‌ هم‌ گفتم:‌ خیر. من‌ حرف‌ دارم‌ و سؤالم‌ را پس‌ نمی‌گیرم‌.

حسن روحانی چه نظری درباره سوال نمایندگان از دولت داشت؟
کد خبر: 419706
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ۱۸:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سؤال و استیضاح دولت یکی از حقوق مجلس شواری اسلامی که در حیطه اختیارات نمایندگان مجلس تعریف می‌شود.


مرحوم آیت‌الله فاضل استرآبادی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در کتاب خاطرات که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره واکنش حسن روحانی به طرح سؤال از دولت در سال 60 می‌گوید: « یکی‌ از وقایعی‌ که‌ در آن‌ سال‌ها اتفاق افتاد، قطع‌ رابطه‌ ایران‌ با دولت‌ اردن‌ بود. علت‌ این‌ امر آن بود که‌ ظاهراً دولت‌ اردن‌ فلسطینی‌های‌ مقیم‌ آن‌ کشور را اخراج‌ کرده‌ بود و دولت‌ ایران‌ در اعتراض‌ به‌ این‌ کار و حمایت‌ از فلسطینیان‌ رابطه‌‌ سیاسی‌ خود را با آن‌ کشور قطع‌ کرد.


بنده‌ علی‌رغم‌ اینکه‌ معتقد بودم‌ باید از فلسطینی‌ها حمایت‌ کرد، اما اعتقاد داشتم‌ که‌ قطع‌ رابطه‌ با کشور اردن‌ هم‌ ممکن‌ است‌ به‌ ضرر ما تمام ‌بشود. درست‌ است‌ که‌ به‌ دلیل‌ ارتباط‌ و هماهنگی‌ای‌ که‌ دولت‌ اردن‌ با اسرائیل‌ داشته‌، شایسته‌ است‌ که‌ ایران‌ با آن‌ قطع‌ رابطه‌ کند، زیرا دوست‌ دشمن‌ هم‌ دشمن‌ است‌، اما شاید همه‌ی‌ ابعاد این‌ اقدام‌ مورد توجه‌ قرار نگرفته‌ باشد. زیرا با این‌ اقدام‌ رابطه‌ی‌ ما با مردم‌ مسلمان‌ اردن‌ نیز قطع‌ خواهد شد، در نتیجه‌ ما که‌ ادعای‌ صدور انقلاب‌ اسلامی‌ و انقلاب‌ فرهنگی‌ به‌ کشورهای‌ مسلمان‌ را داریم‌ و خواهان‌ توجه‌ به‌ مسلمانان‌ و مستضعفان‌ هستیم‌، چگونه‌ می‌توانیم‌ این‌ کار را انجام‌ دهیم‌؟ چطور می‌توانیم‌ با قطع‌ ارتباط‌، صدایمان‌ را به‌ گوش‌ مردم‌، از جمله‌ مردم‌ اردن‌ برسانیم‌؟


لذا بنده‌ این‌ موضوع ‌را در قالب‌ سؤال‌ در مجلس‌ مطرح‌ کردم‌. بعضی‌ از دوستان‌ اعتقاد داشتند که‌ این‌ عمل‌ موجب‌ تضعیف‌ دولت‌ می‌شود و ممکن‌ است‌ از این‌ موضوع‌ سوءاستفاده‌ شود و بعضی‌ها تبلیغ‌ کنند که‌ تضعیف‌ رابطه‌ ایران‌ با فلسطینی‌ها است‌.


از جمله‌ یادم‌ می‌آید که‌ آقای‌ دکتر حسن‌ روحانی‌ به‌ من‌ گفت‌: «آقای‌ فاضل‌ سؤالت‌ را پس‌ بگیری‌ بهتر است‌». من‌ هم‌ گفتم:‌ خیر. من‌ حرف‌ دارم‌ و سؤالم‌ را پس‌ نمی‌گیرم‌. پس‌ از طرح‌ سؤال‌ آقای ‌شیخ‌ عبدالله نوری‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌ی‌ دولت‌ در مجلس‌ حاضر شد و من‌ هم‌ سؤالم‌ را طرح‌ کردم‌ و ایشان‌ نیز موضع‌ دولت‌ را توضیح‌ داد و از آن‌ حمایت‌ کرد. در نهایت ‌بنده‌ هم‌ از جواب‌ ایشان‌ قانع‌ شدم‌ و گفتم:‌ خواستم‌ این‌ جهت‌ قضیه‌ روشن‌ شود که‌ قطع‌ ارتباط‌ با دولت‌ اردن‌ موجب‌ تضعیف‌ رابطه‌ی‌ ایران‌ با مسلمانان‌ نشود. پس از این جریان از دکتر روحانی پرسیدم که آیا سؤال من اشکال داشت؟ گفت: به این صورتی که تو طرح کردی، اشکال نداشت.»

منبع:‌ پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها